Kultūrinės ir socialinės aplinkos įtaka renkantis studijas užsienyje
Studentų migracija įtakoja įvairias visuomenės gyvenimo sferas, pradedant švietimo sistema, ekonomine šalies padėtimi ir baigiant bendra kultūrine šalies situacija. Edukacinę migraciją yra aktualu tyrinėti, nes tyrimo metu gautas žinias galima pritaikyti praktiškai, siekiant prognozuoti ir valdyti visuomenėje vykstančius procesus. Tyrimo objektas: abiturientų studijų pasirinkimo sąsajos su jų socialinėmis - kultūrinėmis aplinkomis. Tyrimo tikslas: išanalizuoti abiturientų požiūrius ir vertybes, susijusius su studijų pasirinkimu bei aplinkos įtakas, skatinančias išvykti studijuoti į Didžiąją Britaniją. Tikslui pasiekti keliami uždaviniai: 1) nustatyti, kokie yra universiteto pasirinkimo kriterijai; 2) nustatyti, kokios socialinės ir kultūrinės aplinkos veikia abiturientų studijų užsienyje pasirinkimą; 3) išanalizuoti, kaip formuojasi studentų vertybės ir požiūriai susiję su sprendimu išvykti. Tyrimo medžiagai surinkti buvo naudojamas pusiau struktūruoto interviu metodas, apklausos anketomis metodas, interneto diskusijų forumų turinio struktūrinė analizė ir interviu tekstų analizė. Tyrimo populiaciją sudaro paskutinėse vidurinės mokyklos klasėse Lietuvoje besimokantys moksleiviai, besirenkantys arba jau pasirinkę studijas užsienyje – Didžiojoje Britanijoje. Pusiau struktūruoto interviu metodu apklausta 17 moksleivių, besimokančių trijose Kauno gimnazijose. Tyrimo metu buvo apžvelgti ir išnagrinėti 4 [keturi] interneto diskusijų forumai, kuriuose abiturientai, ketinantys išvykti studijuoti į Didžiąją Britaniją kalbasi jiems aktualiomis temomis apie studijas ir apie gyvenimą užsienyje. Taip buvo išanalizuota 389 A4 puslapiai medžiagos iš interneto diskusijų forumų. Interneto diskusijų forumuose buvo stebėta, kaip diskutuoja 118 jauni žmonės, pasirinkę arba besirenkantys studijas Didžiojoje Britanijoje. Tiek apklausos, tiek interneto diskusijų forumų analizė buvo atliktos 2014 – 2015 metais Kaune. Darbą sudaro įvadas, keturios dalys, išvados, literatūros ir šaltinių sąrašas. Pirmoje dalyje pristatomas tyrimo teorinis kontekstas ir metodologija. Antroje dalyje nagrinėjami universiteto pasirinkimo kriterijai. Trečioje dalyje analizuojamos aplinkų įtakos abituriento studijų pasirinkimui, remiantis stūmos ir traukos teorija. Ketvirtoje dalyje aptariami abiturientų poreikiai ir vertybės. Atlikus tyrimą buvo pastebėta, kad svarbiausias universiteto pasirinkimo kriterijus yra studijų kokybė. Renkantis studijas užsienyje moksleivius labiausiai veikia jų bendraamžių aplinka, šiek tiek mažiau tėvai ir šeimos aplinka, mokytojai. Traukos veiksniai, skatinantys rinktis studijas užsienyje yra draugų ir artimųjų buvimas migracijos tikslo šalyje, poreikius ir pomėgius atitinkanti studijų miesto kultūrinė aplinka, daugiakultūrinė miesto bendruomenė, pasižyminti įvairove, atvirumu ir draugiškumu, palanki studijų mokesčio paskolų sistema arba nemokamas mokslas, galimybė suderinti darbą ir studijas. Kaip stūmos veiksnius moksleiviai suvokia jų netenkinančią gimtojo miesto kultūrinę ir socialinę aplinką, nepatogią studijų paskolų sistema, galimybės dirbti ir mokytis vienu metu, nebuvimą. Moksleiviai, augdami šiuolaikinėje globalioje, perima iš jos vertybes. Buvo pastebėta, kad abiturientams vertybė yra gyvenimas daugiakultūrinėje aplinkoje, individualumas, mėgavimasis. Moksleiviai nori studijuoti užsienyje ir dėl to, jog nori pagyventi daugiakultūrinėje aplinkoje, pakeliauti, išreikšti save, daryti tai, kas jiems patinka.
Student migration influences various spheres of public life, starting with the education system, the economic situation of the country and ending with a general cultural situation of the country. It is important to investigate educational migration, because the results which are obtained from the study can be applied practically – to prognoze and manage the processes that take place in society. The object of the study: social – cultural environments and their influence on study choices of graduates. The aim is to analyse student’s attitudes and values associated with choosing studies as well as environmental influences that induce interest to study in the UK. The following objectives are put forward in order to achieve the aim: 1) determine the criteria for choosing the University; 2) find out which social and cultural environments influence students to choose studies abroad; 3) analyse how the attitudes and values, which are associated with the decision to leave, were formed. The research material was collected using a semi-structured interview method, survey by questionnaire method, structural analysis of internet forums and analysis of texts of the interviews. The study population consists of the final secondary school students studying in Lithuania, thinking of, or already have chosen to study abroad - in Great Britain. 17 students, studying in Kaunas gymnasiums, were interviewed using the semi-structured interview method. The study was to review and examine 4 (four) online discussion forums, where recent graduates, who intend to study in the UK talk about various topics concerning life and studies abroad. During the research, 389 A4 pages of material taken from the online discussion forums were analysed. In the online discussion forums, 118 young people were observed, which chosen studies in the UK. Both the survey and the analysis of online discussion forums were conducted 2014-2015 in Kaunas. The work consists of an introduction, four chapters, conclusions, bibliography and list of sources. The first part of the study presents the theoretical context and methodology. The second part deals with the criteria by which universities are chosen. The third part analyses influence of different environments on the graduate’s study choice, based on push and pull theory. The fourth part deals with graduates' needs and values. The research showed that the most important criteria is the quality of education of a university. When choosing a study abroad, students are most affected by the environment of their peers, to a lesser extent by their parents, families, teachers. Pull factors, encouraging to choose studies abroad, are the presence of friends and relatives in the country of destination, needs and interests corresponding to the city’s cultural environment, multicultural urban community characterized by diversity, openness and friendliness, favourable tuition fee loan scheme or free education, the opportunity to combine work and studies . Students see the unsatisfying cultural and social environment of their hometown, inability to work and study at the same time and bad student loans system as push factors. Students who grow up in today’s global environment take over it’s values. It was observed that graduates value life in a multicultural environment, individuality, indulgence. Also the students want to study abroad because they want to live in a multicultural environment, to travel, express themselves, to do things that they enjoy.