Ar įsigaliojusi ES direktyva 2017/1371 dėl kovos su Sąjungos finansiniams interesams kenkiančiu sukčiavimu baudžiamosios teisės priemonėmis garantuoja tinkamą ES finansinių interesų apsaugą? Lietuvos atvejis.
Molienė, Reda |
Europos Sąjungai patiriant didžiulius finansinius jos biudžeto praradimus ir įgijus teisinį pagrindą priimti direktyvas, 2017 m. liepos 5d. priimta Direktyva 2017/1371 dėl kovos su Sąjungos finansiniams interesams kenkiančiu sukčiavimu baudžiamosios teisės priemonėmis iškėlė tikslą – nustatyti minimalias taisykles ir suderintomis baudžiamosiomis priemonėmis užtikrinti lygiavertę Sąjungos finansinių interesų apsaugą. Direktyvos privalomasis pobūdis įpareigoja valstybes nares implementuoti ją į nacionalinę teisę tokiu būdu suderinant valstybių narių baudžiamąją teisę su Sąjungos teise. Iš pirmo žvilgsnio sprendimas finansinių interesų apsaugą reglamentuoti direktyva atrodo ryžtingas žingsnis į priekį, tačiau peržvelgus mokslinę literatūrą, atlikus baudžiamųjų kodeksų palyginimus santykyje su šia Direktyva, išnagrinėjus teismų praktiką, darbe nagrinėjama Direktyva sudaro pakankamą pagrindą abejoti savo efektyvumu. Atlikus tyrimą prieita išvados, kad keliamas tikslas – sustiprinti Sąjungos finansinių interesų apsaugą, suderinant Sąjungos finansiniams interesams kenkiančių nusikaltimų apibrėžtis, sankcijas ir senaties terminus, teoriškai ir formaliai yra pasiektas. Tačiau dėl pakankamai didelės valstybių narių laisvės suderinant nacionalinius teisės aktus ir Direktyva nustatomų tik minimalių taisyklių, tiek pačių veikų formuluotė, tiek baudžiamumas (sankcijų ir senaties terminų) už juos išlieka gana skirtingas ir įsigaliojus Direktyvai, kas kelia pagrįstą abejonę Direktyvos siekiamo tikslo įgyvendinimui.
The subject of the thesis is Directive 2017/1371 on combating fraud to the detriment of the financial interests of the Union by means of criminal law, its impact and consequences for the national criminal law. Annual reports submitted by the Member States to the European Commission show systemic problems with actions detrimental to the Union's financial interests and significant budget losses. In 2009 with the entry into force of the Lisbon Treaty and the acquisition of a legal basis for directives by the European Union, the Directive 2017/1371 on combating fraud to the Union's financial interests by means of criminal law in 2017 July 5 set itself the objective - of establishing minimum rules to ensure appropriate protection of the financial interests of the Union through harmonized criminal measures. The binding nature of the Directive obliges Member States to transpose it into national law, thus bringing Member States' criminal law into line with Union law. At first sight, the decision to regulate the protection of the financial interests by a directive seems to be a decisive step forward, but a review of the scientific literature, comparisons of criminal codes against the directive and case-law analysis provide sufficient grounds for doubting its effectiveness.