Mokymo diferencijavimas, taikant tarpdalykinę integraciją, technologijų pamokose
Zabita, Vitas |
Darbo tikslas – atskleisti diferencijuoto mokymo kaitą ir diferencijuoto ugdymo, taikant dalykų integraciją, per technologijų pamokas galimybes bei poveikį mokinių mokymosi motyvacijai. Mokslinėje literatūroje mokymo diferencijavimas įvardijamas kaip ugdymo turinio pritaikymas skirtingiems klasės mokinių sugebėjimų lygiams, poreikiams, mokymosi stiliams. Diferencijuojant klasės mokiniai skirstomi į grupes. Jos sudaromos homogeniškos pagal sugebėjimų lygį arba mišrios – įvairių gebėjimų, kuriose stipresni mokiniai padeda mažiau sugebantiems. Dalykų integravimas pagal M. Lipson (1993), tinkamas dalykų tarpusavio ryšių suradimas ir integravimas padeda mokiniams pritaikyti savo gebėjimus ir įprasmina mokymąsi, padeda greičiau įsiminti reikiamą informaciją, pagilina, išplečia ir susieja žinias bei gebėjimus, žadina mokinių mokymosi motyvaciją, ugdo mokinių gebėjimą bendrauti ir bendradarbiauti. Mokomuosius dalykus integruojame siekdami įdomesnio, veiksmingesnio mokymosi proceso, geresnio mokinių mokymosi poreikių bei polinkių tenkinimo. Toks ugdymas veikia ir mokinių mokymosi motyvaciją. Su viena septintokų klase buvo atliktas ugdymo eksperimentas. Šio eksperimento metu užduotis mokiniams diferencijavau atsižvelgdamas į mokinių polinkius, poreikius. Diferencijavimo pagrindu buvo ne tik mokymosi tempas, skirtingos apimties ir sudėtingumo užduotys, bet ir užduočių sąsajos su skirtingais mokomaisiais dalykais. Atliktas ugdymo eksperimentas, literatūros analizė bei išnagrinėti kokybinio tyrimo (interviu su mokytojais ir mokiniais bei veiklų stebėjimas) duomenys leidžia daryti šias išvadas:
- Technologijų mokytojai dažnai savo pamokose taiko bei palankiai vertina mokymo diferencijavimą, taikant dalykų integraciją;
- Septintos klasės mokiniai mano, kad mokymo diferencijavimas, taikant dalykų integraciją, technologijų pamokose padeda tenkinti jų mokymosi poreikius bei polinkius;
- Mokymo diferencijavimas, taikant dalykų integraciją, turi teigiamos įtakos mokinių mokymosi motyvacijai. Mokiniai labiau įsitraukia į mokomąsias veiklas, jų pasitenkinimas per pamokas sukurtais darbais yra didesnis. Toks mokymas sudaro galimybes geriau tenkinti mokinių mokymosi poreikius bei siekti kiekvieno mokinio asmeninės pažangos.
The aim of the thesis is to study the possibilities and impact of differentiated technology training on subject integration on the motivation of students. In the scientific literature, the differentiation of teaching is referred to as adapting the curriculum to different levels of abilities, needs and learning styles of the students in the classroom. When the differentiation is applied, students of a class are divided into groups. They are made homogeneous according to the levels of skills or mixed – of different abilities, where stronger students help less able ones. According to M. Lipson (1993), integration of subjects, proper finding and integration of interrelationships between subjects help students adapt their abilities and make sense of learning, help them to memorize the information faster, deepen, expand and link knowledge and skills, launch pupils’ motivation to learn, develop students’ ability to communicate and collaborate, allow for a more qualitative distribution of learning time and encourage teachers to work in teams. For these reasons, it crucial to promote the development of integrated education in schools, develop the competences of teachers to collaborate and seek the interrelationships between academic subjects for their successful. We differentiate teaching and integrate various subjects in order to achieve a more interesting, more effective learning process as well as better meeting of the learning needs of students. There has been carried out an educational experiment with a class of seven year students, in which the tasks were differentiated according to the needs and inclinations of the students. Not only on the pace of learning and the tasks of different volumes were based upon differentiation, but also the connections of tasks with different subjects. Carrying out a literature analysis and the empirical study, I tried to trying to validate and justify the assertions that differentiation of learning using subject integration positively influences the motivation of students’ learning in technology lessons. After performing the analysis of the literature and data of the qualitative research (interviews with teachers and students and monitoring of activities), it can be stated that:
- Technology teachers apply and appreciate differentiated teaching in technology lessons. The teachers believe that the conditions for differentiated teaching at school are appropriate;
- Students appreciate differentiated learning with application of integration of subjects;
- The differentiation of teaching with application of integration of subjects in technology lessons have an impact on better motivation of students to study.