Pilietinis nepaklusnumas ir demokratija: socioedukacinė dimensija
Butkevičius, Audrius |
Magistro darbe analizuojama pilietinio ugdymo/nepaklusnumo procesų ir formų raiška besiformuojančioje pilietinėje visuomenėje. Tyrimu siekiama pagrįsti pilietinio nepaklusnumo paradigmą valstybių kovų už nepriklausomybę kontekste, įvertinti jų sąsajas su socioedukaciniais ppilietinės visuomenėskūrimo procesais bei prognozuoti galimas pilietinio nepaklusnumo tendencijas naujų globalinių rizikų fone. Darbe teigiama, kad naujajame pasaulio ekonominės, politinės ir socialinės raidos etape vykstantys neprievartinio pobūdžio konfliktai yra strateginė demokratinės visuomenės bendrųjų vertybių ir interesų gynybos išraiška. Kartu daroma išvada, kad globalizacijos sąlygomis, pakituspasaulio politinei architektūrai visuotinis politinis nepaklusnumas, siejamas su pilietinių laisvių išsaugojimu yra ypatingai aktualus. Socialinės edukacijos požiūriu šiandieninė neprievartinio strateginio konflikto kaip tyrimo objekto analizė galima tik kaip bendra integralių vadybos, politikos ir ekonomikos, psichologijos ir socialinės komunikacijos kompetencijų raiška.
The aim of the study is the justification of civil disobedience in order to summarize a paradigm of unique historical and current experience of civil disobedience in the world; the struggle for independence in the context of the assessment of their linkages with civil society socioeducational processes and to predict possible trends in civil disobedience to the new global risks in the background. In the new world of economic, political and social development, the natures of nonviolent conflicts within a democratic society are the strategic values and common interests in terms of defense. On the other hand, on the Euro-Atlantic integration condition of the general civil disobedience is linked to the preservation of civil liberties is particularly relevant, and remains a universal response to any threats. In this context of state socioeducational priorities education/disobedience expands civil society and democratic formation opportunities, creates secure not only internal but also external risk management in emergency situations. The method of experts’ survey was used to analyze the problem approaches for comparison, to generate ideas and socioeducational dimension modeling. The expert questionnaire was used to clarify problem areas and practical recommendations. The structured summary of expert responses was created. In conclusion, a social communication helps to build civic networks, also helps citizen to access qualified information while at the same time promotes their civic participation, and targeted performance. Well-organized civil actions help to solve the most challenging society’s problems. Therefore, understanding what is civic education and civil disobedience is necessary for each person. Perhaps the most important civil society’s value is tolerance. It helps people to raise the challenges of life, fosters respect for each member of the public for civil rights. Through social communication public education processes can make much more efficient. That is the mission’s essence of socioeducational social communication that reveals nonviolent opposition to society’s negative processes.