Kito problema Jean-Paul Sartre'o ir Simone de Beauvoir filosofijose
Liaugodienė, Viltė |
Pasirinkti prancūzų filosofai Jean‘as – Paul‘is Sartre‘as ir Simone de Beauvoir išsamiai aprašo Kito suvokimo problemą. Jie siūlo panašų, tačiau kartu ir labai skirtingą šios problemos sprendimą. Šiame darbe apžvelgsiu jų išsakytas mintis apie santykį su Kitu bei jas palyginsiu. Sartre‘as išskiria dvi būties rūšis - būtis savyje (daiktų būtis) ir būtis sau (sąmonės būtis). Pastaroji yra susijusi su savirefleksija ir savęs įsisąmoninimu, kuris yra neįmanomas be Kito. Todėl būtis sau yra neatsiejama nuo būties Kitam. Filosofas pristato Kitą kaip būtinybę mano suvokimui apie save, bet tuo pačiu ir kaip priešą, neigiantį mane. Kito suvokimas aiškinamas pateikiant neigiamus pavyzdžius, tokius kaip gėda arba pyktis. Sąmonėje Kitas suvokiamas kaip toks objektas, kuris, pats būdamas subjektu, bando paversti mane objektu ir atimti mano subjektyvumą. Sartre‘o filosofijoje šis susidūrimas tai kova ir konfliktas, uždaras ratas, kuriame kiekvienas siekia likti vieninteliu subjektu, Kitą versdamas objektu. Beauvoir pritaria Sartre‘ui, kad žmogus negali suvokti savęs be Kito. Ji papildo Sartre‘o Kito suvokimą, teigdama, kad visuomenėje moteris yra formuojama kaip Kitas. Ji aprašo neigiamus tokio požiūrio aspektus ir siūlo kaip išsivaduoti iš Sartre‘o įvardinto uždaro rato, panaikinti konfliktą. Beauvoir sprendimas – tai abipusis vienas kito laisvės ir subjektyvumo pripažinimas. Sartre‘o filosofijoje Kitas suvokiamas kaip konkurentas, o Beauvoir filosofijoje – kaip pasaulį papildantis bendrininkas. Sartre‘ą ir Beauvoir siejo abipusis ryšys, daręs abiems didelę įtaką. Jie to ir nebandė neigti. Šis ryšys ypatingas savo laisve ir įsipareigojimais be oficialumų. Veikdami vienas kitą, jie sukūrė savo skirtingas filosofijas. Šiame darbe Sartre‘o mintis pristatau kaip išskirtinai vyriškas, o Beauvoir mintis - kaip atitinkančias išskirtinai moteriškus tikslus. Vyrų tikslas yra tapti absoliučiu subjektu, užvaldyti, nugalėti. Tuo tarpu moters tikslas – prisiderinti prie pasaulio, sutaikyti, gyventi darnoje. Nagrinėdamas santykį su Kitu, Sartre‘as iškelia kovos aspektą, o Beauvoir stengiasi rasti būdą kaip tą kovą baigti ir gyventi santarvėje su Kitu. Ji skatina keisti neigiamą Kito suvokimą, taip pat moters kaip Kito suvokimą. Beauvoir stengiasi skleisti moterišką diskursą, tačiau ne tokį, kuris užgožtų vyrišką, bet jį papildantį ir keičiantį – taip kaip ji papildo ir keičia Sartre‘o filosofijos aspektus.
Two chosen French philosophers Jean - Paul Sartre and Simone de Beauvoir describes in detail the problem of understanding of the Other. They both have similar, but at the same time also very different solutions to this problem. The topic of this paper is to review their ideas about relationship with the Other and to compare it. Sartre distinguishes two modes of consciousness – being-in-itself and being-for-itself. The latter is related to the self and self-awareness, which is impossible without the Other. Therefore, being-for-itself is impossible without being-for-others. Sartre presents the Other as necessary to me, to my perception of myself, but at the same time as the enemy, denying me. The situation is shown by such negative examples as shame or anger. I perceive the Other as an object, but he, himself being the subject, perceives me as an object and in such way he tries to take away my subjectivity. Sartre in philosophy of the Other emphasizes struggle and conflict, a closed circle in which each seeks to remain a single subject and tries to change the Other to be the object. Beauvoir agrees with Sartre that a man can not understand himself without the Other. She complements Sartre‘s perception of the Other, telling that woman is always the one who is formed as the Other in our society. She describes the negative aspects of it, and also propose a decision how to get out of this wheel of conflict represented by Sartre. Beauvoir solution is reciprocal understanding and recognition of Others freedom and subjectivity. Understanding of the Other as a competitor in Sartre‘s philosophy, in Beauvoir philosophy is changed to understanding the Other as the one who supplements my own understanding of the world. Sartre and Beauvoir had a long time mutual relationship, they both did a great influence to each other, and they do not deny it. This relationship is special because of its freedom and of its obligations, without official commitments. In this influence they have created their different philosophies. In this work I present the ideas of Sartre as exclusively male thoughts, and the ideas of Beauvoir - as exclusively female thoughts. Men goal is to become the absolute subject, to rule, to win, and the woman's goal is to adapt to the world, to reconcile, to live in peace. In my point of view, Sartre presents the fighting idea in relationship with the Other and Beauvoir tries to find the ways how to end that struggle and to live in harmony with the Other. She encourages to change the negative perception of the Other, as well as woman's perception as the Other, encourages to spread the female discourse, the one which will not outweigh the male discourse, but the one which will complement it and change it, in the same way as she is complementing and changing aspects in the philosophy of Sartre.