15-18 metų paauglių emocijų ir elgesio sunkumų raida: kitimas ir sąveika su suvokta tėvų elgesio ir psichologine kontrole ketverių metų laikotarpiu
Remiantis teoriniu holistiniu asmens – konteksto sąveikos požiūriu, galima manyti, kad paauglių emocijų ir elgesio sunkumai yra paties asmens ir šeimos aplinkos sąveikos padarinys, tam tikras šios sąveikos disbalansas. Šiame darbe yra nagrinėjamas paauglių emocijų ir elgesio sunkumų kitimas, raidos trajektorijos bei emocijų ir elgesio sunkumų ir suvoktos tėvų elgesio bei psichologinės kontrolės sąveika ketverių metų bėgyje. Atliktas tyrimas papildo paauglių emocijų ir elgesio sunkumų sąsajų su suvoktu tėvų elgesiu teorinį bei empirinį aspektą keliais svarbiais aspektais. Pirma, nustatyta, kad paauglių emocijų ir elgesio sunkumų raida ketverių metų laikotarpiu yra nevienoda: nerimastingumas/depresiškumas, somatiniai skundai, agresyvus elgesys nekinta ir išlieka stabilūs, o užsisklendimas/depresiškumas ir taisyklių laužymas išauga. Antra, paauglių vaikinų ir merginų emocijų ir elgesio sunkumų raida ketverių metų laikotarpiu yra skirtinga: vaikinams visi emocijų ir elgesio sunkumai išauga, o merginoms iš visų sunkumų išauga tik taisyklių laužymas. Trečia, išsiskiria skirtingos paauglių emocijų ir elgesio sunkumų raidos trajektorijos; didžioji dalis paauglių neturi stipriai išreikštų emocijų ir elgesio sunkumų. Ketvirta, paauglius labiau veikia suvokta tėvų psichologinė, o ne elgesio kontrolė: paauglių emocijų ir elgesio sunkumams ir suvoktai tėvų psichologinei kontrolei būdinga abipusė sąveika laikui bėgant, o iš visų emocijų ir elgesio sunkumų tik paauglių taisyklių laužymas bei suvokta tėvų elgesio kontrolė pasižymi abipuse sąveika.
Based on the holistic theoretical approach of interaction between a person and the context it can be considered that adolescent emotional and behavioral problems is the result of an interaction between the individual and family environment, a certain imbalance of that interaction. This study reveals the changes in adolescent emotional and behavioral problems, identifies developmental trajectories, and the interaction between emotional and behavioral problems and the perceived parental behavioral and psychological control over a four-year period. It also provides several important insights into the theoretical and empirical aspects of the relationship between adolescent emotional and behavioral problems and the perceived parental behavior. First, the research results have shown that the development of adolescents' emotional and behavioral problems varies over a four-year period: anxiety/depressiveness, somatic complaints, aggressive behavior do not change and remain stable while withdrawal/depression and rule breaking behavior increase. Second, the development of emotional and behavioral problems in adolescent boys and girls differs over a four-year period: for boys, all emotional and behavioral problems increase while for girls only rule breaking increases. Third, adolescents’ emotional and behavioral problems are described by different trajectories; the vast majority of adolescents do not have strong emotional and behavioral problems. Finally, adolescents’ emotional and behavioral problems and the perceived parental psychological control are reciprocally related and from all emotional and behavioral problems only rule breaking is reciprocally related.