Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/79233
Type of publication: master thesis
Field of Science: Transporto inžinerija / Transport engineering (T003)
Author(s): Sapronas, Audrius
Supervisor: Laurinaitis, Kastytis
Title: Priekinės pakabos hidroakumuliatoriaus slėgio įtaka traktoriaus švytavimui
Other Title: The influence of front suspension hydraulic accumulator pressure on tractor vibration
Extent: 45 p.
Date: 23-May-2019
Keywords: Traktorius;Tractor;Hidraulika;Hydraulics;Hidroakumuliatorius;Hydraulic accumulator;Hidrocilindras;Hydraulic cylinder
Abstract: Pastaraisiais metais parduodama vis daugiau traktorių su elastinga priekinio tilto pakaba. Svyravimų slopinimas padidina traktorininko darbo saugumą ir darbingumą bei prailgina traktoriaus eksploatacijos laiką. Darbe nagrinėjama hidraulinio akumuliatoriaus dujų slėgio įtaka hidraulinės sistemos amortizavimo rodikliams. Hidraulinio akumuliatoriaus slėgio įtakos hidraulinės sistemos rodikliams tyrimams pasirinkta tipinė transporto priemonė, t. y. panaudotas vidutinio galingumo traktorius su amortizuojančiu priekiniu tiltu. Eksperimentas buvo atliekamas keičiant slėgį hidrauliniame akumuliatoriuje. Slėgis buvo mažinamas nuo 85 iki 0 bar. Bandymas buvo atliekamas važiuojant 10 km/h, 15 km/h ir 20 km/h greičiu per pasirinktą kliūtį. Atlikus eksperimentą nustatyta, kad mažiausia įtaka eksploataciniams rodikliams, pasirinktomis sąlygomis yra kai hidraulinio akumuliatoriaus slėgis 65 bar.
In recent years, more and more tractors with a elastic front axle have been sold. Damping increases the safety and performance of the tractor and extends the life of the tractor. The article analyzes the influence of hydraulic accumulator gas pressure on the hydraulic system performance. The influence of the pressure of the hydraulic accumulator on the characteristics of the hydraulic system is determined by the typical vehicle - medium tractor with damping front axle. The experiment was carried out by changing the pressure in the hydraulic accumulator. The pressure was reduced from 85 to 0 bar. The tests were carried out at a speed of 10 km/h, 15 km/h and 20 km/h on the selected obstacle. The experiment has shown that the lowest impact on operating conditions under selected conditions is when the hydraulic accumulator pressure is 65 bar.
Internet: https://hdl.handle.net/20.500.12259/79233
Appears in Collections:2019 m. (ŽŪA ŽŪIF mag.)

Files in This Item:
audrius_sapronas_md.pdf1.37 MBAdobe PDF   Until 2024-05-23View/Open

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

62
checked on May 1, 2021

Download(s)

12
checked on May 1, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.