Totoriai Lietuvoje: XXI a. musulmoniškos tapatybės iššūkiai
Šio darbo problema formuluojama klausimais - kaip yra konstruojamas totorių Lietuvoje identitetas? Kaip viešajame diskurse vyraujantys įvaizdžiai ir vaizdiniai konstruoja institucinį-normatyvinį totorių identitetą bei kaip, kokiais būdais patys totoriai išreiškia savo tapatybę? Tikslas - darbe norima parodyti kaip viešojo diskurso konstruktai kuria įsivaizduojamą, homogenišką, musulmonišką totorių bendruomenę bei remiantis antropologinio empirinio tyrimo duomenimis atskleisti priešingą minėtajam - vyraujančią heterogenišką identiteto prigimtį. Tiriamoji grupė – totoriai, kurių protėviai jau daugelį amžių gyvena Lietuvoje. Tyrime naudoti antropologiniai metodai: dalyvaujamasis stebėjimas, pusiau struktūruoti interviu, pokalbiai, žiniasklaidos analizė. Informantų vardai etiniais sumetimais neatskleidžiami. Pirmojoje darbo dalyje atliekama kai kurių identiteto teorijų apžvalga bei aptariami etniškumo teoriniai aspektai, išplėtojant primordializmo ir instrumentalizmo paradigmas. Taip pat aprašoma teorinė žiniasklaidos diskurso prieiga. Be to, analizuojamas antropologinis požiūris į musulmonus ir bendruomenę. Antroji darbo dalis skirta dominuojančių totoriaus diskursų žiniasklaidoje analizei. Tyrimui pasirinkti du didžiausi Lietuvoje naujienų portalai bei etnokonfesinis totorių laikraštis „Lietuvos totoriai“. Trečiojoje dalyje nagrinėjamas totorių tapatybės atvejis, parodant, kaip patys žmonės konstruoja identitetą per religiją, kilmę, kultūrą ir papročius. Tyrimo išvadose akcentuojama, kad žiniasklaidoje totorių identitetas institucionalizuojamas keliomis kryptimis. Viena vertus, didieji naujienų portalai totorius vaizduoja pabrėždami tautinės mažumos aspektą, kita vertus, totoriai pristatomi kaip vietinė musulmoniška bendruomenė. Pirmuoju atveju pastebimas teigiamas, antruoju – neigiamas reprezentacijos kontekstas. Tuo tarpu totorių etnokonfesiniame laikraštyje „Lietuvos totoriai“ akcentuojamas religinis totorių bendruomenės identitetas suliejant jį su etniniu. Tiek religinis, tiek etninis totorių identitetas šiame laikraštyje vaizduojami tiegiamai, kaip dvi tos pačios – totoriškos - tapatybės pusės. Totorių tapatybės apibrėžimai skiriasi priklausomai nuo amžiaus. Vyresnioji totorių kartą linkusi į identitetą žvelgti iš primordialistinės perspektyvos, tuo tarpu jaunesnieji totoriai laikosi instrumentalistinio požiūrio. Nepriklausomai nuo amžiaus totoriai visų pirma save tokiais laiko dėl savo totoriškų šaknų – tėvų, senelių, protėvių.
The main research questions of my master thesis – how is Lithuanian Tartars‘ identity formed? How do the dominant images and visual constructs in the public discourse forms and shapes normative Tartar identity? How and in what ways Tartars themselves express their identity? The goal of the study is to demonstrate the work of the public discourse which constructs an imaginary, homogenous, Muslim Tartar community, and on the basis of anthropological empirical data reveal the opposite to the said - the prevailing heterogeneous nature of identity. The object of the research is the Tartars whose ancestors have lived in Lithuania for centuries. The main anthropological methods applied to this research are: participant observation, semi-structured interviews, informal conversations. In order to maintain anonymity and confidentiality of my informants, the real names will not be revealed. The first part of my master thesis overviews some theories of identity. It also deals with theoretical aspects of ethnicity by developing paradigms of primordialism and instrumentalism. It also describes the theoretical access to the media discourse. In addition to that, it analysis the anthropological approach to Muslims and the community. The second part is devoted to the analysis of the dominant Tartar discourses in the media. Two of the largest news portals in Lithuania and ethno-religious Tatar newspaper Lietuvos totoriai were chosen to conduct the research. In the third part, we try to show how the Tartars themselves shape their identity by using religion, origin, culture, and customs as main sources for identity building. The conclusions emphasises that in the media Tartar identity is institutionalized in several directions. On the one hand, the big news portals represent Tatars stressing the minority perspective, on the other hand, the Tatars are presented as the local Muslim community. In the first case, a positive, in the second - negative representations of context are obvious. Meanwhile Tartar ethno-religious newspaper Lietuvos totoriai emphasises the religious identity of Tartar community which merge with ethnicity. Both religious and ethnic Tartar identity in this newspaper are portrayed positively as two sides of the same – united Tartar identity. Tatar identity definitions vary depending on the age. Senior Tartars tend to look to the identity of the primordial perspective, while the younger Tatars takes instrumentalist approach. Regardless of the Tartars age, in particular, the basis of their identity is Tartarian roots - parents, grandparents, ancestors.