Mobingo kaip diskriminacijos darbuotojų santykiuose diagnozavimas siekiant gerinti Lietuvos organizacijų klimatą
Disertaciniame darbe nagrinėjama darbuotojų santykių disfunkcija pasireiškianti diskriminuojančiais mobingo veiksmais. Analizuojant socialinėje aplinkoje egzistuojančių prietarų, stereotipų įtaką darbuotojų elgsenai patikslinama ir praplečiama mobingo definicija. Mobingas kaip diskriminacija darbuotojų santykiuose traktuojamas kaip ilgalaikis, užpuolimų dažnumu ir puolimo trukme apibrėžiamas diskriminuojančio pobūdžio psichologinis teroras darbo aplinkoje, kuriuo aukai sukeliamas psichologinis diskomfortas, skausmas, neigiamai paveikiama jos socialinė, profesinė elgsena. Aptariamos reiškinio pasekmės aukai ir organizacijai, jos klimatui. Organizacijos klimatas analizuojamas kaip organizacijos kultūros dalis, išryškinama jo sandara. Konstatuojamas mobingo intensyvumo ir organizacijos klimato būklės sąryšis, analizuojama koreliacija tarp mobingo ir klimato dimensijų. Disertacijoje sudarytas mobingo kaip diskriminacijos darbuotojų santykiuose gerinant Lietuvos organizacijų klimatą diagnozavimo modelis, leidžiantis įvertinti klimato būklę ir mobingo raišką pagal išskirtas dimensijas. Modelis apima organizacijos klimato būklės, mobingo diagnozavimo bei intervencijos metodų parinkimą. Modelis gali būti taikomas kaip universali priemonė nuolatiniam organizacijos klimato monitoringui. Empiriniu tyrimu, apklausiant skirtingų veiklos, viešojo ir privačiojo sektoriaus organizacijų respondentus, atskleista mobingo raiška organizacijose ir organizacijų klimato būklė. Patikrinamos iškeltos hipotezės. Pateikiami vadybiniai sprendimai mobingui kaip diskriminacijai darbuotojų santykiuose minimizuoti bei klimatui gerinti.
The dissertation analyses the dysfunction of employees’ relations, which manifest in discriminating actions of mobbing. When analysing the influence of superstitions and stereotypes existing in social environment upon employees’ behaviour, the definition of mobbing is specified and expanded. Mobbing as discrimination in employees’ relations is treated as long-term discriminating psychological terror in work environment, which is defined by frequency of attacks and duration of assault; the victim feels psychological discomfort, pain, his / her social, professional behaviour is influenced negatively. The outcomes of the phenomenon for a victim, an organization and its climate are discussed. Organization’s climate is analysed as a part of organization culture; its structure is disclosed. The cohesion of mobbing intensity and the state of organization’s climate is stated; correlation between mobbing and dimensions of climate is analysed. The dissertation presents the diagnostic model of mobbing as discrimination in employees’ relations in order to improve the climate of Lithuanian organizations, which allows estimating of the state of climate and the expression of mobbing according to distinguished dimensions. The model involves the choice of the methods for diagnosis of the state of organization’s climate, mobbing and intervention. The model can be applied as universal tool for constant monitoring of organization’s climate. The empirical research has disclosed the expression of mobbing in organizations and the state of organizations’ climate; the respondents of different organizations of public and private sectors were interviewed. The formulated hypotheses have been checked. Managerial decisions for minimizing mobbing as discrimination in employees’ relations and improvement of climate are presented.