Subjekto tapatybės problema M. Fouсault ir Z. Baumano filosofijoje
Gruodienė, Virginija |
M. Foucault filosofinės teorijos pabrėžia, kad valdžia pasitelkusi specifines prievartos formas ir procedūras disciplinuoja individus pagal naudingumo koeficientą visuomenei. Šiam procesui reikšmingas žinių ir valdžios bendradarbiavimas suteikiant individui socialinę ir asmeninę tapatybę, darant subjektą objektu, atskiriant jį tiek nuo savęs paties, tiek nuo kitų. Analizuodamas žinių, valdžios ir individo santykius M. Foucault atskleidė būdus, kaip įvairių institucijų veikiamas individas yra subjektyvuojamas pažindamas ir suvokdamas save. Z. Baumano teorijose teigiama, kad globalizacija formuoja vartotojų visuomenę, kurioje dezintegruojasi žmogiškieji santykiai. Orientavimasis ne į gamybą, o į vartojimą dar labiau skatina subjekto dezintegraciją (kartais integraciją), nes visuomenė trokšta susivienyti, siekdama plėtoti savo interesus, kurie nėra susiję nei su dvasinėmis vertybėmis, nei su morale. M. Foucault ir Z. Baumanas savo darbuose atskleidžia socialinės aplinkos vaidmenį žmogaus tapatybės formavimuisi, jog tapatybė nulemta ne vien psichologinių, bet ir socialinių veiksnių, kad tapatybė yra kintanti, konstruojama ir perkonstruojama. Visuomenėje tapatybės sąvoka suvokiama siaurai. Todėl jos nariai ieškodami tapatybės savarankiškai neišvengia visuomenės ir valdžios manipuliacijų.
M.Foucault emphasises in his philosophical theories that the authorities, invoking specific forms and procedures of coercion, discipline individuals according to the coefficient of their usefulness for the society. The knowledge and authorities cooperation, by providing an individual with the social and personal identity, by turning the subject into the object, by separating him/her both from himself/herself and from the others, is important for this process. When analysing the relationship between the knowledge, authorities and an individual, M.Foucault revealed the techniques how the individual, influenced by various institutions, is subjectified by getting to know and perceiving himself/herself. As is stated in Z.Bauman‘s theories, globalisation forms the consumer society, in which the human relations get disintegrated. Orientation not towards the production, but towards the consumption still more contributes to disintegration of the subject (sometimes ─ integration), as the society is eager to unite, seeking for promoting its interests, which are not related to either the spiritual values or the morals. M.Foucault and Z.Bauman reveal the role of the social environment in formation of the individual‘s identity in their works, i.e. that the identity is predetermined not only by psychological, but also by social factors; that the identity changes, is being constructed and re-constructed. The concept of the identity is narrowly perceived in the society. Thus, its members, who are self-dependently searching for the identity, cannot avoid the society‘s and authorities‘ manipulations.