Buda-Būda
Bartaška, Matas |
„Buda-Būda“ esmė yra suvokti kūrinį jam dar neatsiradus ar net neegzistuojant. Čia pradedama gilintis į Dzen-budistinę „Joshu‘s dog“ mįslę, jos atsakymas gan paprastas – nieko. Mįslėje atsakymą išgirdęs vienuolis suvokęs ką jam pasakė jo mokytojas nušvinta. Šioj vietoj atsiranda kūrybinis suvokimas, kad būda irgi skleidžia tą patį nušvitimą jei tik pasirenki negalvoti apie jos substancinę kilmę ir veikimą, jei atsisakome nematyti jos simbolio raktų. Iš jos sklindanti šviesa susiliejanti su natūraliu apšvietimu suteikia dermę tarp to kas sukurta ir to kas apskritai mus supa. Kūrinys veikia kaip paradoksalus koan klausimas, kuris realiame suvokimo lygmenyje neduoda atsakymų, bet gali sužadinti naują sąmonės būseną, taip kūrinys savo fizine ir estetine būsena neturi pateikti atsakymų kai pats iš savęs nekelia klausimų, tačiau gali praplėsti sąmonę nebandant surasti jos tiesos. Tačiau be būdos svarbiu akcentu tampa metafiziniai/metamorfoziniai eskizai, kurie yra pasirinktos temos ieškojimo įrodymas ir netgi instaliacijos veikimo dalis, vizualiai padedanti kūriniui veikti žiūrovų akis, sužadinti svarstymus. Ir nors pagrindinis instaliacijos akcentas yra „Būda“, tai tuo pačiu yra didžiausia kūrinio apgaulė, kuri turėtų išprovokuoti žiūrovo suvokimo ribų peržengimą, o nepateisinti savo formos egzistavimą.
„Buddha-Kennel“ substance is to comprehend the artwork before it even begins to exist or not to exist. In this statement we begin to delve in Zen buddhistic koan riddle “Joshu’s dog”, its answer is quite simple – mu (which means – nothing). In this riddle, monk who hears his masters answer becomes enlightened. In this case appears creative perception, that kennel also emits same enlightenment, as long as observer chooses not to think about its substantive origin and effect, as long as he chooses not to see its symbol keys. Light that emits from within the kennel merging with natural lighting offers harmony between what is created and what is in general surrounding us. This installation works as a paradox koan question, which in our commonly known reality’s perception level doesn’t give answers, but may awaken new consciousness state, that way the artwork with its physical and esthetic state doesn’t need to give answers while it doesn’t even raise questions from itself, although it might broaden consciousness even if one does not seek its truth. Also without the kennel, some of the most important, focused parts of work are metaphysical sketches, which are the proof of this chosen subject research and also a part of installations effective process, in visual sense helping artwork to arouse publics curiosity and reflections. And even though the main attraction of this installation is “Kennel” part, it also is the biggest lie of this creation, which should provoke observers to stretch their perception, and not to justify its form of existence.