Priklausomybės nuo virtualios komunikacijos požymių identifikavimas
Vaišnorienė, Jolita |
Didėjant informacinių ir komunikacinių technologijų plėtrai į visas gyvenimo sritis, visų socialinių lygių žmonių bendravimas, ypatingai paauglių, vis labiau persikelia į virtualią erdvę. Kas paskatina priklausomybės nuo virtualios komunikacijos atsiradimą. Moksliniame lygmenyje vis labiau kalbama apie virtualią priklausomybę, tačiau gilesnės mokslinės analizės ypač Lietuvoje, labai trūksta. Siekiant išvengti ar mažinti šią priklausomybę būtinas gilesnis požiūris į šią problematiką, todėl ir atliekama nagrinėjamos temos analizė, kuri padės priartėti prie gilesnio šios problemos suvokimo. Tikslas – nustatyti priklausomybės nuo virtualios komunikacijos požymius. Darbo objektas – požymių nuo virtualios komunikacijos identifikavimas. Tyrimo uždaviniai: 1. Nustatyti komunikacijos proceso sudedamąsias dalis. 2. Apibrėžti psichologinės priklausomybės raidos ir požymių santykį. 3. Identifikuoti priklausomybės nuo kompiuterio požymius. 4. Identifikuoti priklausomybės nuo interneto požymius. 5. Apžvelgti Lietuvoje esančias prevencines priemonių nuo priklausomybės kompiuteriui ir internetui. 6. Atlikti paauglių priklausomybės nuo virtualios komunikacijos požymių identifikavimo empirinį tyrimą. Tikslui pasiekti ir uždaviniams išspręsti naudotasi šiais metodais: mokslinės literatūros palyginamąja analize ir sinteze, kontent analize, anketine apklausa. Tyrimas iš dalies patvirtino hipotezę, jog paaugliai jaučia stipriausią priklausomybę internetui, kuri didžiausias neigiamas pasekmes turi jų psichologijai, kadangi jaunimas 50 proc. sutinkantys, jog esti priklausomi nuo interneto (33,3 proc.). Tačiau žvelgiant kitu aspektu, t.y., priklausomybės nagrinėjimu psichologinių, socialinių ir fiziologinių kriterijų pagrindu nustatyta, jog jie pasižymi labai didele gausa, iš kurių didžiąją dalį sudaro psichologiniai ir socialiniai. Todėl vis dėlto galima teigti, jog nors paaugliai nepripažįsta 100 proc., jog yra priklausomi, tačiau analizuoti priklausomumo kriterijai (psichologiniai, socialiniai, fiziologiniai) rodo, jog yra priklausomybė ir ganėtinai nemaža. Remiantis teorinėmis studijomis ir empiriniu tyrimu, sukonstruotas ,,Paauglių priklausomybės nuo virtualios komunikacijos problemų sprendimo krypčių modelis“, kuris gali prisidėti prie nagrinėjamos problemos mažinimo.
The relationship among various level of cociety has been moving on to virtuality, because the development of information and communication technologies grows to all spheres of life. It incites the dependence of virtual communication. There is a big discussion about virtual communication on the scientific level, but also we face a shortage of deeper analysis even in Lithuania. The deeper attitude is necessary to solve this problem. That is why this work deals with a discussed problem into a deeper way. Purpose of work – to ascertain the signs of dependence from virtual communication. Object of work – the signs identification from virtual communication. Tasks of work: 1. To ascertain the components of communication process. 2. To definite the relation of psychological dependence evolution and its sings. 3. To identify the signs of dependence from computer. 4. To identify the signs of dependence from internet. 5. To review and eveluate prevention means of dependence from computer and internet in Lithuania. 6. To carry out the empirical research of teens dependence signs identification from virtual communication. The research has been approved the hyphotesis partly only. The stongest dependence for teens is the internet, which has high negative impact for youth psychology. 50 per cent of teens agree with the biggest dependence from internet (33,3 per cent). But on the other hand there has been ascertain that researches of dependencies are very popular and the most important researches are from psychological and social point of view. Not everyone teen recognize their dependency, but the criteria in the research (psychological, social, physiological) has been shown different things – the dependence is on the quite high level. There has been created „The model of solving problems concerning the teens dependence from virtual communication“, which is bassed on the theoretical scientific studies and the empirical research. It could help to diminish the teens dependence from internet.