Pagrindinės mokyklos bendrųjų programų realizavimas geografinio ugdymo teminiuose planuose
Achmedova, Jovita |
Ilgalaikis teminis planas – tai mokytojo detalizuotos dalyko ugdymo tikslų, turinio, proceso strateginės gairės visiems mokslo metams. Tačiau šiandien yra didelė ilgalaikių planų struktūrinė įvairovė, todėl labai sunku išsirinkti tinkamą dalyko teminio plano formą. Kadangi geografijos dalykas yra labai integralus, susijęs su kitais dalykais, o Bendrosios programos kelia sudėtingus ugdymo tikslus, todėl parengti optimalų teminį planą yra svarbus ir sudėtingas mokytojo uždavinys. Tyrimo tikslas – ištirti Bendrųjų programų realizacijos procesą sąsajoje su geografijos dalyko teminių planų rengimu, išryškinti jų struktūrinę įvairovę ir parengti teminio plano veiklinį modelį. Tyrimo metu išanalizavus geografijos ir kitų dalykų (lietuvių kalbos, matematikos, istorijos, biologijos, dailės) teminių planų struktūrų pavyzdžius, pastebėta, kad geografijos mokytojai pasirenka panašias teminio plano struktūras, tik individualiai kiekvienas mokytojas dar įtraukia papildomas struktūrines dalis arba atvirkščiai, mėgina supaprastinti teminį planavimą, atsisakant kai kurių nepildomų struktūrinių dalių. Taip pat pastebėta, kad tokios struktūrinės dalys – skyrius/tema, valandų skaičius, ugdomi gebėjimai, pastabos yra svarbiausios ir įtraukiamos į kiekvieno mokytojo teminį planavimą, o kitos - kaip integracija, mokymo priemonės - ne visuomet įtraukiamos, tai daugiau priklauso nuo mokyklos metodinės tarybos susitarimo arba nuo pačio mokytojo pasirinkimo. Tyrime dalyvavo 148 įvairių dalykų mokytojai, tarp kurių – 48 geografijos mokytojai iš įvairių Vilniaus mokyklų. Atlikto tyrimo rezultatai parodė, kad dauguma mokytojų rašydami ilgalaikius planus orientuojasi į Bendrąsias programas (23%) ir rekomenduojamus ilgalaikių planų pavyzdžius (21%), o mažiausiai - į individualius kolegų patarimus (5%). Pasak mokytojų nuomonės, planavimas padeda kryptingiau siekti ugdymo kokybės, tačiau jų rengimas atima daug laiko. Įsigaliojus naujajai pagrindinio ugdymo geografijos programai (6-10 kl.), daugelis geografijos mokytojų savo darbe pokyčių nepastebi (40%), tačiau yra ne mažai mokytojų, kurie kruopščiai seka naujos programos reikalavimus (39%). Taip pat paaiškėjo, kad dauguma geografijos mokytojų kasdieninius pamokų planus rašo tik kartais (58%), o pastoviai rašančių pamokos planus yra ne daug (27%).
The long-term topic based plan - the subject of teacher education objectives, content, the process of the strategic guidelines for all school year. Today there is a major structural diversity for the long-term plans, so it is very difficult to choose an appropriate plan for the form of topic based subject. As geography is a very integral and in relation to other things, and the Curriculum raises difficult educational goals, so to develop an optimal plan is an important and complex task for teacher. Research aim - to explore the realization process of the Curriculum in connection with the preparation of topic based plans of geography subject, to highlight their structural diversity and to prepare a topic based plan for active model. During the investigation there were analyzed the geography and other subjects (Lithuanian language, mathematics, history, biology, arts) structures of topic based plan examples, and was noted, that geography teachers choose similar topic based plan structures, just each teacher individually include the additional structural part or vice versa, try to simplify the planning of theme, by excluding certain structural parts. It was also noted that a number of structural elements - section/ topic, number of hours, assist in capacity building, and critical remarks are included in each teachers‘ topic based planning, while others - like the integration of teaching materials - are not always included, it depends more on the school‘s methodical council agreement itself or the choice of the teacher. In the study participated 148 teachers of different subjects, among them - 48 geography teachers from various schools in Vilnius. The study survey showed that most teachers focus on the Curriculum (23%) and long-term samples (21%) when writing long-term plans, and the least – on individual advice of colleagues (5%). According to the teachers‘ opinions, planning helps to target our educational quality, but their preparation takes a long time. After the new geography of basic education program (grades 6-10) came into force, the majority of geography teachers did not notice changes in their work (40%), but also there are some teachers who carefully follow the new program requirements (39%). It also showed that the majority of geography teachers‘ write daily lesson plans only occasionally (58%) and not many writing constantly (27%).