Hiperaktyvus vaikas ikimokyklinio amžiaus grupėje: ugdymo modelis ir realijos
Liutkevičiūtė, Aušra |
Magistro baigiamajame darbe siekiama patyrinėti hiperaktyvumo reiškinį ikimokykliniame amžiuje ir darbo su minėtąjį sutrikimą turinčiais vaikais galimybes, remiantis aktualia teorine literatūra bei tyrimais valstybinėse Vilniaus miesto ikimokyklinio ugdymo įstaigose. Darbe pateikiamos įžvalgos bei rekomendacijos gali būti naudingos pedagogams praktikams, susiduriantiems su anksčiau pateiktąją problema kasdienio darbo metu. Tyrimo tikslas — sukurti ikimokyklinio amžiaus hiperaktyvių vaikų ugdymo modelį (laisvojo ugdymo paradigmos ribose) ir įvertinti jo taikymo galimybes pagal hiperaktyvių vaikų ugdymo situaciją ikimokyklinio ugdymo įstaigose. Iškelta hipotezė, kad metodinėse rekomendacijose pateikiamų ir valstybės numatomų ugdymo paslaugų teikimą hiperaktyviems ikimokyklinio amžiaus vaikams riboja konkrečių ikimokyklinio ugdymo įstaigų bendruomenės narių domėjimosi darbo su hiperaktyviais vaikais būdais stoka. Naudojami metodai yra literatūros šaltinių analizė, anketinė apklausa, pedagoginis stebėjimas, aplinkos stebėjimas, pokalbis su pedagogu, empiriniu tyrimu gautų duomenų statistinė analizė ir sintezė. Tyrimas atliktas 7 skirtingo amžiaus vaikų grupėse iš 6 Vilniaus ikimokyklinio ugdymo įstaigų: viso tyrime dalyvavo 25 pedagogai ir 102 vaikai, tarp kurių numanomai hiperaktyvūs — 9. Teigiama, kad aktyvumo ir dėmesio sutrikimas yra visuotinai pripažįstamas kaip realiai egzistuojantis neurobiologinis sutrikimas, kuris turi būti diagnozuojamas ir gydomas įvairiomis atitinkamomis priemonėmis — medikamentais ar psichologiniais metodais. Ryškiausi aktyvumo ir dėmesio sutrikimo bruožai — ypatingas nedėmesingumas, impulsyvumas ir hiperaktyvumas. Pagal įvairius Lietuvos Respublikos vyriausybės teisinius aktus ADS turintys vaikai priskiriami 2, 3 arba 9 įvairių sutrikimų grupei bei 1 – 3 spec. ugdymosi poreikių grupei. Pedagogams pateikiami ugdymo programų taikymo variantai, galimi ugdymo metodai, formos bei sąlygos. Iškeliama būtinybė skirti papildomą laikiną ar nuolatinę klasės (grupės) ar dalyko pedagogo ar/ir specialistų pagalbą vaikui, o jo šeimai — pedagoginę, psichologinę ir socialinę pagalbą. Sukurtas hiperaktyvių ikimokyklinio amžiaus vaikų ugdymo modelis skirtas siekti valios pastangomis įveikti negalę ir ugdyti(s) bendruosius gebėjimus. Pagrindiniai darbo principai yra specialios mokymo bei elgesio strategijos, nuoseklumas, apibrėžtos elgesio taisyklės bei komandinis darbas. Pabrėžiama, kad hiperaktyvaus vaiko ugdyme gyvybiškai svarbus savikontrolės, saviinstrukcijos ir savireguliacijos gebėjimų ugdymas ir problemų sprendimo būdų perteikimas. Tyrimo rezultatai rodo dalinį pagrįstumą hiperaktyvumo, kurį pedagogai linkę diagnozuoti savo grupės vaikams. Ikimokyklinio ugdymo įstaigose sudaromų ugdymo(si) sąlygų hiperaktyviems vaikams tyrimo rezultatai suponuoja prielaidą, jog minėtos ugdymo(si) sąlygos šiose įstaigose tiesiogiai ir iš esmės priklauso nuo pedagogo kompetencijų bei įstaigos teikiamų paslaugų įvairovės (turint omeny įvairius ADS lydinčius fizinius ir psichologinius sutrikimus). Ugdymo modelio įgyvendinimo galimybės atliktojo empirinio tyrimo duomenų rezultatų kontekste tokios: modelis tinkamas praktiniam įgyvendinimui, atsižvelgiant į aplinkybes jis yra taisytinas, gali būti papildomas ar modifikuojamas, o tam tikrų jo elementų įgyvendinimui esminis trukdis yra ADS diagnozės ar bent problemos pripažinimo nebuvimas.
In final master thesis a research on the phenomena of hyperactivity in an early childhood and the possibilities of educational work with children having the above-mentioned disorder is made on the basis of topical theoretical literature and scientific inquiry, made in public early education institutions in city of Vilnius. Discoveries and recommendations given can be serviceable for practicing educators confronting with the above-mentioned problem at their daily work. The aim of the work is to create a model of early education of children having ADHD (within the purview of paradigm of liberal education) and to evaluate the possibilities of its application according to the situation of education of hyperactive children in the early education institutions. Hypothesis of the work: the delivery of the education services proposed by methodical recommendations and provided in national laws for hyperactive children of early age is limited due to a low interest of members of communities of concrete early education institutions in ways of educating hyperactive children. The methods used for the investigation are: analysis of theoretical literature, questionnaire, pedagogical observation, examination of the educational environment, conversation with an educator, statistical analysis and synthesis of the data provided by the empirical investigation. The investigation was carried out in 7 groups of children of various age in 6 early education institutions in city of Vilnius, including 25 educators and 102 children, of whom 9 were suppositionally hyperactive. It is asserted that ADD is universally accepted as a neurobiological disorder of certain existence which has to be diagnosed and treated with corresponding means: medicine or psychological methods. The most common symptoms of ADHD are: lack of attention and ability to focus, distractibility, impulsiveness and hyperactivity. According to various Lithuanian national juristic acts children with ADHD are assigned to the 2nd, 3rd or 9th group of various disorders and to the 1st – 3rd group of special educational needs. Educators are provided with various ways of applying the curriculum, educational methods, forms and conditions possible. The necessity of designating an additional provisional or permanent assistance of an educator for a child and pedagogical, psychological and social assistance for the family is posed. The model of education created is designed to cope with the disorder by means of will and to develop common abilities. Ultimate principles are special educational and behaviorist strategies, consistency, certain rules of behavior set and implied and teamwork. It is underlined that in the education of a child with ADHD the forming of self-control, self-instruction, self-regulation and problem-solving skills is essential. The results of the investigation indicate a partial validity of the hyperactivity labeled to the children by their educators. The results of the investigation of the educational services provided to the children with ADHD in the early education institutions imply the supposition that the above-mentioned education conditions in the early education institutions are directly and substantially reliant on the capacities of the educator and the variety of services provided by the institution, considering various physical and psychological disorders accompanying the ADHD. The possibilities of application of the education model created in the context of the empirical investigation carried out are as follows: the model is suitable for practical application; it can be amended, supplemented and modified according to the circumstances; the main interruption of applying certain elements of the model is a lack of diagnosis of ADD or at least a recognition of the problem existing.