Pastovieji žodžių junginiai ir jų tipai reklaminių straipsnių tekstuose
Rakauskaitė, Miglė |
Tyrimo objektas – pastovieji žodžių junginiai, esantys reklaminių straipsnių tekstuose. Baigiamojo darbo tikslas – automatiškai nustatyti ir išanalizuoti pastoviuosius žodžių junginius reklaminių straipsnių tekstuose, išskirti jų tipus ir aprašyti. Darbe iškelti tokie uždaviniai: išrinkti iš interneto portalų reklaminius straipsnius; išbandyti neuroniniais tinklais paremto automatinio atpažintuvo Colloc efektyvumą, automatiškai nustatant pastoviuosius žodžių junginius reklaminiuose straipsniuose; paanalizuoti neuroniniais tinklais parengto įrankio netinkamai atpažintus pastoviuosius žodžių junginius; išsiaiškinti pastoviųjų žodžių junginių sampratą ir ypatybes, išskirti jų tipus ir aprašyti; nustatyti ir išanalizuoti pastoviųjų žodžių junginių morfologinę struktūrą; pateikti išvadas, apibendrinimus ir palyginti gautus rezultatus su kitų mokslininkų atliktais tyrimais. Tyrimui buvo pasirinktas aprašomasis, kiekybinis ir kokybinis turinio analizės metodai. Darbe tiriama medžiaga apdorota pasinaudojant statistinių ir neuroninių tinklų metodų pagrindu veikiančiu įrankiu. Tad medžiagai apdoroti taikytas ir kompiuterinės lingvistikos metodas, kuriuo paremtas naudotas įrankis. Iš viso analizuoti 43 reklaminių straipsnių tekstai, kurie apima 2017–2021 m. Reklaminių straipsnių tekstai rinkti iš naujienų publikavimo portalo Kas vyksta Kaune, informacinio tiklalapio Kauniečiams.lt, naujienų portalo Delfi ir verslo naujienų portalo Verslo žinios. Tyrimo metu išanalizavus automatiškai suanotuotus reklaminių straipsnių tekstus pastovieji žodžių junginiai suklasifikuoti į šias kategorijas: kolokacijos: teminės, reklaminės ir kitos, frazeologizmai, kiti pastovieji žodžių junginiai: terminai, sudėtiniai pavadinimai, morfologinės samplaikos, įterpiniai. Daugelis pastoviųjų žodžių junginių buvo lankstesnės struktūros, tačiau rasta ir savo forma visiškai sustabarėjusių junginių, kurie pasižymi pastoviu vartojimu kalboje, yra taisyklingos, pilnos semantinės ir sintaksinės struktūros. Dažniausiai tokie junginiai sudaryti iš 2 arba 3 žodžių. Atlikus analizę išsiaiškinta, kad reklaminiuose straipsniuose labai svarbios reklaminės kolokacijos, kurios vartojamos tada, kai norima pabrėžti reklamuojamos prekės, paslaugos privalumus ar pagrindines savybes, atkreipti skaitytojų dėmesį, suintriguoti. Tokie junginiai pasižymi kokybinių būdvardžių gausa, nevengiama vartoti ir aukščiausiojo laipsnio, kuris padeda pabrėžti išskirtinumą, naujumą. Taip pat svarbūs ir veiksmažodžiai, kurie nusako, ko galima tikėtis įsigijus reklamuojamus dalykus ir užtikrina, kad įsigyta prekė ar paslauga nenuvils.
The object of the research is multi-word expressions in advertising texts. The aim of the research is to automatically identify and analyze multi-word expressions in advertising texts, to distinguish their types and to describe them. Raised issues in the research: to select advertising texts from internet websites; to test the effectiveness of the Colloc neural network-based automatic recognizer by automatically detecting multi-word expressions in advertising texts; to analyze misrecognized multi-word expressions of a neural network tool; to find out the concept and properties of multi-word expressions and to distinguish their types and to describe them; identify and analyze the morphological structure of multi-word expressions; to present conclusions, summaries and compare the obtained results with researches conducted by other scientists. A descriptive, quantitative and qualitative methods of content analysis have been chosen for the study. The material studied in the work was processed using a tool based on statistical and neural network methods. Therefore, method of computational linguistics was also used in order to process the material of the study, the tool is also based on this method. A total of 43 advertising texts were analyzed, covering the time period of 2017–2021. Texts of advertising articles were collected from the news publication portal Kas vyksta Kaune, the information website Kauniečiai.lt, the news portal Delfi and the business news portal Verslo žinios. After analyzing the automatically annotated texts of advertising articles, the multi-word expressions were classified into the following categories: collocations – thematic, advertising and others, phraseology, other multi-word expressions: terms, compound names, morphological mixes, inserts. Many multi-word expressions had more flexible structure, however some multi-word expressions found completely stangnant, which are characterized by constant use in language and regular, fully semantic and syntactic structures. Usually such multi-word expressions consist of 2 or 3 words. The analysis have revealed that advertising collocations are very important in advertising texts, they are used when you want to emphasize the advantages or the main features of the advertised product, service, draw the attention of readers, and intrigue. Such compounds are characterized by an abundance of qualitative adjectives, unavoidable use, and the novelty of the highest degree, which helps to emphasize distinctiveness. Also, the verbs that describe what can be expected from the purchase of the advertised items and ensure that the purchased product or service does not disappoint are very important.