X ir Y kartų darbuotojų neetiško elgesio raiška su skirtingomis organizacijos veikla suinteresuotomis šalimis
Mintautaitė, Viktorija |
Tyrimo tikslas – išsiaiškinti, ar skirtingų kartų darbuotojų neetiškas elgesys su skirtingomis organizacijos veikla suinteresuotomis šalimis skiriasi bei empiriškai patikrinti neetiško elgesio raiškos skirtumus tarp X ir Y kohortų su klientais, kolegomis ir visuomenėje. Tyrime dalyvavo 180 darbuotojų, dirbančių įvairiose paslaugas teikiančiose organizacijose. Vadovaujantis skirtingų kartų teorijos paradigma, iškeliama prielaida, kad kohorta, kuriai priklauso darbuotojas (X arba Y), gali būti svarbi aiškinant jo neetišką elgesį. Vadovaujantis skirtingų suinteresuotųjų šalių samprata, analizuojama X ir Y kohortoms priklausančių darbuotojų neetiško elgesio raiška, kuri orientuota į skirtinguose lygmenyse esančias, organizacijos veika suinteresuotas šalis – klientus, kolegas ir visuomenę. Neetiškam elgesiui su skirtingomis organizacijos veikla suinteresuotomis šalimis matuoti buvo naudojamas M. Kaptein (2008) Neetiško darbuotojų elgesio su skirtingomis suinteresuotomis šalimis klausimynas. Siekiant patikrinti, ar teisingai išskirtos skirtingų kartų grupės, buvo analizuojamas narcisizmo bruožo pasiskirstymas tarp X ir Y grupių. Narcisizmo bruožui įvertinti buvo naudojama D. N. Jones ir D. L. Paulhus (2014) Tamsiosios triados klausimyno narciziškumo subskalė. Siekiant išvengti tiriamųjų polinkio save pateikti socialiai patrauklesnius, socialinis pageidaujamumas buvo kontroliuojamas naudojant pageidaujamų atsakymų inventoriaus trumpąją BIRD–625 versiją (Pauhlus, 1991). Tyrimo rezultatai rodo, kad neetiškas darbuotojų elgesys su kolegomis, klientais, visuomene yra susijęs tarpusavyje. Vyresnieji X kartos atstovai su kolegomis elgiasi dažniau neetiškai nei jaunesnieji Y kartos atstovai. X kartos atstovai rodo tendenciją su klientais elgtis rečiau netiškai, nei Y kartos atstovai. X kartos atstovai visuomenėje elgiasi dažniau neetiškai, nei Y kartos atstovai.
The aim of the study was to examine if the unethical behavior of different generations of employee’s parties that are interested in organization activity differs from empirically verified unethical behavior expression between the X and Y cohorts of with clients, colleagues, and society.
The study involved 180 employees working in various service providing organizations.
M. Kaptein (2008) questionnaire for measurement of unethical employee behavior with different parties that are interested in organization activity was used to measure the unethical behaviors with different parties that are interested in organization activity. The distribution of the feature of narcissism among the X and Y groups was analyzed in order to verify the correct allocation of groups of different generations. In order to assess the narcissistic feature, D. Jones and P. L. Paulhus (2014) dark triad questionnaire - narcissistic scale was used. In order to avoid the tendency of the subjects to present themselves more socially attractive, social preferences were controlled using - the short version BIRD-625 (Pauhlus, 1991) of the preferred answer inventory. The results of the research show that the unethical behavior of employees with colleagues, clients and society is interrelated. Senior X-generation representatives are more likely to behave unethically with colleagues than younger Y generations representatives. Representatives of the X generation show a tendency to behave less often unethically with clients than Y generation. X generation representatives behave unethically more often than younger Y generation representatives.