1940-1964 metų Lietuvos oficialioji tapyba: sociopolitiniai ir meniniai aspektai
Rybakovaitė, Simona |
XX amžiaus penktajame dešimemtyje SSRS okupavo Lietuvą ir pradėjo sovietizaciją, kurios metu siekta sukurti socialistinę visuomenę. Naujo pasaulio kūrimui buvo pasitelkti įvairūs būdai – visų gyvenimo sričių, kultūros bei meno, kartu ir tapybos, sovietizacija. Sovietmečiu oficialioji tapyba tapo propagandos būdas, kuriuo siekta „teisingai“ šviesti ir ugdyti visuomenę. SSRS, siekdama kontroliuoti visas meno sritis, kūrė valdžiai palankią kultūros politiką ir jos sistemą. Kultūros ir meno cenzūros bei kontrolės aparatą sudarė intitucinė hierarchija, kurios apačioje buvo dailininkai. Toks modelio principas buvo diegtas stalinizmo laikotarpiu. Vis dėlto, cenzūros aparato struktūra išliko panaši ir atšilimo laikotarpiu, nors dėl nuolatinės insitucijų prioritetų kaitos, ji tapo lankstesnė. 1940-1964 metų oficialioji tapyba laikyta valdžios reglamentuota ir vienintele „teisinga“ tapyba. Būtent sovietmečiu iš šios dailės srities reikalauta tikslaus kryptingumo, kurį formavo socrealizmas – meninė doktrina, turėjusi griežtus reikalavimus – tiek kūrinio turiniui, tiek plastikai. Tačiau socrealistinė tapyba skyrėsi stalinizmo ir atšilimo laikotarpiais.
Soviet Union occupied Lithuania in 1940s and began the sovietization which aim was to create the new socialist society. All the ways of life, culture and art became one of the ways to pursue the sovietization and create the new world. In Soviet times, the official painting became propaganda which had to develop and educate society in the „right“ way. Soviet Union wanted to control the ways of art. So it formed a favourable culture policy and its system. The machine of culture and art control, censorship composed of the institution hierarchy. The artists were the lowest link of it. This machinery had been formed in the Stalinist period. However, the structure of the censorhip and control remained similar in the Thaw period. But through the ongoing priorities changes in institutions, it became more flexible. 1940-1964 official paintings were considered to be government regulated and the only „correct“ art. During the Soviet period paintings had to be precise orientated and based on socialist realism that was the doctrine of art. Socialist realism had strict requirements – both in content and form creation. But still, art was a bit different in Stalinist and Thaw periods.