Ar Lietuvos respublikos teisė sudaro prielaidas efektyviai internetinių azartinių lošimų priežiūrai ir kontrolei?
Lukoševičius, Karolis |
SANTRAUKA Azartinis lošimas – „toks žaidimas arba abipusės lažybos pagal nustatytą reglamentą, kurių dalyviai, siekdami piniginio laimėjimo, savo noru rizikuoja netekti įmokėtos sumos, o laimėjimą arba pralaimėjimą lemia atsitiktinumas, kokio nors įvykio arba sporto varžybų rezultatas.“ Ilgą laiką buvo įprasta, kad lošimai vyksta ir yra organizuojami, tam skirtuose lošimų namuose. Tačiau technologijoms ir visuomenei sparčiai modernėjant, vis daugiau lošimų rūšių yra perkeliama į elektroninė erdvę. Tai kelia susirūpinimą, kadangi, skirtingai nei tradiciniai lošimų būdai, internetiniai lošimai labiau skatina jaunimo įsitraukimą bei didina žmonių, priklausomų nuo azartinių žaidimų, skaičių. Dėl anonimiškumo ir privatumo galimybių internetiniai lošimai gali įtraukti labiau nei tradiciniai lošimų būdai. Ypatingai kalbant apie jaunimą ir probleminius lošėjus (turinčius priklausomybę). Dėl nurodytų priežasčių, yra būtina identifikuoti galimas grėsmės, o įstatymų leidėjui imtis veiksmų – sukuriant teisinę aplinką, kad lošimų santykių dalyviai būtų tinkamai identifikuojami, o prireikus jų interesai nedelsiant ginami. Europos interneto azartinių lošimų rinkos reguliuojamos nacionaliniu lygiu, vadovaujantis subsidiarumo principu. Todėl (tradicinių ir interneto) azartinių lošimų rinkos reguliavimo sistemos ES yra labai skirtingos. Deja, Lietuvoje nei azartinių lošimų įstatymas, nei loterijų įstatymas, nei joks kitas galiojantis teisės aktas nereguliuoja internetinių azartinių lošimų, atsižvelgiant į tai Lietuvos Respublika priskirtina prie lošimus internete draudžiančių šalių. Lietuvos Valstybinės lošimų priežiūros komisijos atstovai patvirtina aplinkybę, jog internetiniai azartiniai lošimai Lietuvos Respublikoje nėra reguliuojami. Pagal Lietuvos Respublikoje galiojančius įstatymus internetinius azartinius lošimus draudžiama organizuoti, tačiau nėra įstatymuose minimas draudimas juos žaisti. Pagal ES teisę, azartinių lošimų paslaugos neatskiriamos nuo kitokių paslaugų, todėl šia prasme visos paslaugos vertinamos vienodai. Sutartis dėl ES veikimo numato, kad nesant specialių teisinių priežasčių, dėl kurių būtų galima riboti vienos valstybės narės subjektų įsisteigimo laisvę kitoje valstybėje narėje, tokie apribojimai bus iš esmės draudžiami. Ta pati sutartis draudžia riboti laisvę teikti paslaugas Bendrijoje asmenims, įsteigtiems kitoje valstybėje narėje. Šis straipsnis taip pat įtvirtina teisę gauti paslaugas nepaisant valstybių sienų. Netiesiogiai tai reiškia teisę ir gauti lošimo paslaugas nepaisant valstybių sienų, tame tarpe ir Lietuvos Respublikoje. Tai lemia, kad Lietuva turi savarankiškai, tačiau atsižvelgdama į ES rekomendacijas, pati sukurti įstatymų bazę, kad tiek vartotojams tiek paslaugų teikėjams taptų aišku, kokia tvarka Lietuvos teritorijoje turi būti organizuojami ir vykti internetiniai azartiniai lošimai. Lietuvai reikia apibrėžti reglamentavimo aplinką, susijusią su interneto azartiniais lošimais, nes esama padėtis netenkina nei vartotojų, nei rinkoje veikiančių paslaugų teikėjų, nei valstybės interesų. Atsižvelgiant į šiuo metu Lietuvoje susiklosčiusią teisinę azartinių lošimų reguliavimo padėtį, šiame darbe aptariama skirtingų valstybių praktika reguliuojant internetinius azartinius lošimus, atskleidžiami probleminiai internetinių azartinių lošimų aspektai, išskiriami inovatyvus ir pasiteisinę reguliavimo modeliai. Identifikavus opiausias ir labiausiai paplitusias problemas, šio darbo autoriaus tikslas pasiūlyti Lietuvos įstatymų leidėjui nustatyti su internetiniais azartiniais lošimais susijusius teisinius tikslus, išsamiai apibrėžiant vartotojų apsaugos lygį. Siūloma teisinę reguliavimo sistemą subalansuoti maksimaliai efektyviai, kad tokio reguliavimo nauda būtų apčiuopiama tiek internetinio lošėjo, tiek valstybės, kurioje organizuojami lošimai.
