Savęs vertinimo reikšmė mokinių su specialiaisiais ugdymosi poreikiais karjeros planavimui
Leonavičienė, Vita |
Tyrimo objektas: SUP moksleivių savęs vertinimas. Tyrimo metodai: 1. Mokslinės literatūros, dokumentų analizė. 2. Testas „ Savęs vertinimas“ ir jo analizė. 3. Struktūruotas interviu. Tyrimo rezultatai: Tyrimui buvo pasirinkti 123 devintų, dešimtų klasių specialių ugdymosi poreikių moksleiviai iš įvairių Lietuvos miesto ir kaimo mokyklų, turintys skaitymo, rašymo, skaičiavimo ar bendruosius mokymosi sutrikimus ir mokosi pagal pritaikytą ugdymo programą. Atlikus tyrimą buvo nustatyta, kad beveik pusė tirtų specialiųjų ugdymosi poreikių moksleivių yra žemos savivertės ir dešimtadalis pervertinančių save. Šie moksleiviai sunkiai geba įvardinti būsimą profesiją ir praktiškai nesugeba susieti savo būsimos profesijos ir turimų ar trūkstamų charakterio savybių. Tyrimo metu paaiškėjo, kad moksleiviai daugiau sulaukia pagalbos iš tėvų, draugų ir giminaičių, o pedagogams dar trūksta žinių ir gebėjimų specialiųjų ugdymosi poreikių moksleivių karjeros ugdymui.
Object of research: Self-assessment of pupils with special educational needs. Methods of research: 1. Analysis of scientific literature and documents. 2. Test „ Savęs vertinimas“and its analysis. 3. Structured interview. Research results: The survey sample includes 123 pupils of the ninth and tenth grade, who are studying according to adapted curriculum in various Lithuanian urban and rural schools and who have special educational needs and reading, writing, counting, and general learning disorders. The research has discovered that almost half of the selected pupils with special educational needs have low self-esteem and that one-tenth of the pupils overrate themselves. These pupils have difficulty in naming their future profession and practically are unable to link their future profession and character features they have or lack. Study has shown that pupils get more help from parents, friends and relatives, while teachers still lack knowledge and abilities for career education of pupils with special educational needs.