Solo singing as an expressive means of students’ creativity
Li, Xingqiang |
Muzikinis ugdymas turi ypatingą reikšmę kūrybiškumui. Kūrybiškumas – gebėjimas kelti naujas idėjas, mąstyti savarankiškai, greitai orientuotis sudėtingoje situacijoje, paprastai ir originaliai spręsti iškilusias problemas. Vokalinė muzika - meno rūšis, kuri yra svarbi kiekvienos visuomenės kultūroje, turinti gilią istoriją, unikalų meninį šarmą, atliepianti dvasinius ir materialiuosius visuomenės poreikius. Vokalinio meno kaita ir raida kito kartu su istoriniais periodais ir visuomenės ideologinėmis ir estetinėmis transformacijomis. Kūrybiškumas vaidina svarbų vaidmenį vokalinėje muzikoje. Ryšys tarp kūrybinės vaizduotės ir emocinės raiškos yra neatsiejamas. Dainavimas – tai garsas, ritmas ir vokaliniai gebėjimai, ši veikla gali būti organizuojama formaliai, neformaliai arba atliekama be išankstinio pasiruošimo. Tyrimo problema apibrėžiama tokiais klausimais: kokiais vertinimo kriterijais gali būti vertinamas studentų kūrybiškumas? Kaip solo dainavimas gali padėti plėtoti studentų kūrybiškumo raišką? Tyrimo objektas ‒ studentų kūrybiškumo raiškos plėtojimas pasitelkiant solo dainavimą. Tyrimo tikslas ‒ ištirti kūrybiškumo raiškos galimybes per solo dainavimo pamokas. Tyrimo uždaviniai: 1. Išanalizuoti mokslinę literatūrą ir aptarti kūrybiškumo sąvoką, jo vertinimo kriterijus dainavime. 2. Ištirti studentų požiūrį į kūrybiškumo ugdymą mokantis dainuoti. 3. Įvertinti muzikos mokytojų požiūrį į kūrybiškumo raiška mokantis dainuoti. 4. Palyginti studentų ir dėstytojų požiūrį į kūrybiškumo ir dainavimo metodiką. Išvados: 1. „Naujumas“ ir „efektyvumas“ yra efektyvūs kūrybiško mąstymo mokant vokalinės muzikos būdai. Kūrybiškumas yra svarbus mąstymo ir mokymosi faktorius, jis skatina naujų žinių ir inovacijų atsiradimą, atlieka svarbų vaidmenį ugdyme. Ryšys tarp kūrybinės vaizduotės ir emocinės raiškos yra neatsiejamas. Kūrybinė veikla dažnai siejama su „menine veikla“. 2. Kūrybiškumas yra svarbi edukologinių tyrimų kryptis. Vienas iš svarbiausių tikslų kognityvinėje psichologijoje ir bendrojo ugdymo mokyklų ugdyme yra skatinti kūrybišką mąstymą, padėti mokiniams atrasti ir siekti tikslų mokantis, gerinti mokinių įsitraukimą ir tokiu būdu didinti mokinių mokymosi sėkmę. Kūrybiškas mokymas, mokinių mokymosi patirties gerinimas yra vieni pačių svarbiausių komponentų kūrybiškumo plėtotei, nes kūrybiškumas suteikia galimybę atrasti naujų mokymo metodų. Tradicinio mokymo praktika naudojant žinių perteikimo modelį, paskatas, konkurenciją ir vertinimą slopina besimokančiųjų vidinį kūrybiškumą. Taigi, skatinant mokinių savarankišką mokymąsi ir autonomiškumą klasėje, stiprinant mokinių inovatyvumo gebėjimus tyrinėti ir eksperimentuoti su idėjomis skatina kūrybišką mąstymą. 3. Vokalinė muzika yra lanksti ir originali, todėl visi gali skirtingai interpretuoti tą patį kūrinį. Kūrybiško mąstymo vokalinėje muzikoje lavinimas skatina ir visapusišką dainavimo gebėjimų gerėjimą. Solinio dainavimo menas geriausiai leidžia išreikšti jausmus. Todėl svarbu išmokti kontroliuoti, pažinti emocijas vokalinėje muzikoje. Emocijų ugdymas - siekimas suprasti mąstymo procesą dainuojant. Mąstymo procesas yra įvairialypis, svarbiausia yra atpažinti ir atskirti vaizdinį, kūrybinį ir estetinį mąstymą. Šiuose aspektuose, kūrybiškumas yra svarbiausias. Tai skatina veiksmingus dainavimo būdus, metodus ir dainininko visapusišką plėtrą. 4. Svarbu ne tik sukaupti vokalinės muzikos patirties, jos kultūros žinių, praktinės veiklos atlikimas taip pat svarbus. Nors muzika ir kūrybinis mąstymas yra dvi skirtingos sritys, jos yra tarpusavyje susietos vidiniais ryšiais. Pirma, jos siekia įveikti skirtumus ir ypatumus. Antra, kūrybiškumas padeda susieti mintį, emociją ir gerą psichologinį pagrindą susidomėjimui. Trečia, kūrybiškumas lavina mąstymą, vaizduotę, įkvėpimą ir intuiciją.
