Mokinių profesijos pasirinkimas Ignalinos rajone
Račkaitė, Jolita |
Teoriniame lygmenyje nuolat diskutuojama apie tai, kas turi įtakos profesijos pasirinkimui. Daugelis teoretikų akcentuoja, kad profesinis pasirinkimas labai priklauso nuo mokyklos, šeimos bei savęs pažinimo, iškeldami vieną arba kitą faktorių į pirmą planą. Taip pat akcentuoja, kad tai sudėtingas ir atsakingas procesas. Profesijos pasirinkimo problema – tai saviraiškos ir savirealizacijos, savęs įvertinimo tam tikroje veikloje ir dvasinės harmonijos problema. Tyrimo tikslas ištirti mokinių pasirinkimo būsimai profesijai ypatumus Ignalinos rajono mokyklose, nustatant kokie veiksniai veikia mokinių apsisprendimą. Atliktas Ignalinos rajono mokinių tyrimas apie profesijos pasirinkimą parodė, kad iš tikrųjų labai svarbūs veiksniai pasirenkant profesiją yra mokykla ir savęs pažinimas. Be to, padėjo atrasti pagrindines problemas, su kuriomis susiduria mokiniai profesijos pasirinkimo procese. Pagrindinė išvada - mokykla turėtų suartėti su verslo pasauliu, kad būtų palengvintas profesijos pasirinkimo procesas ir jaunas žmogus galėtų priimti argumentuotą sprendimą, o ne tik pasakytų, kad tai populiari ir pelninga profesija, kurią aš turiu/ privalau pasirinkti. Jaunuolis turėtų priimti sprendimą išanalizavęs savo gebėjimus, atradęs savo išskirtinumą ir matydamas praktinę profesijos naudą. Ši atlikta mokinių profesinio orientavimo studija neturėtų apsiriboti gautais tyrimo rezultatais. Ir toliau švietimo vadybos specialistai turėtų ieškoti būdų, kaip gerinti profesinį orientavimą, toliau aiškintis, kokių žinių vaikams trūksta apie profesijas, su kokiomis profesijomis pageidautų susipažinti iš praktinės pusės ir ieškoti būdų, kaip suvienyti verslo ir švietimo jėgas bendram tikslui – kryptingam mokinių profesiniam orientavimui.
At theoretical level there exist often discussions about the factors that impact the choice of profession of schoolchildren. Most of theorists highlight that the choice of profession depends on the school, family, self cognition circumstances. They also accent that it is a difficult and solemn process. The problem of choice of profession is a problem of self-expression, self-realizing, self-rating in some activity and spiritual harmony. The task of this research is to investigate the peculiarities of schoolchildren’s choices of their professions, testing what factors made influence to schoolchildren’s resolves and what difficulties related with this process exist. It was made a research of Ignalina district schoolchildren’s choices of profession. It has shown that the most important forces that impact the choice of profession is school and self-cognition. More than that, it helped to find the main problems that the schoolchildren face at the process of choice of profession. The main conclusion of this research work – school, as institution, should approach to the business world to facilitate the process of choice of profession, so that a young person could make a reasoned decision, so that he or she didn’t say making such choice only because this profession is popular or profitable. A young person should make a decision after traversing his/her abilities, after discovering of his/her oneness and seeing a practical professional interest. This investigation of professional counselling shouldn’t terminate with its results. The specialists of educational management have to look for means to improve the professional counselling. They should get to know what kind of knowledge about the professions the children lack, what kind of professions they would like to get more information from the practical side about and to look for the ways to unite the forces of business and education for a common target – purposeful professional counselling of schoolchildren.