Mokyklos bendruomenės įtaka neformalaus muzikinio ugdymo optimizavimui
Šataitė, Ieva |
Šiuolaikinėje visuomenėje itin svarbu kompetencijos, kurios padeda puoselėti laisvą ir kūrybišką mąstymą, veiklumą bei savarankiškumą, padeda jaunam žmogui kūrybiškai panaudoti turimas žinias ir gebėjimus bei rasti savo vietą gyvenime. Kūrybingumo gebėjimų skatinimas 21 amžiuje yra ne tik sunkus, bet ir labai aktualus uždavinys. Reikia sujungti visos visuomenės pastangas, kad naujos kartos šiame amžiuje įgytų žinias ir įgūdžius ir, kas galbūt dar svarbiau, vertybes ir nuostatas, etinius principus ir moralines gaires. Tai padėtų išugdyti atsakingus pasaulio piliečius, kurie užtikrintų darnų vystimąsi. Neformalusis ugdymas – reikšminga veikla, orientuota į mokinio saviraišką, kūrybą, meninius gabumus, prasmingo laisvalaikio praleidimą, skirta visapusiškam asmenybės tobulėjimui. Neformalus ugdymas dėl savo socialinio ir patyriminio pobūdžio suteikia kompetencijas, kurios leidžia žmonėms įsitraukti į bendruomenės gyvenimą, padeda suprasti darnaus bendro gyvenimo principus ir taisykles, plėtoti asmeninius gebėjimus atsakingai apsispręsti ir veikti sudėtingame šiandienos pasaulyje. Neformaliojo ugdymo reikšmė svarbi vaiko pozityviajai socializacijai. Neformalaus švietimo reikalingumą ir reikšmingumą patvirtino ir tyrimo analizė (apklausoje dalyvavo pedagogai, mokiniai ir jų tėvai). Neformalusis ugdymas nėra atsitiktinė veikla, todėl ji turi būti tinkamai organizuota ir efektyvi. Orientacija į efektyvumo ir kokybės siekį yra būtina integruojantis į modernių valstybių visumą. Užtikrinant geresnį švietimo politikos formavimą bei įgyvendinimą, siekiant tobulesnio mokyklos valdymo, skatinančio veiklos tobulėjimo bei geresnės ugdymo ir mokymosi kokybės, svarbų vaidmenį vaidina bendruomenė. Mokyklos bendruomenė - tai grupė, kurią jungia bendri socialiniai vertingi tikslai, bendra veikla. O bendroje veikloje, kurioje dominuoja nuoširdūs santykiai ir bendradarbiavimas, geriau ir efektyviau sprendžiami įvairūs klausimai, problemos. Bendradarbiavimas ne tik padeda kokybiškiau spręsti problemas, bet ir sumažina žmogiškuosius bei finansinius kaštus. Svarbu suvokti, kad mokyklos ugdymo pagrindą sudaro bendruomenės idealai, bet ne atskiro žmogaus savarankiškas gyvenimas. Būtent bendruomenėje – dinamiškais, intensyviais ir teigiamais ryšiais bei įvairiapuse bendra veikla susijusiame sociume formuojasi individo gebėjimai gyventi tolerantiškai, solidariai, taikiai spręsti iškylančius nesusipratimus. Tyrimo duomenų analizė atskleidė, kad daugelis respondentų pripažįsta, siekiant efektyvaus, kokybiško ugdymo, sėkmingos vaiko socializacijos – turi būti stengiamasi sujungti visus asmenis, dalyvaujančius vaiko ugdyme į vieną grupę-bendruomenę, kurios pagrindinis uždavinys yra dalintis informacija, ieškoti problemų bei jų sprendimo būdų, veikti efektyviai ir vieningai.
In modern society, the competences that help foster free and creative thinking, activeness and independence, also help the young person to use creatively the knowledge and capacities he has and to find one’s own place in life play an important role. Fostering of creativity skills in the 21st century is not only a difficult, but also a very relevant task. Efforts of the whole society have to be combined so that new generations in this age acquired the knowledge and skills, and, what is probably more important, the values and attitudes, ethical principles and moral guidelines. This would help educate responsible citizens of the world who would ensure a sustainable development. Non-formal education is significant activities focused on a pupil’s self-expression, creation, artistic skills, expedient spending of leisure, intended for all-rounded personality development. Due to its social and experience nature, non-formal education provides competences that allow persons to become involved into community life; help understand the principles and rules of common life; develop personal capacities to make a responsible choice and to act in a sophisticated modern-day world. The significance of non-formal education is important for the child’s positive socialization. The need and significance for non-formal education has also been approved by an analysis of the survey (pedagogues, pupils and their parents participated in the survey). Non-formal education is not an accidental activity therefore it must be properly organized and be efficient. A focus on seeking efficiency and quality is necessary for integration into the totality of modern states. In ensuring a better formation and implementation of the education policy in the pursuit of an improved school management fostering the improvement of activities, better education and learning quality, an important role is played by society. A school community – is a group that is united by common social valuable goals, common activities; whilst in common activities where sincere relations and communication are dominated, different issues and problems are solved in a better and more efficient way. Cooperation does not only help solve problems in a better quality way, but also reduce the human and financial costs. It is important to perceive that the basis of school education consists of community ideals, but not of an independent life of an individual. Namely in community, in the social environment bound by dynamic, intensive and positive relations and diverse common activities, an individual’s capacities to live in a tolerant and solidary way, to solve the emerging misunderstandings are formed. An analysis of the survey data revealed that the majority of the respondents acknowledged that seeking an efficient, quality education, successful socialization of a child, one should attempt to unite all persons participating in the child’s education into one group-community which main task was to share information, to look for problems and methods of their solution, to act efficiently and in concert.