Mokinių nuostatų ekologiškų maisto produktų vartojimo atžvilgiu tyrimas
Radionovaitė, Inga |
Lietuvoje vis daugiau dėmesio skiriama maisto produktų kokybei, žmonės vis labiau susirūpinę didėjančia tarša bei jos įtaka sveikatai, didėja nepasitikėjimas įprastiniais žemės ūkio produktais, kuriuos gaminant gausiai naudojama cheminių medžiagų, todėl itin domimasi ekologiškais produktais. Tyrimo tikslas: atskleisti mokinių nuostatas ekologiškų maisto produktų vartojimo atžvilgiu. Tyrimu siekta išanalizuoti mokslinę literatūrą ir teisinius dokumentus pasirinkta tema, atskleisti 9-10 klasių mokinių nuostatas ekologiškų maisto produktų vartojimo atžvilgiu bei atskleisti technologijų mokytojų pasirengimą ir gebėjimą formuoti mokinių nuostatas ekologiškų maisto produktų vartojimo atžvilgiu. Taikyti šie tyrimo metodai: mokslinės literatūros ir dokumentų analizė, anketinė apklausa, interviu metodas, statistinė duomenų analizė ir kokybinė content analizė. Tyrimas buvo vykdomas 2009 metais 6 atsitiktinai pasirinktose Vilniaus miesto vidurinėse mokyklose ir gimnazijose. Anketinėje apklausoje dalyvavo 310 mokinių. Kokybiniame tyrime dalyvavo 5 mokytojai. Išanalizavus mokslinę literatūrą ir teisinius dokumentus pasirinkta tema, galima teigti, kad pagrindinis nuostatų formavimo būdas yra organizuotas mokymas ir auklėjimas, kurių pagrindiniai veiksniai yra žinios ir informacija. Mokinių ugdymas ekologiškų maisto produktų tema turi būti nukreiptas visapusiškos asmenybės ugdymo kryptimi, ypač pabrėžiant nuostatų formavimą. Kiekybinio tyrimo duomenų analizė atskleidė teigiamas mokinių nuostatas ekologiškų maisto produktų vartojimo atžvilgiu. Absoliuti dauguma (90 proc.) respondentų žino, kas yra ekologiški maisto produktai, 94 proc. mokinių yra įsitikinę, kad ekologiški maisto produktai ne tik teigiamai veikia žmogaus organizmą, bet ir yra palankūs aplinkai (74 proc.). Tyrimas parodė, kad beveik du trečdaliai (65 proc.) mokinių vartoja ekologiškus maisto produktus. Nustatyti koreliaciniai ryšiai parodė, jog tie mokiniai, kurie vartoja ekologiškus maisto produktus dėl teigiamos įtakos sveikatai, yra linkę juos vartoti ir dėl teigiamo poveikio aplinkai, šių produktų kokybės ir dėl sveiko gyvenimo būdo. Technologijų mokytojai yra pakankamai pasirengę formuoti mokinių nuostatas ekologiškų maisto produktų vartojimo atžvilgiu, nes ne tik supažindina mokinius su šiais maisto produktais, pabrėžia šiems maisto produktams keliamus reikalavimus, juos analizuoja ir pateikia pavyzdžių, bet ir išryškina ekologiškų maisto produktų naudą žmogaus organizmui ir aplinkai. Tyrimas parodė, kad mokiniai turi teigiamas nuostatas ekologiškų maisto produktų vartojimo atžvilgiu, o technologijų mokytojai turi galimybes jas formuoti pamokų metu.
The quality of food products has received more and more attention in Lithuania, people have become more concerned about growing pollution and its impact on health, usual agricultural products have been viewed upon with a growing suspicion since they are produced using a large amount of chemicals, therefore interest in organic food products has grown. The aim of the research is to reveal schoolchildren’s attitude towards consumption of organic food products. The research aimed at analysing scientific literature and laws on the chosen topic, at finding out 9th-10th formers’ attitude towards consumption of organic food products and at revealing preparation of teachers of technologies and their abilities to develop learners’ attitudes towards consumption of organic food products. The following research methods were applied: analysis of scientific literature and documents, questionnaire survey, interview method, statistical data analysis, and qualitative content analysis. The research was carried out in 6 randomly chosen Vilnius secondary schools and gymnasia in 2009. 310 pupils were involved into the questionnaire survey. 5 teachers participated in the qualitative research. Analysis of the scientific literature and laws on the chosen topic has revealed that the main method of attitude formation is organized teaching and upbringing; their main factors are knowledge and information. Schoolchildren’s education on organic food products has to develop a holistic personality by paying special attention to the formation of certain attitudes. Analysis of the quantitative research data showed learners’ positive attitudes towards consumption of organic food products. Absolute majority of the respondents (90 %) knows what organic food products are, 94 % of the pupils are convinced that organic food products affect human organism positively and at the same time they are environment-friendly (74 %). The research revealed that almost two thirds of pupils (65 %) are organic food consumers. Correlation connections that were determined show that those learners who are organic food consumers because of its positive impact on health tend to use it also due to its environment-friendly factor as well as the quality of these products and healthy lifestyle. Teachers of technologies are prepared enough to develop pupils’ positive attitudes towards consumption of organic food products as they not only introduce learners with these food products, emphasize requirements for them, analyse them and provide examples, but also highlight the benefit of organic food products to human organism and the environment. The research has revealed that schoolchildren have positive attitude towards consumption of organic food products and teachers of technologies have possibilities to develop them during the lessons.