Partizaninio karo refleksija lietuvių literatūroje: Marius Ivaškevičius Žali ir Mindaugas Milinis Partizanas
Šadvilaitė, Indrė |
Magistro darbe „Partizaninio karo refleksija lietuvių literatūroje: Mariaus Ivaškevičiaus Žali ir Mindaugo Milinio Partizanas“ aptariamas lietuvių literatūros ir kultūros, susijusios su partizaninio karo tema, kontekstas. Šiame kontekste itin ryškūs du šiuolaikiniai lietuvių romanai – Mariaus Ivaškevičiaus Žali ir Mindaugo Milinio Partizanas. Dėl ryškiausių ir skirtingiausių pasakojimo strategijų apie partizaninį karą, romanai yra pasirinkti magistro darbo objektu. Darbo tikslas – taikant hermeneutinį ir lyginamąjį metodus, išanalizuoti partizaninio karo vaizdavimą šiuolaikinių lietuvių autorių kūriniuose, konkrečiai – Mariaus Ivaškevičiaus ir Mindaugo Milinio romanuose. Analizėje remtasi postmodernizmo estetikos teorija ir populiariosios literatūros bruožais. Naudingos skaitytojo recepcijos teorinės prieigos. Išskiriama: pagrindinių ir antraplanių, tačiau kūriniams svarbių veikėjų vaizdavimas. Analizuojant romaną Žali, aktualizuojama įžanga, kurioje perteiktos autoriaus mintys apie vaizduojamą istorinį laikotarpį, o romano Partizanas analizei svarbus trijų tautybių: lietuvių, vokiečių ir rusų vaizdavimas siužete. Tai, jog M. Milinio romanas, kaip populiariosios literatūros kūrinys, skaitytojų daugumai yra priimtinesnis nei postmodernistinis M. Ivaškevičiaus romanas, leidžia daryti prielaidą apie nusistovėjusias konservatyvias visuomenės vertinimo ribas. Romane Žali dekonstruota Lietuvos trispalvė. Panaudotos lietuviško mentaliteto detalės: ryšys su namais, gamta, baltiškąja mitologija, kova už laisvę. Jos postmoderniai išcentruotos, fragmentuotos, provokatyviai pateiktos. Tautos herojus – Jonas Žemaitis – paverčiamas paprastu žmogumi, atveriamos jo silpnybės, o gyvenimo moterys kuriamos žaidžiant kultūros klodais ir buitinėmis detalėmis. Romane Partizanas pagrindinis veikėjas net paviršutiniškai neatitinka partizano įvaizdžio, tačiau antraplanį veikėją Liudą galima iš dalies laikyti partizanu. M. Milinio romane istorija – fonas, kuriame skleidžiasi pagrindinio veikėjo – populiariosios kultūros herojaus savybės, o partizanai nublanksta prieš ryškesnius vokiečių karius.
The master’s thesis "Reflection of Partisan Warfare in Lithuanian Literature: Zali by Marius Ivaskevicius and Partizanas by Mindaugas Milinis" discusses the context related to Lithuanian literature and culture in terms of partisan warfare. The context exposes previously mentioned contemporary Lithuanian novels being the most significant as works comprise the most exclusive and various narrations of partisan warfare. Consequently, Zali and Partizanas were chosen as the object of the master’s thesis. The aim of the paper is to analyzerendering of partisan warfare in novels by contemporary Lithuanian writers Ivaskevicius and Milinis, applying hermeneutic and comparative methods. The analysis is based on postmodern aesthetics theory and features of popular literature. Major and minor characters which play significant roles are excluded. The analysis of Zali mostly focuses on the introductory part where the author conveys his thoughts regarding the historical period whereas the most significant part of Partizanasdiscloses rendering stories of three nationalities: Lithuanian, German, and Russian. Milinis’ novel, which is categorized as popular literature, being more popular and acceptable than Ivaskevicius’ postmodern novel, makes an assumption regarding conservative and outdated society’evaluation criteria. The national flag of Lithuania is deconstructed in Zali. Lithuanian mentality symbols, such as relationship with home, nature, baltic mythology, and fight for freedom, are found. The symbols are postmodernly fragmented, scattered, and provocatively presented. The hero of the nation Jonas Zemaitis is turned into a regular man, his weaknesses are exposed and his women are portrayed using playful cultural details. In Partizanas, the protagonist does not reflect the real image of a partisan, however, a minor characted Liudas can be seen as one. Milinis uses the story as a background for the major character to reveal his heroic traits while partisans are in the shadow of vivid German fighters.