Bažnytinės santuokos pripažinimo Lietuvos Respublikos teisinėje sistemoje aspektai
Viščinytė, Deimantė |
Santuoka yra savarankiškas dviejų žmonių susitarimas sukurti šeimos teisinius santykius. LR Konstitucija jiems suteikia teisę, bet ne pareigą pasirinkti kur atlikti veiksmus, kurie sukurtų teisinius santykius. Tačiau, bažnyčioje susituokusių sutuoktinių civilinės teisės ir pareigos įgyjamos su sąlyga, kad ši santuoka įregistruojama civilinės metrikacijos įstaigoje. To pasekoje, iškeliama hipotezė: bažnytinė santuoka Lietuvos Respublikos teisinėje sistemoje nepripažįstama. Darbo tikslas – paneigti arba patvirtinti iškeltą hipotezę. Katalikų Bažnyčios, palyginus su kitomis konfesijomis, teisė santuokai kelia griežčiausius reikalavimus, todėl susiduria su visomis bažnytinės santuokos pripažinimo problemomis, su kuriomis susiduria ir kitų konfesijų santuokos. To pasekoje šiame darbe analizuojami didžiosios Lietuvos gyventojų dalies išpažįstamos religijos - katalikų - bažnytinės santuokos pripažinimo Lietuvos Respublikos teisinėje sistemoje aspektai. Lietuvos Respublikoje valstybė ir religija atskiriama, tačiau LR Konstitucija skelbia pripažįstanti istorinį, dvasinį, socialinį bei kultūrinį palikimą sudarančių valstybėje egzistuojančių religinių bendruomenių ir bendrijų konfesines santuokas. Tačiau tik dalis civilinės ir konfesinės teisės santuokos reglamentavimo elementų yra bendri. O šių civiliniams įstatymams neatitinkančių procesinių bei materialiųjų konfesinės teisės normų valstybė nelinkusi pripažinti. Civiliniame kodekse nurodama, kad bažnytinė santuoka turi atitikti valstybės nustatytus kriterijus. Valstybė nepripažįsta tokio bažnytinės santuokos reglamentavimo, kokį jį pripažįsta pati konfesija. O ir religinės santuokos atitikimo kanonų teisės normoms klausimo sprendimas nepriskiriamas išimtinai konfesijos kompetencijai, valstybei nepripažįstant bažnytinių teismų priimtų sprendimų. Nepripažįstant konfesinių teismų sprendimų ir pačių konfesinės teisės normų, įrodomas bažnytinės santuokos nepripažinimas. Valstybė religinės santuokos nepripažįsta pilnaverte, kurią tereikia užregistruoti viešame registre. Šiandieninis santuokos įregistravimas registre yra jos perregistracija, kai įtraukimo į apskaitą terminas gali nulemti santuokos negaliojimą ar keisti jos sudarymo datą. Todėl bendros bažnytinių ir civilinių santuokų registravimo apskaitos nebuvimas, sukuriant išskirtinę valstybės padėtį, santuokos sudarymo bažnyčioje dienos neįtvirtina sutuoktinių civilinių teisių ir pareigų įgijimo momentu. Neįtraukta į apskaitą bažnytinė santuoka pasekmių pagal civilinę teisę nesukelia. Deklaruojant bažnytinės santuokos pripažinimą, valstybė sutuoktiniams nesuteikia civilinių teisių ir pareigų lygiais pagrindais kaip civilinės metrikacijos skyriuje susituokusiesiems. T.y. šiandieninis bažnytinės santuokos reglamentavimas, patvirtina šiame darbe iškeltą hipotezę: bažnytinė santuoka Lietuvos Respublikos teisinėje sistemoje nepripažįstama.
Marriage is a decision of two people to conclude legal family relationships. The Constitution of the Republic of Lithuania gives them a right to choose where to make their legal relationships: in the church or civil registry office. However, those who are married in the church get civil rights and obligations of the spouses only if their marriage is registered in the civil registry office. So, the hypothesis of this work is: religious marriage is not acknowledged in the legal system of the Republic of Lithuania. And the aim of the thesis is to affirm or negate this hypothesis. By the way, the law of Catholic Church has the strictest requirements to validity of marriage. Therefore, in the thesis is analyzed the state’s acknowledgement of the Catholic marriages. In the Republic of Lithuania, the state and religion is separated; but, the Constitution of the Republic of Lithuania proclaims that it acknowledges confession marriages of religious communities which exist within the state and add to historical, spiritual, social, and cultural heritage. However, only a part of the law elements regulating civil and confession marriage are general. And the state is not likely to recognize these procedural and material confession law norms not complying with the civil law. By the way, the civil code indicates that religious marriage must conform to the criteria provided by the state. The state does not acknowledge the regulation of religious marriage as it is acknowledged by the confession itself. More over, resolving the question of religious marriage validity (it comply with canon law norms or not) is not ascribed exceptionally to the competence of the confession while the state does not approve the decisions made by the church courts. As long as the decisions of confession courts and confession law norms themselves are not acknowledged, the disclaimer of religious marriage is proved. The state does not recognize religious marriage as full, which just has to be registered in a public register. Registering marriage in a today’s register is actually its re-registering, when the term of including into record may predetermine the invalidity of marriage or change its date. If in the civil register office religious marriage is registered later than ten days after marriage formation in the church, the state acknowledges such marriage only from the civil registration day. So, the absence of general record of registering religious and civil marriages in such way creates an exceptional position of the state. In sum, today religious marriage, which is not registered in the civil register office as the state required, does not provide married status recognized in the legal system of the Republic of Lithuania. Religious marriage not included into record does not imply consequences in the context of the civil law. Despite of declaring the recognition of religious marriage, the state does not provide civil rights and obligations to the spouses on equal grounds with those rendered by the civil registry office. I.e. the existing regulation of religious marriage confirms the hypothesis presented in this work: religious marriage is not acknowledged in the legal system of the Republic of Lithuania.