Lietuviškos geografijos terminijos raidos aspektai Jurgio Ambraziejaus Pabrėžos "Geograpyje"
Šilinskaitė, Simona |
Tikslas. Išsiaiškinti vieno garsiausių Lietuvos praeities kultūros ir mokslo veikėjų Jurgio Ambraziejaus Pabrėžos indėlį į geografijos terminiją. Pabrėžos Geografijoje rasti 194 geografiniai arba su geografija susiję terminai, kurių didžioji dalis yra vienažodžiai. Sudarytas alfabetinis terminų žodynėlis. Visi terminai pagal reikšmės sferą suskirstyti į sekančias grupes:1) bendrieji geografiniai terminai; 2) gamtinės (fizinės) geografijos terminai; 3) visuomeninės geografijos terminai. Tam, kad išsiaiškinti žemaitiškų geografinių terminų etimologiją, terminai išanalizuoti pagal jų šaltinius: 1) paimti iš gyvosios kalbos; 2) pasidaryti savo kalbos žodžių darybos priemonėmis; 3) pasiskolinti iš kitų kalbų. Iš Pabrėžos vartotų terminų dabar išlikę tik tie, kurie ir anuomet buvo paimti iš gyvosios kalbos, susiję su geografine aplinka, klimatu, reiškiantys negyvosios gamtos kūnus ir reiškinius. Tik vienas kitas Pabrėžos sukurtas terminas (ógnakalnis, plg. ugnikalnis) prilygo J. Jablonskio naujadarams, kurie dabar yra geografijos terminai. Pabrėžos geografijos vadovėlis (parašytas po 1831 m.), laikytinas pirmuoju lietuvišku geografijos vadovėliu, liko nespausdintas, tad mažai kam buvo prieinamas paskaityti. Juo pradėtas lietuviškos geografijos terminijos kūrimo darbas nebuvo perimtas vėlesnių autorių. Paruoštas Pabrėžos geografijos vadovėlio įvado (Iźęgis) dešifruotas ir lituanizuotas maketas (priedas nr. ...) ir planuojama išleisti viso rankraščio faksimilinę knygą. Vilniaus Ryto vidurinėje mokykloje, kurioje pati dirbu geografijos mokytoja, atliktas pedagoginis tyrimas, kurio metu 9-10 klasių moksleiviai supažindinti su pirmuoju geografijos vadovėliu. Nustatytas mokinių gebėjimas suvokti, interpretuoti nesudėtingus žemaičių tarme pateiktus geografinius terminus, palygintas skirtingo amžiaus mokinių senųjų geografinių terminų suvokimas ir interpretavimo galimybės.
Objective. To explore the contribution of Jurgis Ambraziejus Pabrėža, one of the most outstanding figures in culture and science of Lithuania in the terminology of geography. “The Geography” textbook by Pabrėža contains 194 geographical terms and terms related to geography. The majority of the terms offered by Pabrėža are single word terms. The final work is provided with an alphabetic glossary of geographic terms (annex no. 1-2). All terms according to their semantic field are classified into the following groups: 1) general geographic terms; 1) terms of the natural (physical) geography; 3 ) public geography terms. In order to trace back the etymology of Samogitian geographic terms, they were analyzed according to their sources: 1) derived from the live language, 2) constructed by using word-building means; 3) borrowed from other languages. Only those terms used by Pabrėža have actually survived until modern times that even in those remote years were derived from live language, related to geographic environment, and meaning natural bodies and phenomena of the inanimate nature. However, only very few terms coined by Pabrėža (e.g., ognikalnis, cf. ugnikalnis) equaled the neologisms introduced by Jonas Jablonskis that are currently used as effective geographic terms. The text-book by Pabrėža (written after 1831) that is to be considered the first Lithuanian text-book in geography was never published, therefore it was accessible only to a very limited number of readers. And the work on the creation of the Lithuanian terminology in geography launched by Pabrėža had never been taken over or continued by posterior authors. The author of the paper also refers to the deciphered and lituanised paste-up of the Foreword to the text-book in geography by Pabrėža (annex no. 4); besides the facsimile version of the book in pending publication. A pedagogical survey conducted in the “Rytas" secondary school of Vilnius, at which I myself have been working as a teacher in geography aimed at introducing pupils of 9-10th grades to the first Lithuanian text-book in geography. The survey produced conclusions on the pupils’ abilities to comprehend and interpret the rather straightforward geographic terms presented in the Samogitian dialect (annex no. 3), and the comparison of the perception and abilities to interpret the old terms in geography by different age pupils.