Galia ir identitetas R. Gavelio romane „Septyni savižudybės būdai“ ir P. Duncker romane „Džeimsas Miranda Baris“
Kuprytė, Giedrė |
Galios santykiai yra persmelkę visą žmogaus gyvenimą. Dažnai net nesusimąstome, jog mūsų šeima, darbas, laisvalaikis ar net intymus gyvenimas yra valdomi nematomų, tarpusavyje susijusių mechanizmų, darančių įtaką mūsų tapatybės formavimuisi. Šiame magistro darbe yra nagrinėjamas galios santykių voratinklio bei jame atsidūrusio sudėtingo personažų identiteto vaizdavimas R. Gavelio romane „Septyni savižudybės būdai“ (1999) ir P. Duncker romane „Džeimsas Miranda Baris“(1999). Šie du atskiri literatūriniai fenomenai pateikia skirtingus naratyvinius diskursus, kurių dėmesio centre iškyla komplikuota, sudėtinė asmens tapatybė, sukonstruota persipynus įvairioms galioms. Kadangi darbe analizuojami skirtingi galios santykiai, taikomos ir įvairios teorijos. Tyrinėjant valdžios, seksualumo ir žinojimo įtakas tapatybės formavimuisi, remiamasi M. Foucault mokslinėmis studijomis „Disciplinuoti ir bausti“(1998), „Seksualumo istorija“(1999) ir „Diskurso tvarka“(1998). šeimos santykių analizei pasitelkta A. Tereškino knyga „Vyrų pasaulis“ (2011), kolonijinį ir postkolonijinį būvį analizuojama remiantis T. Hawkes knyga „The Empire Writes Back“ (1989), taip pat V. Kelertienės sudarytu straipsnių rinkiniu „Baltic Postcolonialism“ (2006). Pastebėta, jog tiriamuose romanuose, nagrinėjančiuose skirtingą problematiką ir aprašančiuose kitokį veiksmo laiką, išryškėja analogiškos galios struktūros: politika ir biurokratinė valdžia, ekonominis pranašumas, seksualumas ir lytiškumas, šeimos institucija, tėvų-vaikų santykiai fizinis bei psichologinis įkalinimas, uždarymas, sukaustymas ir žinių, išsilavinimo, o taip pat kūrybos galia. Visi galios santykiai neveikia pavieniui, atskirai. Jie tarpusavyje susiję ir persipynę. Įvairios kolizijos galios santykius ir jų poveikį identitetui tik sustiprina. Tiek „Septyniuose savižudybės būduose“, tiek „Džeimse Miranda Baryje“ sukurtos personažų tapatybės nėra paprastos ir pastovios. Jos sudėtinės ir sudėtingos, paslankios, pasiduodančios įvairioms įtakoms, išbirę ir nepilnos, stokojančios vientisumo.
The relations of power have penetrated the entire human life. We often do not think that our family, work, leisure and even intimate life are managed by invisible, interrelated mechanisms, which affect the formation of our identity. These Master Theses analyze the representation of the web of power relations and difficult identity of the characters in it in the novel of R. Gavelis „Seven Ways of Suicide“ (1999) and novel of P. Duncker „James Miranda Barry“ (1999). These two separate literary phenomena present different narrative discourses, which focus on the complicated and complex personal identity constructed through mixture of various powers. As the work analyzes different relations of power, various theories are also applied. When the impact of authority, sexuality and knowledge on the formation is examined, the scientific studies of M. Foucault „To discipline and to punish“(1998), „History of sexuality“ (1999) and „Discourse Procedure“ (1998) are used. In order to analyze the family relations, the book of A. Tereshkin „Male world“ (2011) was used, whereas the colonial and post-colonial state is analyzed on the basis of the book of T. Hawkes „The Empire Writes Back“ (1989), and compilation of articles prepared by V. Kelertienė „Baltic Postcolonialism“ (2006). It was noticed that the analyzed novels, which examine different problems and describe some other time of action, reveal the analogous structures of power: policy and bureaucratic authority economic advantage, sexuality and gender, family institution, parents-children relations, physical and psychological imprisonment, enclosure, constraint, and power of knowledge, education and creation. No relations of power operate separately or individually. They are interrelated and interconnected. Various collisions only strengthen the power relations and their impact on identity. The identities of the characters created in both novels „Seven Ways of Suicide“ and „James Miranda Barry“ are not simple or constant. They are complex and complicated, agile, ductile, fragmented or incomplete, and lacking of integrity.