Genre-specific persuasive strategies: a case study of daily online horoscopes
Rutkauskienė, Agnė |
Horoskopai – tai dažnai sutinkamas ir daug sociologų, psichologų ir lingvistų dėmesio sulaukęs žanras. Mokslininkai bando nustatyti sociologines ir psichologines priežastis lemančias skaitytojų susidomėjimą, atlieka lingvistines savybių analizes, tačiau tarpžanriniams skirtumams skiria mažiau dėmesio. Pagrindinis magistrinio darbo Žanrui būdingos įtikinimo priemonės: dienos horoskopų internete analizė tikslas – nustatyti, kokios įtikinimo priemonės naudojamos siekiant paveikti skaitytoją ir išryškinti tarpžanrinius skirtumus. Darbo uždaviniai – nustatyti ryškiausius horoskopų bruožus ir palyginti jų santykinius dažnius su tų pačių bruožų santykiniais dažniais kituose žanruose. Tyrimui surinktų horoskopų analizei buvo naudojama kompiuterinė programa WordSmith Tool. Tarpžanrinei analizei buvo naudojamas Šiuolaikinės anglų kalbos tekstynas (angl. Corpus of Contemporary American English) bei juo paremt Word and Phrase žodžių analizavimo priemonė. Kiekybiniams rezultatams analizuoti buvo naudojamas tikimybės testas (angl. Log-Likelihood test), kuriuo buvo nustatomas lyginamų duomenų statistinis reikšmingumas. Svarbu paminėti, kad tyrimas atliktas naudojant tekstyno inspiruotą metodą (angl. corpus-driven approach), kai gauti rezultatai analizuojami nesiremiant anotuotais tekstais tam, kad lengviau išryškėtų nauji kalbos vartojimo modeliai. Baigiamasis magistrinis darbas susideda iš trijų pagrindinių dalių. Pirmojoje dalyje aptariama astrologijos reikšmė žmonių gyvenime sociologiniu aspektu, pasisakymus švelninančios priemonės ir modalumas, ir įtikinimo priemonės. Empirinėje tyrimo dalyje analizuojamos pasisakymus švelninantys ir sustiprinantys prieveiksmiai (angl. hedging adverbs), modaliniai veiksmažodžiai, trečio asmens įvardžio vartosena, jungtukai, daiktavardžiai, būdvardžiai, liepiamoji nuosaka bei frazės su įvardžiu mes. Išvados pateikiamos paskutiniame skyriuje. Nustatyta, kad horoskopų žanras yra artimiausias šnekamajai kalbai, tačiau, tuo pačiu, horoskopai pasižymi savybėmis, kurių santykiniai dažnai ir reikšmė rodo, jog jie yra naudojami sąmoningai. Tyrimas parodė, kad horoskopų autoriai naudoja skaitytoją įtraukiančias priemones, tokias kaip pasisakymą sustiprinančius prieveiksmius, įvardį jūs/tu, tam tikras temas, kurios nustatytos pagal dažniausius daiktavardžius ir teigiamą reikšmę perteikiančius būdvardžius. Šios įtikinimo priemonės naudojamos patraukti skaitytojo dėmesį ir palaikyti užsimezgusį kontaktą. Tačiau buvo pastebėta, kad kartu su įtaigumą perteikiančiomis priemonėmis naudojami išsamaus turinio nepateikiantys sakiniai, leidžiantys horoskopų autoriams manipuliuoti kalba.
The present thesis is a case study of persuasive strategies of daily online horoscopes. The aim of the thesis is to determine what persuasive strategies are used by horoscope writers. In order to achieve the goal set, the most prominent features of horoscopes are analysed and compared using the Corpus of Contemporary American English (COCA). The characteristics of horoscopes have been analysed using the WordSmith Tool; moreover, the Log-Likelihood test has been employed to determine whether the differences between horoscopes and other genres are statistically significant. The analysis of horoscopes has revealed that the characteristics of horoscopes are typical of spoken language. Moreover, the study has shown that horoscopes possess characteristics that distinguish them from other genres because of high relative frequencies of the characteristics identified. The LL test has also shown that the difference between the characteristics of horoscopes and other genres is statistically significant. The analysis of persuasive strategies has shown that horoscope writers use reader involvement strategies, including hedging adverbs, the pronoun you, nominalization, and positively loaded adjectives. These strategies are used to establish and maintain a relationship with the reader. Moreover, it has been observed that horoscope writers use adverbs conveying strong commitment to the statement; however, the language is manipulated by using those adverbs in general statements. The use of the pronoun you indicates that the reader is of the primary importance and the horoscopes authors attempt to make horoscopes sound highly personal. The topics discussed in horoscopes are distinguished as the means of persuading the audience; moreover, the adjectives used in horoscopes are mainly positively, which may suggest that they are selected deliberately.