Elektromobilių plėtros perspektyvos Lietuvoje ir neigiamo poveikio aplinkai mažinimo galimybės
Lingė, Irmantas |
Oro tarša ir pasaulinis klimato atšilimas yra vienos iš rimčiausių šiandienos problemų. Taip pat yra žinoma, kad transporto sektorius yra vienas iš rimčiausių taršos šaltinių kuris yra itin didelė problema miestuose ir kad lengvieji automobiliai sudaro didžiąją dalį viso transporto sektoriaus ypač miestuose. Būtent todėl elektromobiliai, kuriems skirta elektros energija gaminama iš atsinaujinančių šaltinių, yra vienas iš geriausių minėtos problemos sprendimo būdų. Šio darbo tikslas - įvertinti elektromobilių plėtros perspektyvas Lietuvoje ir galimybes sumažinti teršiančių medžiagų bei šiltnamio dujų išmetimus į orą. Pagal lengvųjų automobilių bendro skaičiaus ir elektromobilių skaičiaus augimo prognozes buvo nustatyta kokią dali lengvųjų automobilių parko užims elektromobiliai 2020, 2025 ir 2030 metais. Prognozės rodo, kad vadovaujantis dabartinėmis tendencijomis ir ES strateginiais dokumentais augimas bus ženklus ir 2030 metais elektromobiliai turėtų sudaryti apie pusę viso lengvųjų automobilių parko. Pagal antroje darbo dalyje atliktus skaičiavimus buvo įvertinta kaip sumažės nagrinėtųjų oro teršalų (NOX; CO; LOJ) ir šiltnamio dujų (CO2 ekvivalentu) emisijos, jei elektromobilių skaičius augs kaip prognozuojama. Nustatyta, kad 2030 metais dėl elektromobilių skaičiaus augimo bendra oro tarša sumažės 20 % NOX atveju, 17 % CO atveju, 7 % LOJ atveju ir 11 % CO2 atveju. Atlikta apklausa parodė, kad Lietuvos gyventojai palankiai žiūri į elektromobilius ir pasisako už jų plėtrą nors tai ir būtų papildoma našta valstybės biudžetui. Atlikta apklausa taip pat parodė, kad mažų mažiausiai vienas, daugelio žmonių apibūdinamas kaip labai rimtas, elektromobilio trūkumas, paprasto žmogaus gyvenime daugeliu atveju nevaidina jokio vaidmens. Trūkumas kuris buvo nagrinėtas yra tas, kad elektromobiliai per dieną gali įveikti palyginti nedidelį atstumą (apie 160 km) lyginant su tradiciniais automobiliais. Šis trūkumas nevaidina rimto vaidmens paprasto žmogaus gyvenime nes absoliuti dauguma (beveik 100 %) respondentų nurodė, kad per dieną neįveikia daugiau nei 90 kilometrų (gerokai mažiau negu elektromobilis gali įveikti su pilnai pakrautu maitinimo elementu) ir retai važiuoja į ilgas keliones (apie 33 % respondentų į ilgas keliones vyksta rečiau nei 1 kartą per mėnesį).
Air pollution and global warming are among today's most serious problems. It is also known that the transport sector is one of the most serious sources of pollution which is a very big problem in cities. It is also knows that passenger cars make up the majority of the whole transport sector, especially in urban areas. That's why electric cars, if electric energy for them is generated from renewable sources, is one of the best solutions of the problem. The aim of this work is to assess the prospects for the development of electric cars in Lithuania and the potential for reducing pollutants and greenhouse gas emissions into the air. Information about how many electric cars will be in passenger cars sector by 2020, 2025 and 2030 was gathered from growth forecasts of passenger cars (total number) and electric cars. There will be a significant growth of electric cars and by the 2030 electric cars will constitute a half of the whole passenger cars’ sector. Calculations from the second part showed decrease in air pollutants (NOX; CO; LOJ) and greenhouse gas (CO2 equivalent) emissions, if the number of electric vehicles will grow as projected. Because of growth of electric cars there will be an additional decrease in an overall air pollution in 2030: NOX – 20 %, CO – 17 %, LOJ – 7 % and CO2 – 11%. The third part – survey showed that respondents are in favor of electric cars and they are for their development even though it would be an additional burden on the country’s budget. Survey also showed that at least one disadvantage that many people describe as a very serious shortage of electric car plays no role in most of the cases in the average human’s life. This disadvantage that I am speaking about is the fact that you can travel relatively small distance (around 160 km) with electric car comparing with traditional car. This weakness does not play a serious role in human life simply because the vast majority (almost 100%) of all respondents indicated that they do not make more than 90 kilometers per day (much less than electric car can cope with a fully loaded batteries), and rarely goes on long trips (about 33% respondents are going on long trips less than 1 time per month).