Europos socialinio fondo remiamų projektų administravimas Lietuvoje: Savivaldybių institucijų ir įstaigų dirbančiųjų kvalifikacijos tobulinimas
Jakevičiūtė, Raminta |
Europos Sąjungos parama suvaidino nemažą teigiamą vaidmenį kuriant ir tobulinant šalių infrastruktūras ir formuojant jų įgyvendinimo modelius. Viena iš didžiausių Europos Sąjungos paramą skirstančių agentūrų – Europos socialinio fondo agentūra, vykdydama Europos Sąjungos pavestas funkcijas vis dažniau naudojasi projektine veikla, siekdama tikslingai panaudoti teikiamą paramą viešojo sektoriaus tarnautojų kvalifikacijai kelti. Pristatant pagrindinį darbo aspektą - Europos Socialinio Fondo paramą, skiriamą Savivaldybių tarnautojų kvalifikacijai kelti ir teikiamų paslaugų kokybei gerinti, bei jos administravimą Lietuvoje, svarbu paminėti, kad Valstybės Tarnautojai privalo nuolatos gilinti darbinius įgūdžius ir dalyvauti mokymo programose. Tačiau sunki ekonominė situacija, ribotos lėšos riboja galimybę tinkamai kelti kvalifikaciją su atliekamomis funkcijomis susijusiose srityse. Atsižvelgiant į įgyvendintos LR Vyriausybės 2007 -2010 metų Valstybės tarnautojų mokymo strategijos pamokas, bei naujai LR Vyriausybės patvirtintą 2011 -2013 metų Valstybės tarnautojų mokymo strategiją, taip pat remiantis Europos Sąjungos struktūrinės paramos 2007 – 2013 metų Žmogiškųjų išteklių plėtros veiksmų programos 4 prioriteto „Administracinių gebėjimų stiprinimas ir viešojo administravimo efektyvumo didinimas“ priemone VP1-4.1-VRM-04-R „Savivaldybių institucijų ir įstaigų dirbančiųjų kvalifikacijos tobulinimas“, siekiama patobulinti žmogiškųjų išteklių valdymą, bei stiprinti administracinius gebėjimus valstybės tarnyboje. Todėl aktualu ištirti pagal šią priemonę vykdomų projektų administravimo mechanizmą ir pasiektus rezultatus. Analizuojant projektų įgyvendinimą, atlikta literatūros šaltinių analizė, aptartas projektų administravimo vadybinis modelis, apibūdinta valstybės tarnautojų mokymo ir kvalifikacijos tobulinimo sistema, bei žmogiškųjų išteklių reikšmė atliekant pavestas viešąsias funkcijas. Pateikiama Lietuvos teisinė bazė, numatanti Europos Sąjungos teikiamos paramos panaudojimą kvalifikacijos kėlimo mokymams, bei Vyriausybės Strategija, žmogiškųjų išteklių plėtros srityje. Pristatyta Europos socialinio fondo Agentūra, jos teisinė bazė, tikslai, veiklos organizavimo gairės. Norint ištirti Europos Socialinio fondo remiamų projektų administravimą Lietuvoje, atliktas kokybinis tyrimas, interviu metu apklausiant tris Europos Socialinio fondo agentūros specialistus, tris projektų vadovus Kauno miesto Savivaldybėje, po vieną projekto vadovą Kauno rajono, Alytaus miesto ir Alytaus rajono savivaldybėse, bei mokymo paslaugas savivaldybių mokymo projektuose teikusią mokymo įstaigos specialistę. Įvykdžius tyrimą, galime teigti, kad priemonei VP1-4.1-VRM-04-R „Savivaldybių institucijų ir įstaigų dirbančiųjų kvalifikacijos tobulinimas“ yra skiriamos didelės ESF lėšos ir apmokomas didelis Savivaldybių tarnautojų, dirbančiųjų ir politikų skaičius, tačiau projektų administravimo procesas turi spragų – nepakankami žmogiškieji ištekliai tiek vykdančiojoje, tiek įgyvendinančioje institucijose, griežta, nelanksti projektų įgyvendinimo ESFA sistema, reikalaujanti perdėtai detalaus lėšų pagrindimo, lemia nevisad įsisavinamas lėšas ir projektų eigų įgyvendinimo stabdymą. Taip pat kritikuotina neadekvati viešųjų pirkimų procedūra ir neobjektyvi tarnautojų žinių vertinimo sistema.
European Union support has had a significantly positive effect on creation and development of national infrastructures and formation of their implementation models. One of the biggest agencies allocating such support is the the European Social Fund Agency (ESFA). During its operation, in order to effectively use the support provided for the qualification development of the public sector, ESF increasingly relies on project activity. While presenting the main aspect of the Thesis, the ESF support, appropriated for the qualification development of Municipal servants and the quality enhancement of services provided, and its administration in Lithuania, it is important to state that public servants must develop their occupational skills and take part in training programmes constantly. However, difficult economic situation and lacking funds limit the possibilities of proper qualification development. While taking the lessons of already implemented 2007 – 2010 Training Strategy for Civil Servants of the Government of the Republic of Lithuania and the newly approved 2011 -2013 Training Strategy for Civil Servants into account, also on the grounds of the Means VP1-4.1-VRM-04-R Qualification Development of the Personnel of Municipal Institutions and Agencies of the 4th Priority Consolidation of Administrational Abilities and Enhancement of Public Administration Efficiency from the Operational Programme for the Development of Human Resources the European Union structural support of 2007 – 2013, the development of human resources management and the consolidation of administrational abilities in public service are sought for. Due to this, it is important to investigate the administrational mechanism of projects, implemented in accordance with this Means, and their results. During the project implementation analysis, scientific literature has been analyzed, the managerial model of project administration has been discussed, and the system of public servants training and qualification development, also the significance of human resources while performing the appointed public services, have been described. The Lithuanian legal base, regulating the usage of the EU support for qualification development training, and the Government Strategy in human resources development area, are introduced. Moreover, ESFA, its legal base, aims and activity organization guidelines are presented. In order to investigate the administration of ESF projects in Lithuania, a qualitative research has been executed. Due to this, the following specialists have been interviewed: three ESFA specialists, three project managers of Kaunas City Municipality, one project manager from Kaunas District, one from Alytus City and one from Alytus District municipalities, and a training specialist, who has participated in municipal training projects. The results of the research show that the Means VP1-4.1-VRM-04-R Qualification Development of the Personnel of Municipal Institutions and Agencies receives significant ESF funding, and a big amount of municipal servants are trained. However, the project administration process has certain drawbacks: insufficient human resources in the executing and the implementing institutions both, and an inflexible and strict ESFA project implementation system, which requires an excessively detailed substantiation of funding, and sometimes conditions insufficient absorption of funds and project implementation inhibition. What is more, inadequate procurement procedure and a non-objective knowledge assessment system of public servants also deserve critique.