Dvikovų sporto šakų (bokso) treniruotes lankančių 13-18 metų paauglių vertybinės orientacijos
Černovas, Vaidotas |
Žmonių vertybės dažniausiai apibūdinamos kaip visuotinai suvoktos kultūrinės reikšmės, įsitvirtinusios jų socialinėje veikloje ir elgesio normose. Šiuo požiūriu vertybių neigimą galima pavadinti antivertybe, kuri taip pat yra savotiška giluminė reikšminė nuostata, lėmusi statistiškai didelės jaunimo dalies suvokimo, mąstymo ir elgesio ypatybes. Ugdydami dorovines vertybes, pirmiausiai siekiame, kad individas įsisavintų žinias. Antra, norime, kad jo sąmonėje susiformuotų tas žinias atitinkančios pažiūros, vertinimai ir įsitikinimai, trečia – žmogus taip turėtų elgtis, ketvirta – svarbiausia, kad doroviškai tobulėtų. Sporto mokyklų moksleivių dorovinių vertybių ugdymas yra aktualus ir tikslingas olimpinio švietimo kontekste, nes, būtent orientacija į olimpizmo idealus, padeda išvengti daugelio blogybių sporte, kurios atsiranda, kai atmetamos bendražmogiškosios vertybės. Problema. Visuomenėje kinta vertybiniai požiūriai, vertybinės nuostatos ir orientacijos. Beje, toks kitimas labiau veikia jaunimą. Būtent tarp jaunų žmonių sutinkama iškreipta vertybių skalė, išplitęs polinkis spontaniškai tenkinti bet kokius savo norus ir geismus (Harrison, 1995). Sportuojančių vaikų ir jaunimo vertybinės orientacijos nemažai tirtos ir Lietuvoje (Puniškienė, Laskienė, 2006; Malinauskas, 2008 ir kt.). Darbo tikslas – nustatyti jaunųjų boksininkų dorovinių vertybių panašumus ir skirtumus. Tikslui pasiekti keliami uždaviniai: Ištirti jaunųjų boksininkų vertybinių orientacijų bei dorovinių vertybių hierarchinę struktūrą, amžiaus ir sportinės patirties aspektais; Ištirti jaunųjų boksininkų asmeniškai svarbiausias vertybes bei dorybes, amžiaus ir sportinės patirties aspektais. Tyrimo objektas – jaunųjų boksininkų orientacijos, asmeniškai svarbiausios vertybės bei dorybės. Tyrimo hipotezė – paauglių, lankančių bokso treniruotes, vertybinės orientacijos ir dorinės vertybės skiriasi priklausomai nuo treniravimosi patirties. Tyrimo metodai: literatūros šaltinių analizė; anketinė apklausa (V. Ivanauskienės vertybių tyrimo metodika; M. Rokeach svarbiausių vertybių įvertinimo metodika; Ch. Osgood semantinio diferencialo metodika). Statistinė analizė (hipotezės apie dviejų santykinių dažnumų skirtumą tikrinimas; skaičiuojamas tyrimų rezultatų aritmetinis vidurkis, standartinis nuokrypis (s), Stjudento t kriterijus, kritinis t kriterijus). Tiriamąją imtį sudarė 90 moksleivių: 13 -14 metų – jaunučiai – 32 mokiniai, 15 – 16 metų – jauniai - 45, 17 -18 metų – jaunimas – 14. Tiriamųjų amžius nuo 13 iki 18 metų. Būtent tokio amžiaus paaugliai pasirinkti, todėl, kad šiame žmogaus, kaip asmenybės vystymosi laikotarpyje, itin svarbūs emociniai ir pažintinai veiksniai. Nustatyta, kad tarp boksininkų labiau pasireiškia tokios dorybės: draugiškumas, laimingumas, pasitikėjimas savimi ir drąsumas. Tuo tarpu mažiausiai pasireiškia drausmingumo bei savitvardos dorybės. Lyginant boksininkų vertybinių orientacijų hierarchinę struktūrą, nustatyta, kad patikimai (p<0,005) skiriasi šių labai svarbių vertybių vertinimas: „išorinės dorovės atribucijos“, „fundamentaliosios“ dorovės bei prieraišumo vertybės. Dorybių tyrimo rezultatai rodo, kad jaunučių ir jaunimo grupės boksininkai laimingesni, jautresni, sąžiningesni, o jauniai drąsesni, labiau pasitikintys savimi nei jaunučiai. Statistiškai reikšmingi skirtumai tarp skirtingų amžiaus grupių užfiksuoti palyginus drąsumo (p<0,05), sąžiningumo (p<0,05), pasitikėjimo savimi (p<0,05) bei jautrumo (p<0,05) dorybes.
Human values in generally are described as cultural values perception', rooted in their social activities and behaviour. In this regard, the values denial can be called no value, which is also a kind of KEY provision have led to a statistically significant youth of perception, thinking and behavioural characteristics. First of all need to seek cultivate moral values, strive to make the individual uptake of knowledge. Secondly, we want that minds of the emergence of knowledge corresponding views, estimates and beliefs; thirdly - proper behaviour; fourthly - the most important is moral development. The sports school students' moral values education is relevant and appropriate in the context of the Olympic education, because it is oriented by Olympics’ ideal, helps to avoid many misbehaviour in sport, which occurs when universal values is rejected. Problem of work. Securities attitudes changing in the society is, values and orientation. Incidentally, young people are affected by change running. It is among young people found in distorted scale of values, widespread tendency to spontaneously meet any of your wishes and desires (Harrison, 1995). In sport for children and youth value orientations number of investigated and Lithuania (Puniškienė, Laskienė, 2006; Malinauskas, 2008, etc.). Aim of task of the work - to set young boxers moral values of the similarities and differences. In order to achieve the aim: to investigate the young boxers value orientations and moral values of hierarchical structure, examine age and sport experience aspects; Investigate young boxers personally important values and virtues, explore age and sport experience aspects. Object of the work - Young boxers’ orientation, the most important personal values and virtues. Hypothesis of the work - teenagers attending boxing workouts, value orientation and moral values differ depending on training experience. Methods used of the work: systematic scientific literature, questionnaires and compiling (V. Ivanauskienės methodology of values research; M. Rokeach evaluation methodology of the most important values; Ch. Osgood semantic differential method). Statistical analysis (two hypotheses about the relative frequency difference check; runs research the arithmetic mean, the standard deviation (s), Student's t-test, critical t-test). The sample consisted of 90 students: 13 -14 years - Cadets - 32 students 15 - 16 years - juniors - 45, 17 -18 years - young people - 14 subjects aged 13 to 18 years. Was chose this group of teens that in this age man as a personal development period, it is important for emotional and cognitive factors. It was found that among boxers is more pronounced in the virtues: friendliness, happiness, self-confidence and courage. Meanwhile, at least it gets discipline and self-control virtues. Comparing boxers value orientations hierarchical structure found, to be significant (p <0.005) differences in these very important values assessment "external morality attribution," "fundamental" moral values and affection. Virtue survey results show that the junior and youth boxers are happier, more sensitive, more honest, and the young bolder, more confident than the Cadets. Statistically significant differences between different age groups: the courage comparison (p <0.05), honesty (p <0.05), confidence (p <0.05) and sensitivity (p <0.05) virtues.