Iniciatyvumo ir kūrybiškumo kompetencijos ugdymo vadyba pagrindinėje mokykloje
Micholč, Ana |
Tyrimo problema: Kaip tobulinti iniciatyvumo ir kūrybiškumo kompetencijos ugdymo vadybą pagrindinėje mokykloje Tyrimo objektas: Pagrindinės mokyklos mokinių iniciatyvumo ir kūrybiškumo kompetencija Tyrimo tikslas: Ištirti pagrindinės mokyklos mokinių iniciatyvumo ir kūrybiškumo kompetencijos ugdymo vadybą Tyrimo uždaviniai: Atlikti mokslinės literatūros apie iniciatyvumo ir kūrybiškumo kompetencijos ugdymo vadybą pagrindinėje mokykloje analizę; Atskleisti mokytojų požiūrį į metodologines ir metodines iniciatyvumo ir kūrybiškumo kompetencijos ugdymo prielaidas; Atskleisti mokyklos vadovų požiūrį į iniciatyvumo ir kūrybiškumo kompetencijos ugdymą. Tyrimo metodai: Teoriniai – mokslinės literatūros ir švietimo dokumentų analizė; Empiriniai – anketinė pagrindinės mokyklos mokytojų apklausa raštu, o vadovų interviu; Statistiniai – kiekybinė Vilniaus rajono pagrindinių mokyklų įvairių dalykų mokytojų anketinės apklausos duomenų analizė ir kokybinė Vilniaus rajono mokyklų vadovų interviu analizė. Išvados 1. Teorinė mokslinės literatūros analizė parodė, kad kompetencijos samprata yra edukologų skirtingai apibrėžiama. Nors kompetencijos sąvoka pastaruoju metu vis dažniau vartojama, nėra lengva susitarti dėl bendro šios sąvokos apibrėžimo. Kompetencijos nauda yra sunkiai apčiuopiama praktiškai, jeigu žmogus neturi arba nežino, kur ją panaudoti ar pritaikyti; 2. Mokslinėje literatūroje dažniau nagrinėjamas kompetencijų turinys, struktūra. Tačiau ypač pasigendama darbų apie bendrąsias kompetencijas, jų ugdymą. Teoriniu požiūriu iniciatyvumo ir kūrybiškumo kompetencija apibrėžiama kaip gebėjimų kompleksas: generuoti idėjas, kūrybiškai mąstyti, tyrinėti įvairias galimybes, naudoti originalius idėjų realizavimo ir problemų sprendimo būdus, nevengti rizikos ir klaidų, įtraukti į veiklą kitus. 3. Mokytojų edukacinių nuostatų empirinis tyrimas parodė, kad iniciatyvumo ir kūrybiškumo kompetencija yra sunkiausiai išugdoma. Ypatingai sudėtinga tobulinti mokinių idėjų generavimo ir jų sintezės, įvairių galimybių tyrinėjimo gebėjimus. Paprasčiau ugdyti problemų sprendimo, rizikos ir klaidų vengimo gebėjimus. 4. Mokinių iniciatyvumo ir kūrybiškumo kompetencijos ugdymui svarbi mokyklos vadyba: mokyklos veiklos planavimas, ugdymo vadybos pamokoje tobulinimas, metodinės veiklos mokykloje stiprinimas, mokytojų skatinimas bei ugdomojo vadovavimo (pagalbos) mokytojui ir mokiniui teikimas. 5. Mokinių iniciatyvumo ir kūrybiškumo kompetencijos ugdymui turi įtakos ugdymo proceso vadyba pamokoje. Tik mažiau nei dešimtadalis apklaustųjų mokytojų mano, kad ugdymo proceso vadyba pamokoje neturi esminės įtakos mokinių iniciatyvumo ir kūrybiškumo kompetencijos ugdymui. Statistiškai reikšmingas skirtumas nustatytas tarp mokytojų, turinčių skirtingą pedagoginio darbo stažą, nuostatų vadybos pamokoje atžvilgiu. Tobulinti ugdymo proceso vadybą pamokoje linkę didesnį pedagoginį darbo stažą įgiję mokytojai. 6. Mokytojų manymu, mokinių iniciatyvumo ir kūrybiškumo kompetencijos ugdymo sėkmę sąlygoja kompleksas veiksnių: bendrųjų programų kaita, mokykliniai vadovėliai, kitos mokymosi priemonės. Vien bendrųjų programų kaitos, sėkmingam kompetencijos ugdymui nepakanka. Svarbus vadovėlių ir kitų mokymosi priemonių atnaujinimas. 7. Beveik pusė respondentų įsitikinę, kad konservatyvi aplinka, autoritarinis mokymas, sudėtingos ugdymo programos, nepagrįsta ir nepamatuota kritika, mokymasis tik dėl aukštesnių įvertinimų, netinkamai sudarytos darbo grupės (vienoje grupėje skirtingo mokymosi ir elgesio tipo mokiniai), netolerancija tarp besimokančiųjų, informacijos apie mokinių iniciatyvumo ir kūrybiškumo kompetenciją stygius yra pagrindiniai veiksniai, slopinantys mokinių kūrybiškumą. Be to, iniciatyvumo ir kūrybiškumo kompetencijos ugdymą slopina perdėta vaiko globa, mokinių nepasitikėjimas savimi.
