Pro-environmental and prosocial consumer engagement in sustainable consumption
Kasdieniniai vartojimo įpročiai, dešimtmečiais stebimas nuolatinis prekių ir paslaugų paklausos kilimas, sąlygoja vartojimo kultūros plėtrą ir perteklinį vartojimą. Pernelyg didelis vartojimas sukelia aplinkosaugines bei socialines problemas ir labai prisideda prie pasaulinių problemų, tokių kaip klimato kaita, biologinės įvairovės nykimas ir aplinkos būklės blogėjimas. Vartotojų proaplinkosauginis ir prosocialus įsitraukimas į tvarų vartojimą, pasireiškiantis dalyvavimu su tuo susijusiuose įvykiuose, renginiuose ir jų palaikymu, bendravimu ir kitų visuomenės narių įtraukimu, sąmoningu dėmesio sutelkimu į aplinkos apsaugos ir socialinius klausimus, paskatintų elgsenos pokyčius taip prisidėdamas prie aktualių pasaulinių problemų sprendimo. Sudarytas ir empirinio tyrimo metu patikrintas tyrimo instrumentas gali būti pritaikomas tiriant vartotojų proaplinkosauginį ir prosocialų įsitraukimą į tvarų vartojimą ir tvaraus vartojimo elgsenos sąsajas skirtingose šalyse: tiek kitose Europos valstybėse, tiek besivystančiose ar besiformuojančios ekonomikos šalyse. Empirinio tyrimo rezultatai pagrindžia veiksnių, lemiančių vartotojų proaplinkosauginį ir prosocialų įsitraukimą į tvarų vartojimą, svarbą, poveikį ir jo dydį. Empirinio tyrimo rezultatai leido identifikuoti veiksnius, kurie daro didžiausią poveikį vyrų ir moterų tarpe ar skirtingose amžiaus grupėse. Šios žinios gali būti praktiškai pritaikytos verslo atstovų, suinteresuotų grupių, nevyriausybinių organizacijų ar viešosios politikos formuotojų, vykdančių veiklą bei priimančių sprendimus, skatinančius tvaraus vartojimo elgseną.
Everyday consumption habits and a constant decades-long rise in demand for goods and services cause and/or determine the expansion of consumption culture and excessive consumption. Such over-consumption causes environmental and social problems and contributes significantly to global challenges such as climate change, biodiversity loss and environmental degradation. Pro-environmental and prosocial consumer engagement in sustainable consumption, through participation in and support for related events, communication, and involvement of other members of society, and a conscious focus on environmental and social issues, leads to behavioural change, thus contributing to the resolution of global challenges. The research tool, developed and tested in an empirical study, can be applied to study the pro-environmental and prosocial engagement of consumers in sustainable consumption and the links between sustainable consumption behaviours in different countries: in other European countries as well as in developing or emerging economies. The results of the empirical study substantiate the importance, impact and weight of the factors that determine pro-environmental and prosocial consumer engagement in sustainable consumption. The results of the empirical study allow to identify the factors that have the greatest impact among men and women or in different age groups. This knowledge can be applied in practice by businesses, stakeholders, non-governmental organizations, or public policy makers in the relevant decision-making processes to promote sustainable consumption behaviour.