Musical development has particularly favourable conditions for the development of creativity. Creativity is an essential factor in thinking and learning which cuts across all disciplines. It is a central factor in giving the birth of new knowledge and innovation, and as such is a vital construct for the field of education. It is generally believed that creativity should be trained and supported in the educational environment. Singing is the act of producing musical sound with the voice and it encompasses one of the forms of creative art. The research focuses on the essence of musical creativity which is largely dependent on the general theory of creativity. Open creativity comes from thought, open thinking and learning. Creative teaching is often equated with effective teaching. It is crucial in the success of an educator to have a creative mind-set more than anything and it is a priority in many ways. Creativity arises from an openness of mind, willingness for open-minded thinking and creative teaching often equates to effective teaching. Therefore, the problem of this research is formed as problematic questions: what evaluation criteria of students’ creativity could be measured? How does solo singing help to develop students’ creative expression? The object of the research - the development of creative expression through solo singing. The aim of the research - to explore the possibilities of the development of creativity expression through lessons of solo singing. The objectives of the research: 1. To analyse scientific literature and to discuss the concept of creativity and its evaluation criteria in singing. 2. To investigate students’ approach to the development of creativity expression in learning to sing. 3. To evaluate music teachers’ approach to creative expression in learning solo singing. 4. To compare students’ and music teachers’ attitude towards the methodology of creativity and singing. Research methods: the analysis of scientific literature; a questionnaire-based survey of students and music teachers; interviews; quantitative and qualitative analysis of the survey data. CONCLUSIONS 1. The "newness" and "effectiveness" is the effective way of creative thinking in the teaching of vocal music and solo. There are special favourable conditions for the development of music creativity. Creativity is an important factor in thinking and learning, it is to promote the core factors of new knowledge and innovations which are important parts of the field of education. In between the vocal imagination and creative emotional expression the contact is inevitable. The future application needs the exploration and practice of music education. Therefore, the development of creativity in the solo singing is very important. Creativity is thinking and constantly being open to the source of creative thinking, creative teaching is often equated with effective studying or music teaching. Creativity has to focus on the general creativity measurement essence, which is largely dependent on the general theory of creativity. Creative activities are often regarded as "artistic activities". 2. Creativity is an important kind of educational research. It is one of the most important characteristics, cognitive psychology and education in the field of school, to promote creative thinking, to help students find and pursue their interest in learning, improve students’ participation, thus maximize students’ learning success, stimulate their creativity. Creative teaching improves students' learning experience and is one of the most important components of teachers in cultivating students' creativity. Creativity provides new classroom teaching methods. Traditional teaching practice, such as transmission model, punishment, reward, competition and evaluation“ (Wei, 2012, P. 35-42). Therefore, promoting students' independent learning and autonomous classroom, supporting students' innovation ability, to explore and experiment with ideas is very important in order to promote the development of creative thinking. 3. Vocal music has the flexibility, originality and fluency in vocal music creative thinking training and can promote the all-round development of singing better, because everyone is different in the understanding of the work. Some people will first start from the background of writing, followed by the words of the works and the structure. While in the process of analysis, people will greatly use divergent thinking, contribute to a better understanding of the works. Hence, the ideas of their own music, rich imagination and creativity will have a positive effect on the development of students' creative thinking. Solo singing art is the best way to express people’s feelings of the highest level; it is the representation of the singer’s soul. Therefore, it is necessary to control the vocal music emotions - emotional training is to improve the emotional way. The one who fully understands the thinking process in singing uses it properly. The way of thinking is also varied: image thinking, creative thinking and aesthetic thinking. In these aspects, the creative thinking is more important. It is to promote the effective way and method of singers and all-round development. Furthermore, imagination is the singer's own life experience and the power source. Their experience and life are the imagination‘s foundation. Singers with their own life experience and feelings of the image can create dynamic artistic images. Therefore, we are in the need of process of artistic creation, to experience more complex emotions, careful observations and objective analysis, continue to stimulate the imagination and creative thinking. Also, reading literary works, watching films and television, having more contact with society, life, culture, art and rich experience increases their extensive knowledge, the accumulation which empowers emotions, imagination and vocal works. 4. In addition to learning vocal music knowledge and culture practice plays a pivotal role. Innovation and learning environment are very important for the development of creativity, music educators should reflect on learning ability according to the quality of learning outcomes. In conclusion, music and creative thinking are two completely different areas, but also have internal relations. First, they seek to transcend differences and characteristics. Second, music can construct thought, emotions and good psychological basis of interest. Third, music can develop thinking, imagination, inspiration and intuition.