Use this url to cite ETD: https://hdl.handle.net/20.500.12259/35079
Options
Woman representations in Turkish TV serials
Type of publication
type::text::thesis::master thesis
Title
Woman representations in Turkish TV serials
Other Title
Moterų reprezentacijos Turkijos TV serialuose
Author
Advisor
Contributor
Vytauto Didžiojo universitetas. Politikos mokslų ir diplomatijos fakultetas. Viešosios komunikacijos katedra
|
Extent
78 p.
Date Issued
24 May 2017
Field of Science
Abstract
Media primarily just aimed at informing to the people, and it has started to increasingly
influences and shapes all the social relationships, daily life practices and cultural values by times.
Thus the media had gradually become an integral part of p opl ’s liv s since it first used, there is no
doubt that television has been the most effective and wide spreading tool in re-shaping the cultural
elements and traditional values. TV serials has played a key role transforming the traditional culture
into the hegemonic media culture which produced by dominant majority. Because of this
reproduced hegemonic culture, the effects of TV on the masses cannot be denied.Turkish society has changed dramatically in the last 100 years and as a main communication
tool, place and importance of television was considerable in this period of change. Thanks to effects
of TV on society, TV serials have taken a lead in the process of reconstruction of Turkish society
and adaptation of the desired changes into society. Such that, especially after the 90s, Turkish people ’s life style s, social and moral behaviors, attitudes and expectations about themselves and as
well as about people from other social, ethnic, and cultural backgrounds have been shaped by TV
serials in an unexpected way. In a sense, TV serials held up a mirror to Turkish society.
This thesis examines the representation of woman in Turkish TV serials. It focuses that how
women are portrayed on screen and considers how this reflects widespread popular culture and
expectations. At the same time, the study aims to explain the determining role of media in
construction of the female identity in society and in transformation of existed identities by various
codes such as gender roles.
Žiniasklaida siekia informuoti žmones, ir vis labiau laiko atžvilgiu įtakoja ir formuoja socialinius santykius, kasdieninio gyvenim o patirtis ir kultūrines vertybes. Nuo tada, kai pirmą kartą atsirado žiniasklaida, ji palaipsniui tapo neatskiriam a žmogaus gyvenimo dalimi. Nėra abejonių, kad televizija buvo pats efektyviausias ir plačiausiai naudojamas būdas performuojant ir keičiant kultūros elementus ir tradicines vertybes. Dominuojančia balsų dauguma, televizijos serialai suvaidino svarbų vaidmenį keičiant tradicinę kultūrą į hegemoninę žiniasklaidos kultūrą. Dėl šios priežasties hegemoninė kultūra ir televizijos poveikis daugumai žmonių negali būti nepastebėtas. Turkijos visuomenė smarkiai pasikeitė per pastaruosius šimtą metų , ir pagrindinės
komunikacijos priemonės, vieta ir televizijos svarba patyrė nemažai pokyčių šiuo laikotarpiu.
Televizija paveikė visuomenę, o televizijos serialai darė įtaką reformuojant Turkijos prisitaikymą
prie pageidaujamų pokyčių . Ypač po 90-ųjų , Turkijos žmonių gyvenimo stilius, socialinis ir
moralinis elgesys, lūkesčiai apie save ir žmones iš kitų socialinių , etninių ir kultūrinių sluoksnių
buvo suformuoti televizijos serialų. Tam tikra prasme , tai buvo lyg Turkijos visuomenės veidrodis.
Šis darbas nagrinėja moters pateikimą Turkijos televizijos serialuose. Jame pagrindinis
dėmesys skiriamas moters vaizdavimui ekrane, kuris neatspindi plačiai paplitusios
populiariausiosios kultūros ir lūkesčių. Tuo pačiu tyrime siekiama išsiaiškinti žiniasklaidos apie
moterį kuriamą vaidmenį visuomenėje ir egzistuojančius identiteto pasikeitimus įvairiais kodais,
tokiais kaip lyčių vaidmenys.
Language
Anglų / English (en)