Vaikystėje patirtų tėvų skyrybų sąsajos su paauglių mokymosi pasiekimais ir santykiais su bendraamžiais
Kazlauskaitė, Indrė |
Tyrimo tikslas - nustatyti vaikystėje patirtų tėvų skyrybų sąsajas su paauglių mokymosi pasiekimais bei santykiais su bendraamžiais. Tyrime dalyvavo 206 X-XII klasių mokinių iš trijų Kauno vidurinių mokyklų. Iš jų 100 vaikinų (48,5 %), 106 merginos (51,5 %). Tiriamųjų amžius nuo 16 iki 19 metų (merginų bei vaikinų amžiaus vidurkis 17 metų). 137 (66,5 %) tiriamieji gyvena pilnose šeimose ir 69 (33,5 %) išsiskyrusiose. Tėvų ir paauglio santykiai buvo vertinami Tėvų-vaiko santykių klausimynu (ang. Parent-Child Relationship Survey) (Fine, Moreland, Schwebel, 1983). Paauglių santykiai su bendraamžiais įvertinti Subjektyvios socialinės adaptacijos skale (Legkauskas, 2000). Papildomai tyrimui sukurti klausimai skirti įvertinti tiriamųjų demografinius duomenis, mokymosi pasiekimus bei tėvų skyrybų patirtį. Tyrimo rezultatai parodė, jog vaikystėje tėvų skyrybas patyrusių merginų mokymosi pasiekimai yra žemesni nei merginų iš pilnų šeimų, tačiau vaikinų grupėje reikšmingi mokymosi pasiekimų skirtumai nenustatyti. Remiantis tyrimo rezultatais, vaikystėje tėvų skyrybas patyrusių paauglių santykiai su bendraamžiais nesiskiria nuo paauglių iš pilnų šeimų. Vaikinų, vaikystėje patyrusių tėvų skyrybas, santykiai su tėvu blogesni nei vaikinų iš pilnų šeimų. Tuo tarpu merginų, vaikystėje patyrusių tėvų skyrybas, santykiai su mama blogesni nei merginų iš pilnų šeimų. Tyrimu išsiaiškinta, jog geresni vaikinų santykiai su mama, po vaikystėje įvykusių tėvų skyrybų, susiję su aukštesniais jų mokymosi pasiekimais bei geresniais santykiais su bendraamžiais. Reikšmingi ryšiai tarp merginų santykių su tėvais, po vaikystėje įvykusių tėvų skyrybų, bei jų mokymosi pasiekimų ir santykių su bendraamžiais nenustatyti. Tyrimu atskleista, jog tėvų skyrybos yra labai sudėtingas reiškinys šeimos gyvenime, galintis turėti nevienodas pasėkmes paaugliams. Šio tyrimo rezultatai išryškino skirtingas vaikystėje patirtų tėvų skyrybų sąsajas su vaikinų bei merginų prisitaikymu akademinėje bei santykių su bendraamžiais srityje.
The aim of the study was to identify parents’ divorce in childhood relations with adolescents academic achievement and relationships with peers. 206 students from three Kaunas secondary schools (X-XII grade) took part in the study. 100 of them were boys (48,5 %) and 106 were girls (51,5 %). Subjects were from 16 to 19 years old (boys and girls average of age 17). 137 (66,5 %) subjects were from nuclear families and 69 (33,5 %) subjects lived in divorced families. Parents
and adolescent relationships were measured by Parent-Child Relationship Survey (Fine, Moreland, Schwebel, 1983). Adolescents relationships with peers were measured by Subjective social adaptation scale (Legkauskas, 2000). Additional questions were created for this study to measure subjects
demographic data, academic achievement and experience of parents’ divorce. The results of the study showed that girls who experienced parents divorce at childhood, have lower academic achievement than girls from nuclear families. However, no academic achievement differences were identified in boys group. According to the results of this study, adolescents who experienced parents
divorce in their childhood, do not have different relationships with peers than adolescents from nuclear families. Boys who experienced parents divorce at childhood, have worse relationships with their father than boys from nuclear families. Whereas girls who experienced parents
divorce at childhood, have worse relationships with their mother than girls from nuclear families. It was ascertained that better boys relationships with mother after parents divorce are related to their higher academic achievement and better relationships with peers. Significant relations between girls relationships with parents after divorce and their academic achievement and relationships with peers were not identified. This study revealed that divorce of parents’ is very complicated event in family life that could have diverse consequences to adolescents. Results of this study disclosed different parents
divorce in childhood relations with boys and girls adjustment in academic context and relationships with peers.