Alternatyvaus teatro apraiškos sovietmečio Lietuvoje: Kauno kamerinio teatro kolektyvo pirmųjų kūrybos periodų atvejis
Masiulionytė, Alma Joana |
Lietuvos teatrologijoje yra įsitvirtinusi nuostata, kad eksperimentinis ar alternatyvus teatras Lietuvoje radosi tik keičiantis valstybės politinei santvarkai, t. y. po 1990 m., XX a. dešimtame dešimtmetyje, o prieš tai tam tikros alternatyvumo formos identifikuojamos institucinių teatrų veikloje. Aptikus eksperimentinio, netradicinio teatro buvimo požymius Lietuvos 1967 – 1987 m kultūriniame lauke, išanalizuota Kauno kamerinio teatro trupės pirmųjų periodų bendruomeninio gyvenimo ir estetikos specifika Tuomet ši grupė vadinosi Jaunimo muzikinė studija (1976 – 1986 m.). Studijos trupė kūrė ne oficialaus teatro sistemoje ir statė neįprastos formos spektaklius (meno vadovas, režisierius, lyderis Stanislovas Rubinovas) Darbe, remiantis teorinėmis Vakarų teatrologijos įžvalgomis, apibrėžiama sovietiniam kontekstui tinkama sąvoka.. Pagal išskirtus bruožus pristatoma, kad JMS trupė turėjo visus alternatyvaus teatro bruožus: ji dirbo ne oficialaus teatro mechanizmuose, formavosi veikiama asmeninių iniciatyvų, teigė aktyvaus ryšio su gyvenimu idėjas, steigė naujus ryšius su visuomene, statė nelinijinės pasakojimo struktūros spektaklius netradicinėse erdvėse. Darbe JMS bruožai lyginami su analogiškais principais ir sąlygomis kūrusiomis trupėmis. Tai Modrio Tenisono vadovaujama pantomimos trupė (1966–1972), Vilniaus Dailės instituto studentų Koridoriaus teatras (1968– 1971), bei Vytauto Kernagio Dainos teatras (nuo 1969 m.). Šios skirtingos trupės atitinka alternatyvaus teatro kūrybos principus ir bruožus, todėl darbe daroma išvada, kad sovietmečio Lietuvoje nuo 1967 m. šalia oficialaus teatro aktyviai kūrė alternatyvaus teatro trupės, pateikusios įvairios formos teatrinius eksperimentus.
There is an entrenched attitude in Lithuanian theatrology that in Lithuania experimental and alternative theatre started only when country’s political system was changing, which is after 1990, on the tenth decade of the twentieth century. While before some forms of alternativism were identified in the institutional theaters’ practice. After detecting the signs of experimental, untraditional theatre in Lithuanian cultural field in the period of 1967 – 1987, there was analyzed Kaunas Chamber Theater troupe’s first creative period’s, the specifics of troupe’s communal life and aesthetics. Then the troupe was called Youth Music Studio (1976-1986). The troupe was not working in the official theater system and were making unusual form of performances (art director, leader – Stanislovas Rubinovas). In this paper we base on theoretical West theatrology perception and we are defining the concept suitable for soviet context. According to the extracted features we state that YMS (Youth Music Studio) had all alternative theatre features: they worked not in official theater mechanism, they were developing with the influence of personal initiatives, stated active contact with life ideas, established new relationship with the public, were making performances of non-linear story structure in untraditional spaces. In this paper YMS features are being compared with other troupes that were creating according to analogical principles and conditions. These are pantomime troupe leaded by Modris Tenisons (1966-1972), Corridor Theater of Vilnius Art institute students (1968-1971) and Song Theater of Vytautas Kernagis (from 1969). These different troupes meet alternative theater features and principles. That is why we make conclusion that from 1967 in Soviet Lithuania next to official theater there were working alternative troupes which provided various forms of theatrical experiments.