Komunikacija netradicinėse kūrybinėse erdvėse: "Fluxus ministerijos" atvejis
Grabauskė, Ieva |
Netradicinės kūrybinės erdvės (NKE) transformuoja apleistas miesto erdves bei pastatus, suteikia galimybes kurti ir formuotis jaunoms, kuriančių žmonių bendruomenėms. Šių erdvių netradiciškumas - neatitikimas įprastų kultūrinių erdvių sampratai, stereotipams, todėl panašios erdvės idealiai tinka eksperimentiniams projektams, kurie neįtelpa į rėmus, tampa atsvara masinei kultūrai. Netradicinės kūrybinės erdvės – pažengusios demokratijos išraiška ir naujo komunikacinės erdvės reiškinio formuotojos. NKE savo forma kuria ir keičia bendruomeniškumo ir komunikacijos pobūdį (pati erdvė tampa burianti, kurianti, edukuojanti ir komunikuojanti), todėl svarbu nagrinėti netradicines kūrybines erdves ir jose vykstančius procesus, kaip naujos komunikacinės erdvės formavimąsi. Darbe nagrinėjama, kaip ir dėl kokių priežasčių formuojasi netradicinės kūrybinės erdvės Lietuvoje, kokie yra jų tikslai, bruožai, kaip vyksta bendravimas su žiniasklaida bei kokias ateities perspektyvas turi šis reiškinys. Tyrimui atlikti pasirinktas pusiau struktūruoto kokybinio interviu metodas. Analizuojant minėtus netradicinių kūrybinių erdvių aspektus, remiamasi kūrėjų bei ekspertų nuomonėmis, įžvalgomis ir pastebėjimais. Empirinėje darbo dalyje taip pat pateikiama „Fluxus ministerijos“, kaip vienos žinomiausių ir sėkmingiausių tokių erdvių pavyzdžio, veiklos ir vykdomos komunikacijos analizė. Atliktas tyrimas parodė, kad netradicinės kūrybinės erdvės yra būtinos ir reikalingos jaunųjų menininkų kūrybos ir savirealizacijos procesui. Tradicinės kultūrinės erdvės nenoriai įsileidžia jaunuosius menininkus, todėl atsiranda poreikis ieškoti alternatyvų. NKE skatina kūrybinę laisvę, atvirumą, socializaciją bei bendruomeniškumo jausmą. Esminis kūrybinių erdvių tikslas - jungtis į bendruomenę, skatinti ir įgyvendinti kūrybines idėjas. „Fluxus ministerijos“, kaip netradicinės kūrybinės erdvės išskirtinumą pabrėžia pačios erdvės unikalumas, pagarba ir tolerancija kuriantiems, netikėtumas bei provokacija netradicinių kūrybinių erdvių išskirtinumui atskleisti NKE skatindama ir ugdydama bendruomeniškumą, pilietinį jaunų žmonių dalyvavimą, įvairias kūrybos ir saviraiškos formas sukuria komunikacinės erdvės reiškinį. Pati erdvė savo vizualizacija, renginiais, žmonėmis vykdo komunikaciją per žmones, tokiu būdu „nešama“ žinutė apie laisvų, atvirų bei demokratiškų iniciatyvų skatinimą ir vykdymą.
Unconventional creative places (UCP) help to transform abandoned areas and buildings in the city. They also give an opportunity to create and form new communities of creative people. The unconventionality of these areas lies in the inadequacy to usual notion and stereotypes of cultural areas, thus similar areas fit experimental projects, i.e. the ones which exceed the limits, perfectly and, thus, become a balance to mass culture. In the process of the creation and progress of cultural places and their need in the city, habits of people‘s communication also changes, that is why it is important to analyse unconventional creative places and their processes as the formation of a new creative places. The work analyses how and why new unconventional places are formed in Lithuania, what their aims and features are, its communication with the means of mass media as well as future prospects of their phenomenon. The method of half-structural qualitative interview has been chosen for the research. The analysis of the aspects of unconventional creative places mentioned above is based on the opinion, insight and remarks of the creators and experts of such places. The empirical part of the work also presents the analysis of the activity and executive communication of „Fluxus misterija“ as one of the most prominent example of such places. The research which has been carried out showed that unconventional creative places are necessary for the creative process and self-expression of young artists. Traditional creative places (such as museums, theatres, concert hall) are not very willing to let young artists inside, thus a need to search for alternatives is natural. UCP stimulate the freedom of creativity, openness, socialization and the feeling of sociality. The main purpose of creative places may be to join to the community, stimulate and fulfill creative ideas. The uniqueness of „Fluxus ministerial“, as an unconventional creative place, lies in the originality of the very plane, respect and tolerance for creators, surprise and provocation for the revelation of the uniqueness of unconventional creative places. At the same time it is a very good plane strategically; it has a lot of space which contains a number of various art projects. Communication with objective audience is pursued in two ways: via the social site Facebook and verbal communication.