Vadovavimo stiliaus įtaka mokyklos organizacijos mikroklimato tobulinimui
Lauciuvienė, Lolita |
Vadovavimo stilių, jų įtakos organizacijos kultūros, mikroklimato analizei mokslinėje literatūroje skiriama nemažai dėmesio. Tačiau ši vadybinė problematika stokoja mokslinės ir praktinės diskusijos švietimo organizacijų veiklos ir vadovavimo joms kontekste. Nors tyrimais nustatyta, kad visoms sėkmingai funkcionuojančioms mokykloms yra būdingas palankus organizacijos mikroklimatas, tačiau kaip jį įtakoja/veikia skirtingų vadovavimo stilių taikymas praktikoje, kol kas nėra pakankamai tyrinėta empirine prasme. Tyrimo objektas – vadovavimo stiliaus įtaka mokyklos organizacijos mikroklimato tobulinimui. Tyrimo tikslas – išanalizuoti vadovavimo stiliaus įtaką mokyklos organizacijos mikroklimato tobulinimui. Tyrimo tikslui atskleisti iškelti keturi uždaviniai: 1.Apibūdinti vadovavimo sąvoką; 2. Atlikti vadovavimo stilių teorinę įžvalgą; 3. Išnagrinėti organizacijos mikroklimatą teoriniu aspektu. 4. Ištirti vadovavimo stiliaus įtaką Utenos rajono N pagrindinių kaimo ir miesto mokyklų organizacijos mikroklimato tobulinimui. Darbas parengtas taikant tokius tyrimo metodus, kaip mokslinės literatūros analizė, anketinė Utenos rajono N pagrindinių kaimo ir miesto mokyklų mokytojų apklausa, statistinė duomenų analizė. Empiriniame tyrime, kuris atliktas anketinės apklausos metodu, dalyvavo 183 respondentai – Utenos rajono septynių kaimo ir dviejų miesto pagrindinių mokyklų mokytojai, o tai sudaro 90% visų apklaustų Utenos rajono pagrindinių mokyklų mokytojų. Atlikto tyrimo rezultatai leido padaryti tokias pagrindines išvadas: 1. Utenos rajono pagrindinėse mokyklose dominuoja demokratinis vadovavimo stilius su polinkiu į autokratinį vadovavimą, o liberalus vadovavimo stilius neišryškėjo. 2. Mokyklų mikroklimato tyrimas parodė, kad: socialinis – psichologinis ir darbo klimatas pagrindinėse mokyklose nėra palankus, psichologinis ir etinis klimatas vertinamas pakankamai palankiai. 3. Pagrindinėse mokyklose demokratinis vadovavimo stilius labiausiai palankiai įtakoja/veikia socialinį - psichologinį klimatą, psichologinį klimatą bei darbo klimatą. Socialinį - psichologinį klimatą, kadangi mokyklose laikomasi nuostatų, kad svarbiau darbuotojų motyvavimas, o ne jų kontrolė, mokykloje yra gera tarpusavio bendravimo atmosfera tarp mokytojų ir mokyklos vadovų, vadovai teigiamai reaguoja į konstruktyvią kritiką, skirstant įgaliojimus vadovai siūlo, prašo pavaldinių, kurie to pasekoje bei dėl to, kad gauna stabilų atlyginimą, turi socialines garantijas, jaučiasi pakankamai saugūs. Psichologinį klimatą, nes direktorius(ė) priimdamas(a) sprendimus tariasi su pavaldiniais, vyrauja kolegiški santykiai tarp direktoriaus(ės) ir darbuotojų, svarbiau darbuotojų motyvavimas, o ne jų kontrolė, mokykloje taikomas finansinis ir moralinis darbuotojų skatinimas. Darbo klimatą, kadangi svarbiau darbuotojų motyvavimas, o ne jų kontrolė, mokytojai jaučia , kad dirba, kaip darni, vieninga komanda, direktorius(ė) teigiamai reaguoja į konstruktyvią kritiką 4. Pagrindinėse mokyklose pasireiškiantis autokratinio vadovavimo stilius neigiamai įtakoja/veikia psichologinį klimatą, kadangi vadovai dažnai laikosi nuostatos, kad geriausias skatinimo būdas yra nuobauda, mokykloje vyrauja konfliktiški santykiai tarp direktoriaus(ės) ir darbuotojų, direktorius bijo kvalifikuotų darbuotojų ir stengiasi jų atsikratyti, mokykloje nepakankamai rūpinamasi darbuotojais (darbo ir poilsio sąlygomis, netaikomas finansinis ir moralinis darbuotojų skatinimas).
The issue of leadership styles and their impact on organizational climate and micro-climate has been widely analysed in the scientific literature. However, this managerial issue calls for more scientific and practical discussions in the context of activities of education organisations and their management. While research shows that a favourable organisational micro-climate is key to successful functioning of a school, there has not been sufficient empirical analysis of impacts of practical application of different leadership styles. The object of this research is the impact of a particular leadership style on improving the organisational micro-climate of a school. The aim of this research is to analyse the impact of a particular leadership style on improving the organisational micro-climate of a school. The research had four objectives: 1. To define the concept of leadership; 2. To present a theoretical insight into leadership styles; 3. To analyse organisational micro-climate from the theoretical aspect; and 4. To study the impact of a particular leadership style on improving the organisational micro-climate of N urban and rural basic schools in the district of Utena. The author uses such research methods as scientific literature analysis, questionnaire- interview of teachers of N urban and rural basic schools in the district of Utena, and statistical data analysis. The empirical research was based on a questionnaire-interview of 183 respondents – teachers from seven rural and two urban basic schools of the district of Utena, who accounted for 90% of all interviewed basic school teachers of the district of Utena. The major conclusions of this research may be summarised as follows: 1. A democratic style of leadership with a predisposition towards an autocratic style prevails in basic schools of the district of Utena. 2. The research of the micro-climate of schools has revealed that the socio-psychological climate and the working climate at basic schools are not favourable, whereas the psychological climate and the ethic climate are regarded as rather favourable. 3. Democratic leadership at basic schools has the most favourable influence/impact on the socio-psychological climate, the psychological climate and the working climate of the schools: Reasons why the socio-psychological climate is favourably influenced are that schools base their approach on motivation of teachers rather than control; there is a favourable atmosphere of communication between teachers and school administration; administrators are open to constructive criticism and encourage their subordinates’ participation in the task-assigning process. As a result of this and due to stable pay and social guarantees, the subordinates feel sufficiently safe. Reasons why the psychological climate is favourably influenced are that principals involve their subordinates in decision-making; schools give priority to the motivation of the staff rather than controlling them; and schools offer financial and moral incentives to the staff. Reasons why the working climate is favourably influenced are that schools base their approach on motivation of the staff rather than control; there is a sense of team-work among teachers; and principals are open to constructive criticism. 4. Autocratic leadership at basic schools has a negative influence/impact on their psychological climate in that principals often regard penalties as the best incentive; the prevailing relationship between a principal and the staff is that of a conflict; principals try to get rid of qualified staff; and schools do not provide financial and moral incentives to their staff.