Franzo Kafkos intertekstai Ričardo Gavelio romane „Vilniaus pokeris“
Tarozaitė, Goda |
Po Ričardo Gavelio romano „Vilniaus pokeris“ išleidimo Prancūzijoje, šios šalies literatūrologai Gavelį sugretino su vienu reikšmingiausių XX a. rašytoju Franzu Kafka. Šios įžvalgos įkvėpė magistro darbo temą – Franzo Kafkos intertekstai Ričardo Gavelio romane „Vilniaus pokeris“. Raktiniai žodžiai temoje padėjo iškelti iš šio darbo tikslą, kuris buvo ištirti Franzo Kafkos intertekstus Ričardo Gavelio romane „Vilniaus pokeris“, vertinant užsienio autoriaus idėjas kaip vieną iš lietuvių rašytojo kūrybos šaltinių. įkvėpusį kai kurias kuriamo pasaulio modifikacijas. Šiam darbui buvo keliami tokie uždaviniai: 1. Surasti ir išryškinti Kafkos novelių „Metamorfozė“ ir „Pataisos darbų kolonijoje“ užuominas (intertekstus) Gavelio romane „Vilniaus pokeris“; 2. Atskleisti, kaip tos užuominos veikia ir prisitaiko romane „Vilniaus pokeris“; 3. Įvardyti, kaip F. Kafkos kūrybos žinia pasklinda romane „Vilniaus pokeris“, bei ką naujo ji sukuria; 4. Aptarti Kafkos ir Gavelio kūrybos panašumus bei skirtumus, atskleidžiant rašytojų pasaulėvoką ir stiliaus savitumą. Pasitelkus intertekstualumo ir komparatyvistikos metodologijas padarytos tokios išvados: romane „Vilniaus pokeris“ išryškėjo dvi, abiejų autorių kūrybą vienijančios temos – literatūrinis metamorfozės mitas ir absoliutus blogis; romane „Vilniaus pokeris“ sklinda Kafkos kūryboje sukurtas literatūrinis metamorfozės mitas, kurį Gavelis originaliai modifikuoja ir pritaiko savo romano siužetui, pateikdamas skirtingas metamorfozės variacijas; literatūrinis metamorfozės mitas „Vilniaus pokeryje“ vysto tą pačią regreso temą, kaip ir Kafkos kūryboje; Kafkos erdvės idėja sklinda romane „Vilniaus pokeris“ ir padeda reikštis pagrindinėms romano idėjoms; abiejų autorių kūrybą vienija ne tik gana panašus blogio modelis, bet ir jo raiškos būdai – absurdas, jėga ir galia valdyti, pavergimas, specialus vaikų auklėjimas; abiejų autorių kūriniuose pateikiamas pasaulis yra be vilties arba ji per daug sugniuždyta; abiejų autorių kūrybą vienija raiškos būdas, kai balansuojama tarp natūralaus ir neįtikėtino.
With the release of novel "Vilnius Poker" by Ričardas Gavelis in France, the literary scholars of this country compared Gavelis with one of the most significant 20th century writer Franz Kafka. These insights inspired the theme of this master thesis – F. Kafka intertexts in novel "Vilnius Poker" by R. Gavelis. The keywords in the subject helped to set the purpose of this work, which was to research F. Kafka's intertexts in R. Gavelis novel "Vilnius Poker", evaluating the ideas of a foreign author as one of the sources of Lithuanian writer's creative work. inspired by some of the modifications of the world being created. The following tasks were set for this work: 1. To find and highlight the cues (intertexts) of F. Kafka's novels "Metamorphosis" and "In the correctional colony" in novel "Vilnius Poker" by R. Gavelis; 2. To reveal how these cues proceed and adapt in the novel "Vilnius Poker"; 3. To identify how Kafka's creation spreads out in the novel "Vilnius Poker" and what it creates; 4. To discuss the similarities and differences between works of F. Kafka and R. Gavelis by revealing the writers' worldview and individuality of style. Through the methods of intertextuality and comparative analysis the following conclusions have been drawn: in the novel "Vilnius Poker" two themes were revealed that are mutual to both authors – the literary myth of metamorphosis and the absolute evil; literary myth of metamorphosis created by Kafka spreads in the novel "Vilnius Poker", which is uniquely modified and adapted to the plot of novel by Gavelis by giving different variations of metamorphosis; the literary myth of metamorphosis in "Vilnius poker" develops the same theme of regression as in Kafka's work; the idea of Kafka's space spreads in the novel "Vilnius Poker" and helps to express the main ideas of the novel; the work of both authors is mutual not only by similar model of evil, but also by ways of expressing it – absurdity, force and power to rule, enslavement, special education of children; both authors tend to represent world without hope or hope is too overwhelmed; the expression of balancing between natural and unbelievable is common style for both authors.