Techninių profesijų mokymo programų mokinių profesinio apsisprendimo ypatumai
Čiuladaitė, Laura |
Darbe nagrinėjama viena iš aktualiausiu temų – mokinių profesinis apsisprendimas. Mokinių apsisprendimą lemią daugelis veiksnių ir motyvų, kuriuos ir nagrinėsime. Baigiamojo darbo apimtis – 63 puslapių, darbe yra: 16 paveikslų, 14 lentelių, 3 priedai, bibliografinis aprašas – 59 literatūros šaltiniai, lietuvių kalba. Tyrimo objektas: profesinis apsisprendimas. Tyrimo tikslas: Nustatyti Kauno mechanikos mokyklos mokinių profesinio apsisprendimo veiksnius. Uždaviniai: 1. Ištirti mokinių profesijos pasirinkimo motyvus ir lūkesčius; 2. Nustatyti mokinių pasitenkinimą pasirinkta profesija; 3. Nustatyti mokinių asmenybės tipo atitikimą pasirinkta profesija; Tyrimo metodai: mokslinės literatūros analizė, anketinė apklausa (adaptuota Kauno mechanikos mokyklos mokiniams), profesinio tapatumo Dž. Hollando testas, statistinė tyrimo duomenų analizė. Hipotezė – mokinių asmenybės tipo atitikimas pasirinktai profesijai lemia aukštesnį mokinių pasitenkinimą pasirinkta profesija. Mokinių profesinio apsisprendimo analizei buvo panaudota anketa, kuria sudarė klausimai, aktualus Kauno mechanikos mokyklai ir profesinio tapatumo Dž. Holando testas. Empirinis tyrimas atliktas, Kauno mechanikos mokykloje su jos mokiniais, kurie studijuoja automobilių elektromechaniką ir automobilių kėbulų remontininkų mokymo programas. Tyrimu nustatyta, jog trečdalis Kauno mechanikos mokyklos mokinių, profesinis apsisprendimas neapgalvotas, nes atlikus anketinę apklausą, šie mokiniai nurodė, kad savo profesinio pasirinkimo nekartotu. Ta pati dalis respondentų yra nepatenkinti savo profesijos pasirinkimų. Moksleivių vertybių lygis ir žinios apie pasirinktą profesiją yra paviršutiniškos, neišsamios. Mokinių profesinį apsisprendimą lemia vidinė aplinka: pažįstami, draugai, giminaičiai, tėvai. Tenka apgailestauti, bet mokyklose yra neveiksminga profesinio orientavimo sistema. Atlikus Dž. Hollado testą, išryškėjo respondentų asmens neatitikimo tipas pasirinktai profesijai.
The paper examines one of the relevant topics – students’ professional self-determination. Students’ self-determination is influenced by many factors and reasons examined in the paper. Final work of University Master Studies 63 pages, 16 figures, 14 tables, 3 appendixes, 59 references, in the Lithuanian language. Key Words: profession, vocational choice. Object of the research: choice of carrier. Aim of the research: to identify factors influencing students’ carrier choice at Kaunas Mechanics School. Objectives of the research: 1. To investigate motives and expectations of the students’ choice of profession; 2. To determine students’ satisfaction with chosen profession; 3. To identify the students’ personality type in regard to the chosen profession. Research methods: scientific literature analysis, questionnaire (adapted for students at Kaunas Mechanics School), George Holland test of professional identity, statistical data analysis. Hypothesis: students’ personality type to the chosen profession leads to bigger students’ satisfaction with chosen profession. A questionnaire consisting of issues relevant to students’ of Kaunas Mechanics School and George Holland’s test on professional identity was used to analyse students’ choice of profession. Empirical research was carried out in Kaunas Mechanics School with its students, who are studying under Automotive Electromechanics and Car Body Repairer training programmes. The research revealed that choice of carrier is unconsidered by one-third of Kaunas Mechanics School students, because the performed questionnaire survey showed that these students would not choose the same profession once more. The same proportion of respondents is not satisfied with their career choices. Level of students’ values and knowledge about the chosen profession are sketchy, incomplete. Students’ professional self-determination is governed by internal surroundings: acquaintances, friends, relatives, parents. It is regrettable, but the professional orientation at schools is not effective. Having done George Hollad’s test it was observed that respondents’ personality type mismatches chosen profession.