Ikimokyklinio ugdymo pedagogų saviveiksmingumas ir įsipareigojimas organizacijai
Petrunina, Alma |
Tyrimo tikslas: Teoriškai ir empiriškai ištirti ikimokyklinio ugdymo pedagogų saviveiksmingumą ir įsipareigojimą organizacijai. Tyrimo uždaviniai: 1. Teoriniu aspektu išanalizuoti saviveiksmingumo ir įsipareigojimo organizacijai fenomeną; 2.Ištirti ikimokyklinio ugdymo pedagogų saviveiksmingumo gebėjimus; 3.Atskleisti auklėtojų įsipareigojimo organizacijai ypatumus; 4.Ištirti ikimokyklinio ugdymo pedagogų saviveiksmingumo ir įsipareigojimo organizacijai sąsajas. Tyrimo imtis ir metodai: tyrime dalyvavo 105 ikimokyklinio ugdymo pedagogai. Tyrimo imtis sudaryta atsitiktiniu (tikimybiniu) būdu. Siekiant nustatyti ikimokyklinio įstaigų pedagogų saviveiksmingumą ir įsipareigojimą organizacijai, bei atskleisti šių konstruktų sąsąjas buvo sudarytas Q tipo kiekybinio tyrimo metodas – klausimynas, kuriame naudojami Lietuvos ir užsienio autorių patikrinti klausimynai. Empiriniam tyrimui atlikti buvo sukurtas tyrimo instrumentas, kurį sudarė 3 dalys: 1. Demografiniai duomenys; 2. Banduros „Mokytojų saviveiksmingumo skalė“ (2006); 3. Meyer & Allen „Tri-dimensinio organizacinio įsipareigojimo skalė“ (1993). Tyrimo rezultatai: Empirinės įžvalgos atskleidė, kad ikimokyklinio ugdymo pedagogų saviveiskmingumas pasireiškia tikėjimu sėkmingai gebėti bendradarbiauti su tėvais, kolegomis, administracija siekiant švietimo organizacijos tikslų ateityje. Tyrimo duomenys rodo, kad mažiausias saviveiksmingumas pasireiškia tikėjimu sėkmingai įtraukti socialinius partnerius siekiant organizacijos tikslų. Visos ikimokyklinių įstaigų pedagogų saviveiksmingumo sritys tarpusavyje koreliuoja. Atlikto empirinio tyrimo rezultatai atskleidžia, kad ikimokyklinio ugdymo pedagogai jaučiasi stipriai įsipareigoję organizacijai. Labiausiai dominuoja normatyvinis įsipareigojimas, mažiausiai pasireiškia tęstinis įsipareigojimas. Visi organizacinio įsipareigojimo komponentai koreliuoja tarpusavyje. Atlikus empirinį tyrimą, paaiškėjo, kad tik emocinis organizacinio įsipareigojimo komponentas yra susijęs su ikimokyklinių įstaigų pedagogų saviveiksmingumu. Kiti du organizacinio įsipareigojimo komponentai – normatyvinis ir tęstinis -statistiškai reikšmingai nekoreliuoja su saviveiksmingumo skirtingomis sritimis. Statistiškai reikšmingi koreliaciniai ryšiai nustatyti tarp emocinio organizacinio įsipareigojimo komponento ir saviveiksmingumo strateginiame organizacijos valdyme; tarp emocinio organizacinio įsipareigojimo ir saviveiksmingumo bendradarbiaujant su administracija.
Aim of the research: To investigate pre-school educators self-efficacy and organizational commitment theoretically and empirically. Objectives of the research: 1. To analyze the phenomenon of self-efficacy and organizational commitment in theoretical aspect; 2. To investigate pre-school educators' self-efficacy abilities; 3. To reveal the peculiarities of class teachers' organizational commitment; 4. To explore the interface of pre-school educators' self-efficacy and organizational commitment. Sample and methods of the research: 105 pre-school educators participated in the research. Sample of the research was random (probability sample). In order to define pre-school educators' self-efficacy and organizational commitment and to reveal interface of these constructs, Q type quantitative research method was composed, i.e. questionnaire survey that uses questionnaire surveys verified by Lithuanian and foreign authors. In order to perform the empirical research, the research instrument was invented and it consisted of the 3 following parts: 1. Demographic data (TALIS), 2013" by The Organisation for Economic Co-operation and Development intended to reveal the demographic data. 2.„Teachers self-efficacy scale" by A. Bandura, 2006; 3. „The three-component model of organizational commitment" by Meyer & Allen, 1993. Results of the research: Empirical insights revealed that pre-school educators' self-efficacy is expressed by their belief to be able to communicate successfully with parents, colleagues, and administration staff seeking to achieve education organization goals in the future. Data of the research showed that the least self-efficacy is expressed by the belief to include social partners successfully when seeking for the goals of the organization. There is a correlation among all the areas of pre-school educators' self-efficacy. Empirical research results revealed that pre-school educators feel the strong organizational commitment. Normative commitment is the most common, the least dominant is continuance commitment. All the components of organizational commitment correlate among each other. Empirical research revealed that only organizational commitment component is related to pre-school educators' self-efficacy. The remaining two organizational commitment components, i.e. normative and continuance, do not correlate with different self-efficacy areas statistically significantly. Statistically, significant correlation relationships were defined between emotional organizational commitment component and self-efficacy in strategic management of the organization; between emotional organizational commitment and self-efficacy when collaborating with administration staff.