Gambling is a game or betting determined by a certain regulation which participants voluntarily take risk to lose the amount paid in the hope of financial gain and winning or defeat is determined by chance, any event or sporting event results. For a long time it was ordinary that gambling was organized in a special gambling houses. However, the rapid modernization of technologies and society influenced that more and more types of gambling are transferred to the electronic space and this raises concern, because, unlike traditional methods of gambling, online gambling encourages youth involvement and increases the gambling addiction. For this reason it is necessary to identify potential threats and legislature to take actions in creating legal environment, in order to properly identify gambling participants and protect their interests. European online gambling market is regulated at national level, and in accordance with the principle of subsidiarity. Therefore, the regulatory framework of traditional and online gambling market in EU is very different. Unfortunately, in Lithuania there is no gambling law, no lottery law, or any other legislation which would regulate online gambling, therefore, the Republic of Lithuania is attributable to the countries which ban the online gambling. Lithuanian State Gaming Control Commission confirms that online gambling in the Republic of Lithuania is not regulated. According to the valid law of the Republic of Lithuania, the organization of online gambling in Lithuania is prohibited, but there is no statutory prohibition to participate in online gambling. Under EU law, gambling services are inseparable from other services, therefore all are treated the same. European Community Treaty provides that in the absence of specific legal grounds for limitation of one Member State subject’s establishment in another Member State, such restrictions would be basically prohibited. EU Treaty prohibits restrictions on the freedom to provide services within the Community for persons established in another Member State. This particle also establishes the right to receive the services regardless of frontiers. This guarantees that online gaming services provider, licensed and supervised in a Member State, has the right to offer his services in other EU Member States, as well as accept the bets from other Member States citizenry. This means the indirect right to get the gambling services regardless of frontiers, including the Lithuanian Republic. The legal regulation of gambling in EU is not unified. Attempts to standardize certain legal provisions related to gambling failed (for example, the provisions on gambling have been installed and then removed from the Services Directive and the Directive on electronic commerce projects). The EU Court of Justice has provided the general guidance on how to interpret the internal gaming (including online) market freedoms, however, the Member States (with certain exceptions) have an entirely freedom to set their own gambling related policy objectives and define in detail the sought protection level, i.e., to choose such national gambling regulatory regime, what they want. This implies that Lithuania in accordance with EU recommendations has to create its own legislative framework, which would make it clear both consumers and service providers in what method the online gambling should take place and be organized in the Lithuanian territory. The issue of online gambling regulation is very sensitive. However, it is obvious that Lithuania needs to define the online gambling regulation environment. The actual situation does not meet the interests of consumers, service providers and state. Lithuanian State Gaming Control Commission is looking for an instruments against online gambling operators, which, existing abroad, purposefully shifts their services directly to the Lithuanian market. As there are dozens of online gambling operators and almost all of them are available for Lithuanian citizens, this Commission struggle is scarce and often goes unnoticed. The problems related to the online gambling should be solved by the legislature, which should create a modern regulatory concept and implement it. Taking into account the present situation of legal online gambling regulation in Lithuania, this paper discusses the practice in regulating the online gambling in different countries, reveals the problematic aspects of online gambling and distinguishes the most innovative and proven regulatory models. After identification of the most urgent and most common problems, the scope of this paper is to offer Lithuanian legislator to establish online gambling related legislative goals, defining in detail the level of consumer protection. It is proposed to balance the regulatory framework most efficiency that such regulation would have tangible benefit for both online gambler and the state, where games are organized.