Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/36471
Type of publication: master thesis
Field of Science: Teisė / Law (S001)
Author(s): Baranauskas, Karolis
Supervisor: Gruodytė, Edita
Title: Ar automobilio konfiskavimas LR BK 281 straipsnio 7 dalyje numatytos nusikalstamos veikos padarymo atveju neprieštarauja proporcingumo principui?
Other Title: Is there a contradiction to the principle of proportionality when committing a crime provided in article 281 paragraph 7 of the criminal code of Republic of Lithuania which results in confiscation of the car?
Extent: 55 p.
Date: 6-Jun-2018
Event: Vytauto Didžiojo universitetas. Teisės fakultetas
Keywords: Vairavimas išgėrus;Konfiskacija;Girtumas;Driving after drinking;Impurity;Confiscation
Abstract: Nuo 2017 m. sausio 1 d. įsigaliojusiu LR BK 281 straipsnio 7 dalies pakeitimu už vairavimą kelių transporto priemonės arba mokymą praktinio vairavimo apsvaigus nuo alkoholio, kai vairuojančio ar vairuoti mokančio asmens kraujyje buvo daugiau negu 1,5 promilės alkoholio, nustatyta baudžiamoji atsakomybė. Įstatymo pakeitimu siekta padidinti eismo saugumą, užkirsti kelią neblaivių vairuotojų daromiems Kelių eismo taisyklių pažeidimams, keliantiems itin didelį pavojų kitiems eismo dalyviams, ypač eismo įvykiams, kuriuose žūsta ar sužalojami žmonės. Įstatymų leidėjas, priimdamas minėtą pakeitimą, nenurodė kokiomis kitomis priemonėmis be asmeniui kylančios baudžiamosios atsakomybėms šie tikslai turėtų būti pasiekti. Todėl šios kategorijos bylas pradėję nagrinėti teismai susidūrė ne tik su itin dideliu kiekiu baudžiamųjų bylų, bet ir su iššūkiu, kas šios nusikalstamos veikos padarymo atveju, laikytina transporto priemone ir koks turėtų būti jos likimas.
An amendment to Article 281(7) of the Criminal Code of the Republic of Lithuania that took effect on 1st January 2017 requires prosecution for any individual who drives a road vehicle or teaches practical driving as a driving instructor under the influence of alcohol, with the blood alcohol level exceeding 1.5 promille. The aim of the amendment is to increase traffic safety and to prevent drink drive accidents and violations of the Road Traffic Regulations which pose a grave threat to other road users and lead to deaths and injuries. In adopting the amendment, the legislator did not specify any other measures, apart from prosecution, for the achievement of this aim. Therefore, the courts before which cases of this category were brought faced both a very large number of criminal cases and a challenge of deciding on what is deemed to be a vehicle and what should be its fate upon commission of this criminal act.
Internet: https://hdl.handle.net/20.500.12259/36471
Appears in Collections:2018 m. (TF mag.)

Files in This Item:
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats

Page view(s)

300
checked on Sep 6, 2020

Download(s)

2,608
checked on Sep 6, 2020

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.