Monospektaklių ištakos Europoje
Petrauskaitė, Kristina |
Pradėti kalbėti apie monospektaklių ar istorijų pasakojimo ištakas būtų galima jau nuo keleto tūkstančių metų prieš Kristų. Taip pat būtų galima rasti ir gerų mėgėjiškų, profesionalioje scenoje nerodytų monospektaklių pavyzdžių visame pasaulyje: Šiaurės, Pietų Amerikoje, Azijoje, Australijoje, tačiau šio bakalauro baigiamasis darbas yra skirtas rasti ir apžvelgti būtent profesionalių monospektaklių ištakas Europoje. Ištakas tų solo pasirodymų, kurie buvo rodomi scenoje, publikos pramogai. Šiame darbe taip pat yra kalbama apie mono teatro rūšies svarbą teatro kontekste, ką ji reiškia aktoriui ir režisieriui. Pirmoje darbo dalyje yra įsigilinama į šios teatro rūšies bruožus ir monospektaklio kūrybos būdus, su kokiais sunkumais yra susiduriama kuriant solo pasirodymą bei kokybės problemą. Antroje dalyje dėmesys yra atkreipiamas į pirmuosius profesionalius solo pasirodymų aktorius bei aktores Europoje, o trečioje dalyje yra kalbama apie profesionalių monospektaklių kūrėjus ir pradininkus Lietuvoje, dėl kurių turime šią teatro rūšį ir šiandien. Paskutinėje dalyje yra apibendrinama kaip visas tyrimas, analizė ir įsigilinimas į solo teatrą ir tokių pasirodymų svarbą padėjo kurti tikra istorija paremtą monospektaklį „Peržengimas“.
It would be possible to start talking about the origins of solo performances or storytelling itself from thousands of years BC. We would also be able to find good examples of solo performances that were non-professional and never shown on stage all over the world: in South and North America, Asia, Australia. However, the aim of this paper is to find and share the origins of professional solo performances in Europe, focusing on those professional solo performances that were shown on stage, to the audience, for entertainment purposes. In this paper also discusses the importance of solo performances in the context of the whole theatre, what it means to the actor and director themselves. The first part of this paper covers the traits of solo theatre, different ways to create a solo performance, what are the main difficulties that arise while in the process of creation and the problem of quality of this type of solo show. In the second part of this paper special attention is being drawn to the very first professional actors and actresses of solo performances in Europe. The third part focuses on the very first actors and directors of professional solo performances in Lithuania. In the last part of this paper, conclusions are drawn how the how the whole research, analysis and understanding the importance of solo performance helped to create a solo performance based on the true story, called „Overstepping“.