Interaktyvi skaitmeninė knyga vaikams: leidybos situacija Lietuvoje
Mašidlauskytė, Roberta |
XXI a. visa literatūra yra skaitmeninė, net ir spausdintos popieriuje knygos – tai skaitmeniniai failai, kurių galutinė išvestis yra atspaudas. Ilgaamžės spaudos tradicijos tebedaro įtaką tam, kaip knygos yra rašomos ir suvokiamos, tačiau skaitmenizacijos procesai palieka vis didesnę žymę – jie iš esmės keičia knygos materialios formos suvokimą ir skatina eksperimentus naujose veiklos sferose, veikia tai, kaip knygos yra gaminamos, platinamos ir parduodamos. Viena populiariausių skaitmeninės leidybos sričių šiuo metu yra interaktyvių skaitmeninių knygų vaikams leidyba programėlių forma, atsiradusi 2010 m. Lyginant su užsienio šalimis Lietuvoje tokių knygų leidyba yra reta išimtis, o ne sparčiai besivystantis perspektyvus leidybos sektorius, todėl darbe siekiama išsiaiškinti kiek efektyviai ir kūrybingai leidėjai Lietuvoje vykdo interaktyvių skaitmeninių knygų vaikams leidybą. Teorinėse magistrinio darbo dalyse aptariama naujųjų skaitmeninių technologijų veikiama knygų leidyba, kuri visapusiškai analizuojama skirtingais aspektais: pateikiama knygų leidybos komunikacinės grandinės sąvoka, pristatoma knygų leidybos lauko samprata, aprašomi literatūros gamybos būdai, knygų leidyba pristatoma kaip ekonominė veikla, atskleidžiama kaip knygų leidyboje yra formuojami prekių ženklai. Vėliau apžvelgiamas knygų vaikams leidybos sektorius ir pristatomas interaktyvių skaitmeninių knygų vaikams leidybos specifiškumas: aprašomos pagrindinės tokių knygų savybės pabrėžiant multimedialumo, interaktyvumo ir žaidybiškumo svarbą, supažindinama su gamybos procesu, apžvelgiami pagrindiniai interaktyvių skaitmeninių knygų vaikams rinkos požymiai siekiant išryškinti pagrindines problemas, su kuriomis susiduria tokių knygų leidėjai. Empirinėje darbo dalyje pateikiamas interaktyvių skaitmeninių knygų vaikams leidybos situacijos Lietuvoje tyrimas. Pirmosios interaktyvios skaitmeninės knygos vaikams Lietuvoje pasirodė 2011 m., tačiau tokių knygų buvo sukurta nedaug – iniciatyvų būta, tačiau ne visos jos pasiteisino, be to, tai buvo atskiri projektai, kurie nesulaukė tęstinumo. Daugeliu atvejų šios knygos buvo žinomų ir populiarių spausdintų knygų adaptacijos, tačiau jos neišnaudojo visų naujųjų skaitmeninių technologijų teikiamų galimybių šių knygų kūrybai ir sklaidai. Tyrimo metu paaiškėjo, kad ir sąvoka interaktyvi skaitmeninė knyga vaikams Lietuvoje yra mažai žinoma, o kartais tokios knygos yra tiesiog supainiojamos su žaidimais. Taigi, remiantis situacijos Lietuvoje analize ir teigiamomis tarptautinėmis praktikomis, darbe pateikiamos galimos interaktyvių skaitmeninių knygų vaikams Lietuvoje leidybos plėtros kryptys.
In the 21st century, the literature is digital. Even the books that are printed on paper are actually digital files whose output is a print. Long-lasting publishing tradition keeps influencing the way books are written and perceived, but digitalization processes leave an increasingly deeper mark; they radically change the understanding of the material form of the book and encourage experimentation in new fields; they affect the way books are produced, distributed and sold. One of the most popular areas of digital publishing at the time is the publishing of interactive digital books for children in the form of apps, which started in 2010. Compared to foreign countries, publishing of this type of books in Lithuania is a rare exception rather than a rapidly developing and profitable sector of publishing industry. Therefore, the aim of this thesis paper is to find out how effective and creative are the publishers in executing the publication of these books in Lithuania. The theoretical parts of this Master thesis paper discuss the book publishing which is being affected by the new digital technologies. It is thoroughly analysed in different aspects: the notion of publishing communications circuit is introduced; the concept of publishing field is presented. The modes of literary production are described; book publishing is presented as economic activity; it is revealed how brands are formed in book publishing. This is followed by a review of the field of children’s literature publishing and introduction to the peculiarities of publishing digital books for children. The main features of such books are described, emphasizing the importance of multimediality, interactivity and gamification; the manufacturing process is introduced, and the main features of the interactive digital books for children market are discussed, aiming to highlight the main problems that the publishers of these books encounter. The empirical part of the paper presents a research of the publishing of interactive digital books for children in Lithuania. The first interactive digital books for children in Lithuania appeared in 2011 but the number of such books was small; there were initiatives, but not all of them were successful; what is more, these were single projects that did not have succession. In many cases, these books were adaptations of well-known and popular printed books; however, they did not exploit all the possibilities offered by the new digital technologies for the creation and dissemination of such books. The research also showed that the notion of interactive digital book for children is not well-known in Lithuania; sometimes these books are simply confused with games. Therefore, based on the analysis of the situation in Lithuania and the positive international practices, the paper presents possible ways of development for the publishing of interactive digital books for children in Lithuania.