Gilles‘io Deleuze‘o ir Felixo Guattari meno samprata
Dackevičiūtė, Sigita |
Deleuze‘o ir Guattari meno teorija, besiremianti bergsoniška vitalistine materijos samprata, koncentruojasi į jėgų išraišką ir konfrontuoja su požiūriu į meną kaip reprezentaciją. Meninės kūrybos procesą Deleuze‘as ir Guattari supranta kaip pasinėrimą į virtualios sferos chaosmosą, šioje sferoje vyksta klišių, įprastų kodų destrukcija ir naujų jungčių kūrimas. Virtualumo-aktualumo perskyra užima tikrovės-reprezentacijos vietą. Guattari išryškina chaosmozės kaip begalybės ir baigtinumo sankirtos, plotmę. Svyravimas tarp realybės ir galimybės sferų padeda įveikti realybės sferos ribotumą. Meno kūrinio, kaip medžiagoje įkūnyto jutimų bloko-monumento, samprata aiškiausiai išreiškiama Franciso Bacono tapyboje. Bacono ekspresionistinė tapyba Figūros sprendimą priešstato figuratyvumui (kaip reprezentacijai), ir taip išreiškia Deleuze‘o „jėgų tapybos“ siekį: nematomas jėgas padaryti matomas. Felixo Guattari teorijoje estetinės sferos kūrybiškumo principas pasirodo kaip lemiamas veiksnys, padedantis įgyvendinti ekosofinę visuomenės pertvarką. Estetinės sferos vystymesi Guattari įžvelgia tris skirtingus etapus, arba tris sakymo (kolektyvinės raiškos) asambliažus, kuriuos jis sieja su ekonominių formacijų plėtra. Ankstyviausiam sakymo asambliažui, proto-estetinei paradigmai, būdinga globaliai estetizuota, polifoniška erdvė (estetinė sfera susipynusi su religijos, ritualo ir kitomis bendruomenės sferomis), su būdingais horizontaliais rizominiais ryšiais. Mūsų eros (kapitalistinio etapo) sakymo asambliažuose verčių sferos atsiskiria viena nuo kitos, estetinė sfera tampa autonomiška (šalia filosofinio mąstymo ir mokslinio pažinimo). Drauge įtvirtinama hierarchija su transcendentiniais sakytojais/ instancijomis, kurių vertė suabsoliutinama. Abstraktaus signifikanto įtaka prasiskverbia iki estetinių perceptų ir afektų sferos, tačiau neužvaldo jos. Estetinė sfera išlieka pasipriešinimo lauku, dėl jos galimybės susiliesti su virtualia begalybe. Trečioji estetinė paradigma pradeda reikštis jau mūsų laikais, estetinė sfera pamažu užima vyraujančią poziciją kitų vertės visatų atžvilgiu. Kūrybiškumas iš estetinės sferos pereina ir į kitas veiklos ir raiškos sritis. Guattari kūrybinę dimensiją mato kaip jėgą, galinčią vesti prie socialinių permainų, ir priskiria menui egzistencinę funkciją – pertraukti įprastas, įsigalėjusias formas (ne vien meno, bet ir visuomenės, mąstymo, požiūrių), bei išjudinti, išvesti iš pusiausvyros būklės ir kitas sferas, ir atverti joms naujas galimybes.
Based on the Bergsonian vitalistic conception of matter and the processual ontology, the Deleuze and Guattari‘s notion of Art focuses on the expression of forces, contrary to the theories of Art as representation and signification. Creative process is understood as plunge into the virtual sphere of chaosmos wherein the destruction of cliches and codes and the creation of the new transversal connections takes place. The virtual-actual distinction replaces the traditional reality-representation opposition. Guattari emphasized that the virtual sphere is positioned at the intersection between infinite and finite strata of reality. The contact with the infinite helps to extract new possibilities for the finite. The concept of the artwork as a block of sensations (a monument) is most clearly expressed in the paintings of Francis Bacon. His Figure, embodying the opposition of the figural to the figurative (as representational treatment of the figure), reflects Deleuze‘an „painting of forces“, making visible what is invisible. Creative principle becomes decisive to the ecosophic reconstruction of reality in the theory of Felix Guattari. He discerns three stages, or three assamblages of enunciation, in the development of the economic formations. Proto-aesthetic paradigm embraces globally aesthetized space (intermingled with the other spheres of society, religion, ritual) with the characteristic rhisomatic relations. The assemblage of enunciation of our days (the capitalist society) is characterized by the hierarchical order with the absolutized value of the Trancendental enunciators (signifiers). The spheres of valorization became autonomous (aesthetic sphere stands apart of the science and philosophy). The influence of the abstract signifiers penetrates into the sphere of affects and percepts but the aesthetic sphere remains unsubdued due to its connection to the infinite plane of the virtual. The third aesthetic paradigm starts manifesting itself during our times, aesthetic sphere becomes predominant with respect to the other universes of value. Creativity of the aesthetic sphere passes into the other planes. Creative dimension for Guattari is a force that can evoke social changes, it has existential function to disrupt predominant forms (not only in art but also in the attitudes, opinions, social forms).