Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/99890
Type of publication: Daktaro disertacijos santrauka / Doctoral dissertation summary
Field of Science: Menotyra (H003) / History and theory of arts
Author(s): Dementavičiūtė-Stankuvienė, Deimantė
Title: The change of national hero's representation in Soviet and post-Soviet Lithuanian drama theatre
Other Title: Nacionalinio herojaus reprezentacijos kaita sovietiniame ir postsovietiniame Lietuvos dramos teatre
Extent: 48 p.
Publishing data: Vytauto Didžiojo universitetas
Date: 20-Sep-2019
Keywords: Hero archetype;National hero;Lithuanian dramaturgy;Post-colonialism;Post-Soviet theatre;Herojaus archetipas;Nacionalinis herojus;Nacionalinė dramaturgija;Postkolonializmas;Postsovietinis teatras
Abstract: In the dissertation the change in the representation of the national hero in the Soviet and post-Soviet Lithuanian drama theatre applying theories of archetypes (C. G. Jung's archetypes and diagram of mythological journey of archetypal hero by J. Cambell) and post-colonialism is analysed. The object of the research – national dramaturgy staging in the Soviet and post-Soviet Lithuanian drama theatre (based on the most typical cases of revealing the change of the national hero's theatrical representation). The interconnection of these two different methodologies in the analysis of performances has become the biggest challenge and the main aspect of the originality of the work. The work looks at the situation of national dramaturgy in Soviet and independent Lithuanian theatre. For this purpose, a list of the performances staged at the Lithuanian drama theatre under the dramas of Lithuanian writers was created, covering the period of 1940-2018. The representation of national heroes highlights the identity of the nation and its representation in (post)Soviet discourse. The first chapter defines the theoretical concept of the hero archetype and it also defines the links between the hero's archetype and post-colonialism, and highlights the features of the post-colonial hero. The second chapter is dedicated to the analysis of the representation of national heroes in the Lithuanian theatre of the Soviet era, it analyses how national heroes were depicted on the theatre scene as Lithuania survived the Russian occupation (the focus is on theatre from the 7th to the 9th decade). The third chapter analyses how representation of national hero has changed in post-Soviet context compared to the Soviet theatre, and what form the heroism concept has gained.
Disertacijoje analizuojama nacionalinio herojaus reprezentacijos kaita sovietiniame ir postsovietiniame Lietuvos dramos teatre pritaikant archetipų (C. G. Jungo archetipų ir J. Cambello archetipinio herojaus mitologinės kelionės schema) ir postkolonializmo teorijas. Šių dviejų skirtingų metodologijų tarpusavio jungtis spektaklių analizėse – didžiausias iššūkis ir pagrindinis darbo originalumo aspektas. Tyrimo objektas – nacionalinės dramaturgijos pastatymai sovietiniame ir postsovietiniame Lietuvos dramos teatre (remiantis tipiškiausiais atvejais, leidžiančiais atskleisti nacionalinio herojaus teatrinės reprezentacijos kaitą). Darbe apžvelgiama nacionalinės dramaturgijos situacija sovietmečio ir postsivietiniame Lietuvos teatre. Pateikiamas visų spektaklių, pastatytų Lietuvos dramos teatre pagal lietuvių rašytojų dramas, sąrašas, apimantis 1940–2018 metų laikotarpį. Tyrinėjant spektakliuose kuriamus nacionalinius herojus kartu išryškinamas tautos tapatybės savastis ir jos reprezentacija (post)sovietiniame diskurse. Pirmame skyriuje apibrėžiama teorinė herojaus archetipo sąvokos samprata, herojaus archetipo ir postkolonializmo sąsajos, išryškinant postkolonijinio herojaus tapatybės bruožus. Antras skyrius skirtas nacionalinių herojų raiškai sovietmečio Lietuvos teatre, analizuojama, kokie ir kaip teatro scenoje buvo vaizduojami nacionaliniai herojai Lietuvai išgyvenant Rusijos okupaciją, didžiausią dėmesį skiriant 7 – 9 deš. teatrui. Trečiame skyriuje analizuojama, kaip keitėsi nacionalinio herojaus reprezentacija postsovietiniame kontekste, lyginant su sovietmečio teatru ir kokią prasmę įgijo pati heroizmo sąvoka.
Internet: https://hdl.handle.net/20.500.12259/99890
Affiliation(s): Menų fakultetas
Teatrologijos katedra
Appears in Collections:2019 m.

Files in This Item:
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.