Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/79117
Type of publication: master thesis
Field of Science: Transporto inžinerija / Transport engineering (T003)
Author(s): Tamošiūnas, Justas
Supervisor: Mickevičius, Tomas
Title: Aviacinių degalų įtaka „Common rail“ didelio slėgio siurblio ilgaamžiškumui
Other Title: Effect of aviation fuel on durability of common rail high presure fuel pump
Extent: 46 p.
Date: 23-May-2019
Keywords: Dyzeliniai degalai;Diesel fuel;Aviaciniai Jet A-1degalai;Aviation fuel Jet A-1;„Common rail“;“Common rail”;Patikimumas;Reliability
Abstract: Vytauto Didžiojo universiteto Žemės ūkio akademijoje, Jėgos ir transporto mašinų inžinerijos institute buvo atlikti dyzelinės „Common Rail“ (CR) maitinimo sistemos ilgaamžiškumo tyrimai. Tyrimo tikslas buvo išsiaiškinti dyzelinių degalų (DD) ir aviacinių degalų (JET A1) įtaką maitinimo sistemos darbo elementams. Eksperimentiniams tyrimams buvo paruoštos dvi identiškos degalų įpurškimo sistemos. Prieš pradedant tyrimus ir po, buvo atlikti siurblių našumo testai, stebimas plunžerinės poros paviršiaus šiurkštumas, bei analizuojami paviršiaus vaizdai. Tyrimas buvo vykdytas 300 valandų. Atlikus “Common-rail” dyzelinės maitinimo sistemos ilgaamžiškumo tyrimus nustatyta, kad esant 110 MPa įpurškimo slėgiui ir panaudojus aviacinius JET A1 degalus, siurblio našumas 6,5 % sumažėja, palyginti su aukšto slėgio siurbliu, veikiančio dyzeliniais degalais. Analizuojant sąveikaujančių paviršių šiurkštumą nustatyta, kad sunkiausios tepimo sąlygos susidaro galinėse padėtyse kur sumažėjus plunžerio slydimo greičiui jis keičia judėjimo kryptį. Vertinant plunžerių paviršiaus vaizdus pastebimas skirtumas tarp naujų ir tyrime dalyvavusių paviršių.
Vytautas Magnus University Agricultural Academy, Institute of Power and Transport Machinery Engineering has been conducting research on the durability of the diesel Common Rail (CR) fuel system. The purpose of the study was to find out the influence of diesel fuel (DD) and aviation fuel (JET A1) on the fuel system elements. Two identical fuel systems were prepared for experimental research. In the beginning and in the end of the studies, the pump performance tests were made, the surface roughness of the plunger pair was monitored, and the surface images were analyzed. The study was conducted for 300 hours. Studies on reliability of the Common-rail diesel fuel system were made have shown that a 110 MPa injection pressure with JET A1 aviation fuel, pump performance is reduced by 6.5%, compared to a high-pressure diesel fuel pump. Analyzing the roughness parameters on surfaces, it has been found that the heaviest lubrication conditions occur in the rear positions, where it changes the direction of movement as the plunger slides down. Then evaluating the surface images of fuel system elements, and found that there is a discrepancy between the new and used surface parameters.
Internet: https://hdl.handle.net/20.500.12259/79117
Appears in Collections:2019 m. (ŽŪA ŽŪIF mag.)

Files in This Item:
justas_tamosiunas_md.pdf2.99 MBAdobe PDF   Until 2024-05-23View/Open

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

46
checked on Sep 6, 2020

Download(s)

6
checked on Sep 6, 2020

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.