The research problem: How to develop the management of initiative and creativity competence in the main school. The object of research: The initiative and creativity competence of the main school learners. The aim of the research: To investigate the initiative and creativity in education management expertise of the main school learners. The tasks of the research: To make the scientific analysis of the literature on the initiative and creativity competence management at school; To reveal the teachers' approach to the methodology and methodological assumptions of the initiative and creativity competence in education; To reveal the school leaders’ point of view on the initiative and creativity competence building. The research methods: Theoretical – the analysis of the scientific literature and education documents; Empirical – a written questionnaire survey of the main school teachers, the interview of the school principals; Statistical – a quantitative analysis of the questionnaire survey data of the various subject teachers in main schools of Vilnius district and qualitative analysis of the Vilnius district school principals’ interview. Main Results and CONCLUSION 1. Theoretical analysis of scientific literature has shown that the concept of competence is defined differently by educationalists. Although the concept of the competence has recently been often used, it is not easy to agree on a common definition of this concept. The competence benefits are difficultly noticed in practice, if a person does not have or does not know where it is used or adapted. 2. The scientific literature often considers the content and structure of the competences. But most importantly, there is a lack of work on core competences and their development. Theoretically initiative and creativity competence is defined as the capacity of the complex: generating ideas, thinking creatively, exploring different options for the use of original ideas, using problem-solving approach, trying not to avoid any risks and errors, involving others. 3. Teachers' educational provisions of empirical research have shown that initiative and creativity competence is the worst to develop. It is extremely difficult to improve students' generation of ideas and their synthesis of various options for the exploration of skills. The easiest to develop are problem – solving, risk and error avoidance skills. 4. The following concepts are important for the development of pupils' initiative and creativity competence in school management: planning school activities, classroom management development training, improving the methodological activities at school, the promotion of teachers and educational leadership in the provision of help for teachers and pupil. 5. The affect of pupils' initiative and creativity competence lies on the educational process management in the classroom. Only less than a tenth of the surveyed teachers believe that classroom management of the educational process has no significant effect on students' initiative and creativity competence. Statistically, a significant difference was found between teachers with different teaching experience and classroom management. Only experienced teachers tend to improve the management of the educational process towards greater lesson. 6. According to the teachers’ point of view, students' initiative and creativity competence formation leads to the success in a complex of factors: the general program change, school textbooks, and other learning tools. The mere change in the general program is not enough for the successful development of competence. The update of books and other learning tools is important. 7. Almost half of respondents believe that a conservative environment, authoritarian teaching, difficult curriculum, unreasonable and disproportionate criticism, learning only for higher grades, poor working groups (one group differs in learning and behavioral type of students), intolerance among students, lack of information about students' initiative and creativity competence are the main factors inhibiting students' creativity. In addition, initiative and creativity competence building exaggerates inhibition of child care and student self–doubt.