Paauglių kultūrinių nuostatų ugdymas pasitelkiant šiuolaikinio ir liaudies šokio sintezę
Saulevičiūtė, Aušra |
Magistrinio darbo problemą lėmė faktas, kad lietuvių mokslinėje literatūroje neaptarta ir praktiškai nepagrįsta galimybė (etno)kultūrinių nuostatų ugdymą efektyvinti liaudies šokio ir modernumo sinteze, paaugliui aktualia, į raišką ir modernumą orientuota veikla. Pedagogikoje lietuvių liaudies šokio vaidmuo yra nagrinėtas, tačiau šiuolaikinio šokio ir folkloro sintezė analizuota nedaug, todėl manome, kad šiuo darbu teoriškai ir empiriškai pagrįsime paauglių kultūrinių nuostatų ugdymo per liaudies ir modernaus šokio sintezę efektyvumą. Taigi darbo tikslas - atskleisti paauglių kultūrinių nuostatų ugdymo per liaudies šokio ir modernaus šokio sintezę ypatumus ir galimybes. Šio tikslo siekiama aptariant kultūrinio ugdymo sampratą ir tradiciją Lietuvoje, apibūdinant (etno)kultūros perteikimo galimybes ir (etno)kultūrinių nuostatų ugdymo neformaliame švietime teisinę bazę, įvardijant paauglių kultūrinių nuostatų ugdymo šokiu ypatumus ir nustatant šokio kolektyvo narių santykį su etno- ir masine kultūra, vykdant pedagoginį modernaus ir liaudies šokio sintezės taikymo eksperimentą, interviu būdu tiriant šiuolaikinio ir liaudies šokio sintezės poveikį paauglių kultūrinių nuostatų ugdymui. Tyrimu siekiama pagrįsti hipotezę, kad paauglių kultūrinių nuostatų ugdymas taps veiksmingesnis, jeigu atsižvelgsime į paauglių gyvenimo virsmą, ieškosim sąlyčio taškų su jų interesų, poreikių ir emocijų pasauliu. Tyrimo rezultatų siekta taikant mokslinės, šokio, metodinės, pedagoginės bei psichologinės literatūros sisteminę analizę, anketinę apklausą raštu ir interviu, kiekybinę ir kokybinę gautų duomenų analizę, pedagoginį eksperimentą, procentinę duomenų analizę. Tyrimu nustatyta, kad šokėjų požiūris į liaudies šokį ir kultūrą apskritai pasikeitė - tapo pozityvus. Tai liudija šokėjų pageidavimai dar kartą kurti modernizuotą liaudies šokį, įtraukti tokio stiliaus šokius į respublikinės dainų šventės repertuarą. Esminiai tokio nuostatų pokyčio veiksniai yra lietuvių liaudies ir modernaus šokio sintezė, šokio idėjos sąlytis su paauglių vidiniais išgyvenimais ir platesnė pažintis su etnokultūra. Skatinančiaisiais veiksniais laikytini teigiamas aplinkos, ypač bendraamžių, vertinimas, oficialus profesionalumo pripažinimas bei teigiamas kūrybos mikroklimatas.
An issue of the work was determined by the fact that potentiality to make upbringing of cultural attitude more effective by the synthesis of modernity and folk (ethnic) dance – activity relevant for a teenager and oriented to expression and modernity – is not reasoned by practice and discussed in Lithuanian scientific literature. The role of Lithuanian folk dance has been analyzed in pedagogy, but synthesis of modern dance and folklore has not been analyzed widely, therefore it is supposed that efficiency of upbringing of teenagers’ cultural attitude on the grounds of modern and folk dance synthesis will be theoretically and empirically validated with this article. Consequently, an objective of the work is to reveal peculiarities and potentialities of upbringing of teenagers’ cultural attitude on the grounds of modern and folk dance synthesis. This objective is being reached, describing conception and tradition of cultural upbringing in Lithuania, defining possibilities of (ethnic) culture transfusing and legal basis on upbringing of (ethnic) cultural attitude in non-formal education, indicating peculiarities of upbringing of teenagers’ cultural attitude by dance and settling relation between dance collective member and ethnic and mass culture, also carrying out pedagogical experiment on application of modern and folk dance synthesis, researching by interview an impact of modern and folk dance synthesis on upbringing of teenagers’ cultural attitude. On purpose to validate by research a hypothesis that upbringing of teenagers’ cultural attitude will become more effective, if we consider a conversion of teenagers’ life, if we look for contact points in the world of their interest, needs and emotions. In order to point out results of research systematic analysis of scientific, dance, methodical, pedagogical also psychological literature, written survey and interview, quantitative and qualitative analysis of data collected, pedagogical experiment, percentage analysis of data were applied. It was ascertained by research that viewpoint of dancers to folk dance and culture generally changed – it became positive. It is reflected by requests of dancers to create modernized folk dance once again, involve dances of such a style to repertoire of Lithuanian song and dance celebration. Essential factors for change of attitude are synthesis of Lithuanian folk and modern dance, contact between dance idea and inner experience of teenagers and broader knowledge of ethnic culture. Positive evaluation of surroundings, especially contemporaries, official appreciation of professionalism and positive microclimate for creation can be considered as stimulating factors.