Ar surogacija nepažeidžia vaiko teisės žinoti savo tėvus ir jo interesų prioriteto principo?
Šimanskytė-Palaimienė, Sandra |
Šiuo metu pasaulyje vyraujantys požiūriai į surogaciją yra labai skirtingi-šalininkai skatina šį institutą įteisinti ir sukurti įstatyminę bazę, kuri reguliuotų surogacines sutartis, o oponentai teigia, jog surogatinė motinystė prieštarauja natūraliam vaiko atėjimui į pasaulį, santuokos prasmei ir dažnai prilygina ją prekybai žmonėmis ar vaikais. Tai atspindi ir surogacijos reglamentavimo įvairiose šalyse skirtumai, kurie „<...> varijuoja nuo surogacijos draudimo iki liberalaus požiūrio, paliekant teisę surogacijos šalims pačioms apsispręsti dėl savo teisių ir pareigų.“ Dažnai šio instituto uždraudimas, numatant net baudžiamąją atsakomybę už pasinaudojimą surogatinės motinos paslaugomis sąlygoja „reprodukcinį turizmą“. Tai reiškinys, kai nevaisingi žmonės keliauja į kitas užsienio valstybes pasinaudoti surogacijos paslaugomis, nes jų šalyje surogacija yra nelegali ir draudžiama. Tačiau pernelyg liberalus požiūris į surogaciją taip pat sukelia tokias problemas kaip mažiau išsilavinusių ir nepasiturinčių moterų išnaudojimas, gimusių vaikų teisių pažeidimas arba tiesiog porų, kurios pačios nesiryžta prisiimti atsakomybės už vaikelio gyvybę, pasirinkimas gimdyti pasinaudojant surogatinės motinos paslaugomis, nes taip tiesiog patogiau. Taigi šiame kontekste kyla būtinybė išsiaiškinti, ar silpniausios surogacijos sutarčių šalies-vaiko-teisės, esant skirtingam šio instituto reglamentavimui, nėra pažeidžiamos.
Surrogacy is one of the methods of assisted reproduction allowing infertile people to have children. While this institute is often considered as a medical innovation, surrogacy arrangements have been practiced since biblical times. Unfortunately, there is no uniform regulatory framework in the world that could help address all the issues concerning surrogacy. There are opposing views on surrogacy: supporters urge governments to legalize surrogacy and to create a legal framework for it, whereas opponents argue that surrogate motherhood is against a natural way of bringing a child to this world and against the meaning of marriage, and it is often equated to a form of human trafficking, or the buying and selling of children. Some countries have very liberal views on surrogacy, whereas others only permit altruistic surrogacy. Yet other countries, including Lithuania, have made this institute strictly illegal and even subject to prosecution. The prohibition of this institute and subjecting people who use the services of a surrogate mother to prosecution often lead to “reproductive tourism”, a phenomenon where infertile people travel to foreign countries to seek surrogacy services because surrogacy is illegal and prohibited in their home country. However, overly liberal attitudes to surrogacy also cause such problems as the exploitation of undereducated and economically disadvantaged women, violation of the rights of children born through surrogacy or the rights of couples who feel unable to assume responsibility for a child’s life, or the decision to have a child through a surrogate mother for reasons of personal convenience.