Asmens teisę į tinkamą procesą užtikrinantys administracinės teisės principai
Administracinis teisinis santykis tarp privataus asmens ir valstybės (valdžios institucijos), kaip valdymo pobūdžio teisinis santykis demokatinėje visuomenėje yra reguliuojamas ne tik admininistracinės teisės norma, bet ir administracinės teisės principais. Nepaisant skirtumų tarp valstybių nacionalinių administracinių teisinių sistemų, demokratinės visuomenės šiandien sutaria dėl fundamentalių viešosios teisės principų, kurie tampa ne tik administracinio proceso ir administracinių procedūrų gairėmis, bet ir privalomomis sąlygomis siekiant garantuoti asmens ir valstybės valdžios institucijų administracinių teisinių santykių teisėtumą, ir tokiu būdu užtikrinti tinkamą procesą ir žmogaus teises, tame tarpe ir teisę į gerą administravimą. Darbe įvertinami esminių administracinės teisės principų, garantuojančių asmens teises, pagrindinės taikymo sąlygos ir jų tinkamo taikymo vertinimo kriterijai. Darbo struktūra paremta darbo metu atlikta lyginamaja analize; jos metu buvo atliktas esminių administracinės teisės principų (teisės būti išklausytam, teisės gauti informaciją, teisės į atstovavimą užtikrinimas, administracinės institucijos pareiga pateikti ir tinkamai išdėstyti priimto individualaus sprendimo motyvus ir pareiga tinkamai nurodyti skundo dėl administracinio akto pateiktimo sąlygas)- vertinimo analizė. Darbo baigiamojoje dalyje aptariami tyrimo metu vertintų administracinės teisės principų nesilaikymo ir/ar jų pažeidimo teisiniai padariniai. Tyrimo metu nustatyta, kad administracinei institucijai priimant sprendimus privataus asmens atžvilgiu tam tikrų principų, tokių kaip teisės būti išklausytam principas, teisės į informaciją užtikrinimas, motyvų pateikimo principas, netinkamas taikymas ar pažeidimas, teismui tai konstatavus vertinant administracinės institucijos sprendimo teisėtumą, nėra absoliutus pagrindas dėl to pastarąjį sprendimą pripažinti neteisėtu ir tuo pagrindu panaikinti. Galima daryti išvadą, kad tokia bylų baigtis netiesiogiai sąlygoja šių principų diegimo mechanizmo neefektyvumą.
The main purpose, the core argumentation and the issue of these thesis are that in spite of the considering differences between the states, the different legal systems in different democratic societies, there is a broad uniformity concerning the fundamental legal principles of administrative law which should guide the administrative procedures and particularly the necessity to ensure justice and fairness in the relations between the private person (the individual) and the public administrative authorities. The administrative law principles, as the administrative law itself, are becoming more and more international. Adopted principles in national legal systems as the some kind of international rules may provide and can be the guiding principles for the participation of private person in national administrative system. The main purpose of this research paper is to investigate the status of a individual (private person) and public authorities as the main participants of administrative relations (legal relations). These principles, as the object of this thesis, are referred as the principles of the public law. The fundamental procedural principles: right to be heard, access to information, the assistance and representation, statements of reasons, indications of remedies, which are the concerning issue of Resolution No. 77 (31) adopted by the Committee of Ministers in 1977, were chosen as this research base. These global procedural norms can be extended not only to the nongovernmental institutions, but to the public authorities as well. And the main grant for the success and effective application of these principles are the courts. Enforcement of the fundamental principles of administrative law even at the lowest level may be described as one of the most important criteria for evaluation of effectiveness of administrative law system. Modern concept of administrative legitimacy has to be based on the rule of law and human rights. Big part of international human rights notions and human rights protecting legal principles contain and are in conjunction with due process principles and mandatory administrative procedures. These rights are protected in each modern and democratic administrative law systems. The decision of administrative institution can be evaluated as legitimate not only by the virtue of the legal norms but the appropriate and legality of the administrative procedure, which should be based on the main values grounded on the protection of human rights. The notion of the 5th Article of the Constitution of Lithuania “State institutions shall serve the people” defines the core value and the essence of relation between the individual and the public authorities. The notion, that the institutions shall serve the people should be incorporated in the actions and the decision of public authorities as well. This notion of the 5th Article should be viewed as the constitutional right, which defines not only the individual right, but also the duty of the administrative institutions. And this is not only the question of institutional competence and institutional accountability. Legal right as the legal principle is enforceable in the courts. The main administrative principles are developed by the court, the jurisprudence. And the court’s main role is not only to protect the individual, but also to ensure that administrative institutions and public authorities should act within the scope of the rule of law. Without the administrative law principles this mission would be difficult to be implemented.